Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

    Hej !

    Har fastnat för BMWs gammla 5 serie och tycker det är en bra bil på de flesta punkter förutom bmws alltid för%nnat dåliga ljud i bilarna.

    Jag har den vanliga enheten i bilen därifrån motorvärmare,telefon klocka, och färdator går och funderar på om man kan koppla in en vanlig HU-enhet ifrån den och tex placera i fläktgallret ovanför ?

    Vill inte ha någon stor baslåda(Är inte ute efter att spela högt utan lyssna på musiken) utan tänkte det skulle räcka med 4 st bra högtalare av modell förslagsvis ?

    Kom gärna med förslag !
    Last edited by magnum; December 16, 2009, 09:44.

  • #2
    Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

    Det passar 5.25" fram och bak i dessa. Orginallådorna är ganska små så någonting som fungerar i mindre lådor är att föredra.

    Jag har ett rockford t152s kitt i lådorna bak i mitt och de tycker jag är bra. Fram är jag ej nöjd än.
    Annars kan du alltid behålla orginalstereon och köpa ett slutsteg som har högnivå in alternativt en lågnivåomvandlare & ett slutsteg som inte har det :P

    I mitt tycke såser det då förgräsligt ut med en vanlig HU i e39an

    Comment


    • #3
      Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

      En liten guide som troligtvis är av nytta här:
      http://www.n-core.se/index.php?optio...d=29&Itemid=38

      Comment


      • #4
        Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

        Tackar för det !

        Problemet ligger ju framtill jag kan inte ta bort min vanliga enhet där för då
        tappar jag alla andra funktioner.

        Hur är det ur ljudsynpunkt att dra högnivå ifrån bmws orginalbandare till ett steg ?

        Comment


        • #5
          Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

          Du kan ju alltid få köpa min Alpine h650 ljudprocessor. då får du mkt bra ljudkvalitet åtminstone. Har testat själv. Processorn kan även hoppa mellan aux och radion så du kan ha t.ex en mp3spelare ikopplad med.

          Dock behöver du ju samtidigt ett slutsteg.


          Ifall du har "delad" midpanel så går det ju även att bara tabort själva bandarenheten och sätta dit en cd stereo med en monteringsram. MEN DET ÄR FULT! :P

          Comment


          • #6
            Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

            Originally posted by magnum View Post

            Hur är det ur ljudsynpunkt att dra högnivå ifrån bmws orginalbandare till ett steg ?
            Kör på Hertz EP serie, en ohyggligt bra högnivå ingång.
            Stegen i sig är en höjdare, en av de bästa att köra högtalarkit på från orginalstereo!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #7
              Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

              Originally posted by Nonne View Post
              Kör på Hertz EP serie, en ohyggligt bra högnivå ingång.
              Stegen i sig är en höjdare, en av de bästa att köra högtalarkit på från orginalstereo!
              mycket bra tips men frågan är hur stor roll det spelar när han har en bandare


              Jag tycker att byta ljudkälla till cd eller liknande borde ge ett klart lyft om man jämför med kasettband och radio. Dock räcker det inte för att få bra ljud och då är Heartz EP perfekt.

              Comment


              • #8
                Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                Som nån skrev så har jag en delad enhet i bilen.

                Har som jag ser det två alt:
                1:Köpa en org bmw cd enhet från någon skrotad på och sedan högnivå och hertz steg som ni rekomenderar .

                Alt två:
                Koppla in min 9855 som jag har liggandes och köra lågnivå.

                Men får verkligen en vanlig cd plats "under luckan" så att säga ?

                Har sett nån här som placerat den i ventilationsgallret ovanför, kanske är mycket jobb med luftkanaler etc ?

                Comment


                • #9
                  Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                  Du lär antagligen bli tvungen att tabort hela instrumentbrädan iaf, jag har försökt fåbort luftkanerna utan att göra de men dom sitter där dom sitter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                    tycker hel klart du skall köra på din 9855.

                    En vanlig Cd får inte plats under luckan.

                    Kolla Hewi's byggtråd i projektdelen hur man gör för att stoppa i en eftermarknadsspelare snyggt. Det går även att plocka i en i luftblåsen som du varit inne på. Plocka ut handsfacket och rubbet i mittkonsollen så kommer man åt hyggligt.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                      Om du kollar i hewis projekttråd här på forumet så håller han på att stoppa i en eftermarknad ovanför färddatorn så den kan ju vara värd att följa ifall du vill ha tips.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                        Tackar !
                        Har postat i hans tråd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                          Originally posted by Robsarve View Post
                          tycker hel klart du skall köra på din 9855.

                          En vanlig Cd får inte plats under luckan.

                          Kolla Hewi's byggtråd i projektdelen hur man gör för att stoppa i en eftermarknadsspelare snyggt. Det går även att plocka i en i luftblåsen som du varit inne på. Plocka ut handsfacket och rubbet i mittkonsollen så kommer man åt hyggligt.
                          Men får en enkel din spelare plats utan lucka då?
                          MVH F.Trybom

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                            Det gör den inte utan modifikation av ram och panel som man ser i Hewis tråd.


                            Känner mig inte så manad att lägga såpass mycket jobb som det ändå verkar vara på bilen.
                            För min del verkar det bli att köpa en org cd enhet och koppla högnivå sen ...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bättring av ljud i BMW E39 Sedan

                              Är du säker på att du har så mycket användning utav färddatorn då? Den info som finns i instrumentbrädan (medelhastighet, medelförbrukning osv) fungerar för mig utan midpanelen iaf.

                              Comment

                              Working...
                              X