Announcement

Collapse
No announcement yet.

Val av högtalarkabel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Val av högtalarkabel

    Hej ska välja högtalarkabel.
    Ska har 4st lite smlare och smidigare till diskant och mellanregister.
    Sedan något lite grövre till miden i dörren.

    Vill inte ha det billigaste och kanske inte det extremaste heller.

    Kollat lite på DLS SCP till dörrarna men vill ha något lite tunnare till dom andra.
    HQS rek varmt av DLS men var osmidig att arbeta med enligt dom.

    Finns det andra alternativ än dls?

    Mvh Anton
    sigpic

    Ägare av DekorTeknik
    Gå in och gilla!

  • #2
    Re: Val av högtalarkabel

    Om du har en bilsteroanläggning där du hör skillnad på högtalarkablarna så är det bara att gratulera. Jag har blindtestat på en mycket kompetent- hemmaanläggning och jag kan inte säga att jag kan höra skillnad så länge kablarna är av tillräcklig grovlek.

    Köp:
    1. Tillräcklig tjocklek, 4 mm2 till sub, 2,5 mm2 till resten.
    2. Till rätt pris.
    3. Som funkar i din installation.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Val av högtalarkabel

      Supra, real cables mfl, jag kör själv real cable till hemmabion och är rätt nöjd!

      Comment


      • #4
        Re: Val av högtalarkabel

        jag är inte spec troende på kabel och inte gjort några blindtester på min hemstereo.
        Dock är kvaliten och smidigheten viktigt även utseende om kablar kommer synas.
        sigpic

        Ägare av DekorTeknik
        Gå in och gilla!

        Comment


        • #5
          Re: Val av högtalarkabel

          synligt = kabelstrumpa o krympslang
          Kan man säga att de är vilken kabel som helst under strumpan o slangen oxå...

          Är skillnader på kabel, men om man sen kan/vill höra den är upp till var o en.
          Skulle gått på Robsarves råd om man inte är en kabelfetischist.

          Mvh
          Rutger
          Du lär så länge du lever, heter det.
          Jag tror att motsatsen är lika sann.
          Bengt Feldreich
          _______________________________________
          _______________________________________

          Comment


          • #6
            Re: Val av högtalarkabel

            för "normala" anläggningar funakr de flesta kablar tillräckligt bra, precis som skrivits i ovanstående svar, dock går de faktiskt att höra skillnaden på kabel och kabel *ja inte på alal kablar då iof* men ja trodde inte på det för en massa år sennär en kund påtalade detta, vilket gjorde att dåvarande bilbygge fick bli test objekt dåvarande setup va med mac audio's värsta kit (dubbla fram) kenwoods dåvarande värsta PS steg, la i supra classic 4,0mm2 kabel på ena sidan och en oehlbach kabel på andra sidan, ohelbach kabeln kostade då runt 200kr metern, och jag upplevde en ENORM skillnad, dels blev mid/diskant lite öppnare, men framför allt släppte basen å spelade iaf 10ggr bättre, första tanken va att man hör resultatet för att man e medveten om grejorna, så bad då garagekompisarna att lyssna i bilen, som inte visste mer än att ja skruvade i grejor i princip, dom upplevde samma sak, nästa aspekt va givetvis att det av nån anledningen hade med placeringen, monteringen osv att göra som gjorde denna skillnad, så ja rev ur kablarna å bytte plats på dom, in med samma testgubbar i bilennågra dagar senare *ovetande om vad jag gjort* och de konstaterade direkt att skillnaden bytt sida,

            slutligen la ja i denna kabel på båda sidorna och bara njöt

            så ja, en bra kabel kan göra skillnad, dock har ja provat dyrare kabel *tag mclarens bland annat* kostade då runt 1000kr metern, å den presterade sämmre än 200kr kabeln, så de e inte dyrast som e bäst, dock bör man kunna testa detta med kablar för att veta om de gör skillnad, inte så skoj å köpa 20m 200kr kabel om de visar sig att de inte gör nån skillnad,
            De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

            Comment


            • #7
              Re: Val av högtalarkabel

              Alltså jag vill ha en vettig kabel att arbeta som har lite kvalite och kanske göra något för ljudet så är det bara plus.
              sigpic

              Ägare av DekorTeknik
              Gå in och gilla!

              Comment


              • #8
                Re: Val av högtalarkabel

                Stingers högtalarkabel är väldigt flexibel och förmodligen slitstark pga sitt tjocka hölje.
                sigpic

                -C5 2008 -SQuse-
                -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

                Comment


                • #9
                  Re: Val av högtalarkabel

                  http://www.oehlbach.com/products/hom...3&cat_parent=6

                  twinmix kabeln är bra, och den ja skrev om ovan är den som heter referenz 4, den beställs dock på önskad längd, sen har ju supra en massa kabel som e vettig, å säkert lättare å hitta lite överallt än oehlbach sortimentet,
                  De finns bara ett sätt å göra saker å ting på, och de är rätt sätt, vad som däremot är rätt finns de många åsikter om........

                  Comment

                  Working...
                  X