Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tidskomp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tidskomp

    Får inte riktigt till inställningarna för tidscomp. Man ska ställa in avstånd till respektive högtalare i cm, mätt från öronen som jag förstår. Men när jag gör så blir skillnaden inte så stor i avstånd mot högtalarna eftersom man mäter diagonalt mot vänster högtalare. Har säkert gjort fel men är det bättre att mäta från högtalarna till centrum på ratten?

    Undrar även vilken typ av ljud som är lättast att ställa in med, pinknoise?

  • #2
    Re: Tidskomp

    Citerar mig själv från ett annat inlägg:

    Tänk dig att du vill ha alla högtalare som en bubbla runt dig med samma avstånd till alla. Du ska sitta precis mitt i bubblan för att ljudet ska bli så bra som möjligt.

    Du kan inte få en högtalare att komma närmare dig, därför måste du utgå från den högtalare som sitter längst bort. Ta en tumstock och börja mät, i mitt fall t ex är det midbasen i höger framdörr som sitter längst bort (inte basen i skuffen som man hade kunnat tro).

    Mät upp avståndet till alla högtalare och skriv ner på ett papper.

    Säg att avståndet till höger midbas är 85cm och avståndet till vänster midbas är 55cm. Då har du en skillnad på 30cm som du ska lägga till på vänster midbas.

    Fortsätt så (jämför hela tiden med högtalaren längst bort) tills du har justerat alla högtalare i bilen.

    Börja där, sen får man finjustera (om man har öron till det).

    Comment


    • #3
      Re: Tidskomp

      Jag trodde att man skulle mäta avstånden och är det 105cm till höger högtalare så ska man ställa in 105 på höger kanal och om vänster är 50cm så ställer man in 50cm på vänster kanal. Det står inte mycket i manualen som Alpine skickade med.

      Säg att höger högtalare är 30cm längre bort än den vänstra, menar du då att jag bara ska ställa in 30cm på höger kanal och inget på vänstra?

      Comment


      • #4
        Re: Tidskomp

        Nej, tvärt om, du måste ställa efter högtalaren som är längst bort. 30 cm är avståndet som du lägger till i fördröjning (på den vänstra i det här fallet).

        Den högtalare som är längst bort ska stå på 0.

        Comment


        • #5
          Re: Tidskomp

          Nu har jag mätt på två sätt, mellan öronen och högtalarna och då blev det som så att det är 101cm till vänster och 139cm till höger. Skillnad på 37cm.

          Sen mätte jag avståndet mot ratten, dvs rakt ut från dörrarna till ratten. Där blev det 34cm till vänster och 97cm till höger, en skillnad på 63cm.

          Provade då ställa in vänster kanal med 37 och 63cm och höger kanal på 0.

          Dock är det svårt att avgöra vilket som är bäst

          Comment


          • #6
            Re: Tidskomp

            Jag är ingen veteran på detta så det dyker säkert upp nån som kan ge dig bättre råd men tanken är att du ska mäta från högtalarna till dina öron och du har inte huvudet vid ratten va?

            Comment


            • #7
              Re: Tidskomp

              Biter inte i ratten när jag kör. Men på så sätt får man ju den exakta skillnaden i avstånd mellan högtalarna. Midbasar spelar ju mer eller mindre rakt ut, inte åt sidorna så därför kan jag tycka att det känns fel att mäta mot huvudet, då skillnaden blir så pass liten i och med att mina högtalare sitter vid fötterna nästan.

              Ramar du in båda högtalarna i en låda och sen flyttar du hela lådan 63cm åt vänster, då blir ljudbilden exakt i mitten, i teorin i vart fall. Givetvis kan jag ha helt fel

              Comment


              • #8
                Re: Tidskomp

                Hmm, jag tror du har hittat på nån egen teori här. Så här står det i manualen till min Alpine:

                Comment


                • #9
                  Re: Tidskomp

                  Jo läste det just i min manual också. Får ställa det på 37cm och finpilla därifrån.

                  Comment

                  Working...
                  X