Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur ska ja dela och koppla mitt 3vägssystem?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska ja dela och koppla mitt 3vägssystem?

    Hej, jag har en saab 9000 med dls up6 2vägs kit på brädan.
    Då de inte finns plats under brädan för låda till 6.5"aren och dörrarna läcker som såll (därför jag installerade på brädan). Så kan ja inte få dem att gå ner mot 80hz, har dämpat och brädan är helt styv men det läcker väl antagligen ner mot kupen. Och up6 är ju inte gjorde för att spela grov midbas.

    Därför tänkte jag sätta in en midbas 8" under handsfacket för att fylla ut det som saknas. Jag tänkte dela den runt 60hz till 150-250hz, är det okej?
    Sedan låta up-kitet ta över högre midbas registret och mellanregister/diskant området.

    Frågan är bara hur jag ska ställa in delningen för att få det att fungera.
    Såhär ser systemet ut:

    HU: P88RS-II
    Framsystem: Dls up6, drivs av Dls a3 (just nu)
    Midbas: kommer inköpas en 8" (ev focal 21v2) Steg att tillgå: Dls Ra20
    Sub: Dls ur12, drivs av Dls a6.

    Ska ja köra up6orna på a3 steget eller ra20 steget?
    Kan jag lösa delningen på middarna och framsystemet aktivt på antingen stereon eller slutstegen? Eller måste jag köra en ny passiv delning på både framsystemet och midbasen?
    Stegen kan väl bara dela till 125hz och inte upp mot 200? Fast det kanske räcker att dela från 125?
    Eller ska jag köpa in någon annan aktiv delning?

    Tacksam för alla svar.

  • #2
    Re: Hur ska ja dela och koppla mitt 3vägssystem?

    125 Hz blir helt lagom.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Hur ska ja dela och koppla mitt 3vägssystem?

      Perfekt. Tack för svaret.

      Comment


      • #4
        Re: Hur ska ja dela och koppla mitt 3vägssystem?

        Jag skulle ha delat 6.5orna så långt ner jag tyckte att dom klarade av. Och låtit 8" ta över därifrån. Ju lägre 8"arn är delad ju mindre kommer du kunna höra att de lägre tonerna kommer ifrån handskfacket.

        Då jag satt en slimbas under handskfacket som delades runt 125Hz i en bil. När man lyssnade på musik kom mer bas på höger öra än vänster.

        Comment

        Working...
        X