Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by Eazy View Post
    Steget är ett Mosconi D2 100.4 Dsp.

    35mm2-kabeln är avsäkrad med 150A Och 8mm2-kabeln med 40A. Det får plats större kabel i D2-steget än 8mm2. 16mm2 kanske. Kan ju använda 21mm2-kabeln jag har liggandes och klippa bort några kardeler.
    Ok, enligt databladet är det intern säkring på 40A:
    http://mosconi.se/PDFs/D2-100.4-DSP-...al-details.pdf

    vilket är den teoretiska maxförbrukningen. Nu hittar jag inte någon modern lista men inlägg #2 i denna tråden är ju från Lonefox (som nog har rätt bra trovärdighet här på forumet) och enligt den tabellen bör du då hamna på 6/8mm² kabel med den avsäkringen. Således bör du inte vinna något på en uppgradering, men du kan ju alltid mäta om du får något spänningsfall med nuvarande kablage när du spelar.
    https://www.garaget.org/forum/viewto...?id=124848&p=1

    Någon får gärna rätta mig om jag tänker helt galet men känns rimligt att dimensionera efter maximal förbrukning, du kommer ju normalt sätt ändå ha en del marginal utöver det (antar dessutom att du kommer köra i 4 ohm?).
    Last edited by Lillalilja; August 6, 2019, 01:42. Reason: Ändrade 2ohm till 4ohm
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Originally posted by Lillalilja View Post
      Ok, enligt databladet är det intern säkring på 40A:
      http://mosconi.se/PDFs/D2-100.4-DSP-...al-details.pdf

      vilket är den teoretiska maxförbrukningen. Nu hittar jag inte någon modern lista men inlägg #2 i denna tråden är ju från Lonefox (som nog har rätt bra trovärdighet här på forumet) och enligt den tabellen bör du då hamna på 6/8mm² kabel med den avsäkringen. Således bör du inte vinna något på en uppgradering, men du kan ju alltid mäta om du får något spänningsfall med nuvarande kablage när du spelar.
      https://www.garaget.org/forum/viewto...?id=124848&p=1

      Någon får gärna rätta mig om jag tänker helt galet men känns rimligt att dimensionera efter maximal förbrukning, du kommer ju normalt sätt ändå ha en del marginal utöver det (antar dessutom att du kommer köra i 2 ohm?).
      Bra lista det där!

      Det får duga med 8 mm2-kabeln då.
      Högtalarna jag ska sätta dit är på 4 ohm. Så då kör jag väl 4 ohm per automatik? Kommer vad det lider byta ut högtalarna till något bättre.

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Originally posted by Eazy View Post
        Bra lista det där!

        Det får duga med 8 mm2-kabeln då.
        Högtalarna jag ska sätta dit är på 4 ohm. Så då kör jag väl 4 ohm per automatik? Kommer vad det lider byta ut högtalarna till något bättre.
        Yes borde funka fint. Precis, blir 4 ohm vilket är det normala när det gäller framsystem. Tryckfelsnisse har varit framme i mitt inlägg, ska stå 4 ohm istället för 2 ohm så ska redigera det nu.
        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          D2 förstärkarna har terminaler för max 10mm2 kabelarea.
          Tjuvar du ström från 35mm2 anslutningen så måste du säkra av den tunnaste kabeln, alltså 40A säkring på 35mm2

          D2 drar 4,9A med 4x55 watt i uteffekt, normal lyssningsvolym ligger man på ca 1,3A.

          Att bara kolla i de äldre tabellerna är inte korrekt, dessa är beräknade på förstärkare med 50-60% effektivitet.
          Hur ser det då ut med dagens produkter som har betydligt högre effektivitet, upp mot 80-90%?

          Även EMMA har ändrat i sina tabeller, gå gärna efter dessa så vet ni att ni är på den säkra sidan om det skulle hända nått med bilen (försäkringsskada)
          sigpic

          We know the Rolex feeling, only the best are copied.

          Ljudbyggaren sedan 1998

          Importör av Mosconi, Gladen
          Se oss på Facebook för nyheter.

          Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

          Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

          International Head Judge och numera även kallad besserwisser

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Originally posted by Nonne View Post
            D2 förstärkarna har terminaler för max 10mm2 kabelarea.
            Tjuvar du ström från 35mm2 anslutningen så måste du säkra av den tunnaste kabeln, alltså 40A säkring på 35mm2

            D2 drar 4,9A med 4x55 watt i uteffekt, normal lyssningsvolym ligger man på ca 1,3A.

            Att bara kolla i de äldre tabellerna är inte korrekt, dessa är beräknade på förstärkare med 50-60% effektivitet.
            Hur ser det då ut med dagens produkter som har betydligt högre effektivitet, upp mot 80-90%?

            Även EMMA har ändrat i sina tabeller, gå gärna efter dessa så vet ni att ni är på den säkra sidan om det skulle hända nått med bilen (försäkringsskada)
            Är det inte korrekt att göra som jag gjort?

            Ska jag hellre dra en separat strömkabel till D2-steget då den använder en annan dimension än 35mm2? Mellan fördelningsblocket och D2-steget har jag satt en säkring på 40A.

            Fördelningsblocket sitter bak, skruvat under min monteringsplatta (som stegen och DSP också sitter skruvat på) och fördelar till alla steg och DSP. DSP'n har jag också kopplat in i samma fördelningsblock och den har också en säkring mellan fördelningsblocket och DSP'n. Mellan Pioneer-steget och Mosconi AS !00.4-steget sitter det ingen säkring mellan fördelningsblock och nämnda steg.
            Last edited by Eazy; August 7, 2019, 16:05.

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Håller på att sätta dit högtalarna i bakdörrarna. Har även dämpat ytterskalet på dörren. ska ta lite bilder på det när jag gör andra sidan.

              Här sitter woofer'n i dörren i alla fall:



              Funderar på vart jag bäst ska sätta diskanten. Har 3 alternativ:

              Uppe vid dörröppnaren:



              Nere vid Woofer:


              I mitten så den blir vänd lite snett uppåt och bakåt:


              Var tror ni blir bäst? Själv är jag inne lite på uppe vid dörröppnaren. Allt ska delas aktivt och tidkompas så gott det går.

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                För en bakdörr, så långt ner som möjligt och så riktat bort från förarens öra som det går
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Originally posted by tvett View Post
                  För en bakdörr, så långt ner som möjligt och så riktat bort från förarens öra som det går
                  Och du menar att det låter bäst för de som sitter där bak och lyssnar då?
                  Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                  Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                  Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                  Kablar: Supra, Gladen
                  Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                  Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                  Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Originally posted by tvett View Post
                    För en bakdörr, så långt ner som möjligt och så riktat bort från förarens öra som det går
                    Så så högt upp som möjligt då...

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Två eller tre säger jag, för att minimera att diskanterna hörs fram i bilen. För det är väl bakdörrarna som du frågar om?
                      Vis vobiscum sit!

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Originally posted by Nordenmark View Post
                        Två eller tre säger jag, för att minimera att diskanterna hörs fram i bilen. För det är väl bakdörrarna som du frågar om?
                        Ja det är bakdörrarna. Ska precis i skrivande stund borra hålet för diskanten. Ska sätta dem på plats #2.

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Har kopplat allt och för att testspela. Jag undrar om den första konfigureringen av steget. Ska man följa samma beskrivning till Mosconi D2 100.4 Dsp som man använder till Mosconis 4to6 DSP?

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by Nonne View Post
                            D2 förstärkarna har terminaler för max 10mm2 kabelarea.
                            Tjuvar du ström från 35mm2 anslutningen så måste du säkra av den tunnaste kabeln, alltså 40A säkring på 35mm2

                            D2 drar 4,9A med 4x55 watt i uteffekt, normal lyssningsvolym ligger man på ca 1,3A.

                            Att bara kolla i de äldre tabellerna är inte korrekt, dessa är beräknade på förstärkare med 50-60% effektivitet.
                            Hur ser det då ut med dagens produkter som har betydligt högre effektivitet, upp mot 80-90%?

                            Även EMMA har ändrat i sina tabeller, gå gärna efter dessa så vet ni att ni är på den säkra sidan om det skulle hända nått med bilen (försäkringsskada)
                            Jag letade runt efter nyare lista men hittade ingen, EMMA's hemsida är ju inte heller den mest lättnavigerade...

                            Medveten om att jag kanske missuppfattat något, men varför ändras säkringsklassen på strömkabeln med nyare teknik? Vad händer med de som fortfarande kör oldschool-prylar, ska de leta upp en gammal lista? Dessutom bör ju säkring beräknas utefter vilken strömstyrka som går igenom kabeln. Sitter det sen ett effektivt steg i andra änden så lämnas mer uteeffekt, sitter ett mindre effektivt steg så blir det varmare i själva steget men förstår inte hur det kan påverka strömkablaget?
                            Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Originally posted by Lillalilja View Post
                              Jag letade runt efter nyare lista men hittade ingen, EMMA's hemsida är ju inte heller den mest lättnavigerade...

                              Medveten om att jag kanske missuppfattat något, men varför ändras säkringsklassen på strömkabeln med nyare teknik? Vad händer med de som fortfarande kör oldschool-prylar, ska de leta upp en gammal lista? Dessutom bör ju säkring beräknas utefter vilken strömstyrka som går igenom kabeln. Sitter det sen ett effektivt steg i andra änden så lämnas mer uteeffekt, sitter ett mindre effektivt steg så blir det varmare i själva steget men förstår inte hur det kan påverka strömkablaget?
                              Kan det vara detta?

                              Sida 25.

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Har installerat färdigt allt och det spelar. Tyvärr inga bilder då jag helt glömde bort det. Lyckades borra igenom befintliga dörrkontakten och dra egna högtalarkablar ut till dörrarna. Kontakten var oval och det fanns utrymme ovan de befintliga kablarna att borra ett hål. Kunde bara dämpa ytterskalen på dörrarna då jag inte hade tillräckligt med dämpmaterial. Kommer nog aldrig någon dämpning på innerskalet om jag känner mig själv rätt. Tror inte att jag skulle märka någon skillnad. Tiden får utvisa om jag orkar ta mig för det :P

                                Finns en del småfix att göra. Råkade löda fel på kontakten till högtalarkablarna som skulle in i steget. Till råga på allt tog lödtennet slut så jag fick tillfälligt sätta dit en sockerbit. Får löda det senare. Frågan är hur stor skillnad det är att löda mot att använda en sockerbit? Någon som har mätt motståndet mellan att använda en sockerbit mot att löda? jag har ingen mätapparatur själv.

                                Jag har fått ett brus i framhögtalarna som jag inte vet varför. Det hörs hela tiden oavsett volym från huvudenheten. Jag har inte gjort något mer än att flytta DSP'n (4to6 dsp) så D2-steget fick plats. Får undersöka sen, men jag tar gärna emot tips på möjliga orsaker!

                                Även att jag har tidskompning kvar att göra är jag toknöjd med ljudet. Fick glädjen tillbaka att lyssna igen. Jag kan inte förstå det här tjatet med att man inte ska ha högtalare bak. I mina öron är det fullständigt idiotiskt att inte ha det. Det är säkerligen svårt att få till tidskomp och annat, men om man får till det så tror jag inte man vet vad man missar. Finns det folk som tävlar som har högtalare bak (gissar på inte) och vad säger domare om det ljudet i så fall?

                                By the way. Finns det någon låtslinga/testljud som är passande att spela upp som kan vara till hjälp när man tidskompar?

                                Bortsett från att jag har inställningar i D2-steget att göra är detta nog det sista jag kommer göra med denna bilen. Hade tankar på att byta ut bakhögtalarna till samma kit jag har fram, men jag tror inte det kommer behövas.

                                Comment

                                Working...
                                X