Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Projektforum

Projektforum Visa upp ditt bilstereo-bygge!

Reply

Thread Tools
Old April 18th, 2010, 21:30   #1
lillbabs
Junior Member

Default Bygge i Suburban: jag behöver hjälp!!

Tja,
jag är en gammal bilstereomissbrukare som har hållit på i nästan 20 år med mina egna bilar. Tyvärr har jag aldrig blivit så bra/lagt tiden som behövs för att kunna tävla, utan bara pysslat med egna bilar.

Nu har jag skaffat en Cheva Suburban, och tänker plocka in ett system i den. Det blir ingenting extremt; det har jag inte pengar till. Men jag har insett att det finns några moment som jag behöver ha hjälp med.

- Huvudenhet. Jag har en AVIC-D3 (2-DIN) som ska in på fabriksradions (1,5 DIN) plats. Det går att göra snyggt; jag har sett exempel på nätet men det kräver att man kan skära i och plasta om en del av instrumentbrädan och den typen av plastning grejjar inte jag.

- Baslåda. En Suburban är stor som Hovet inuti, och den volymen ska man fylla med högkvalitativ bas. Jag vill inte spela SPL utan det ska bara låta bra. Här behöver jag hjälp med att välja låda, element, effekt och placering.

- Placering av diskanter. Fabriksuttagen fram i Suburban sitter i dörrarna (6,5" + 1") ganska långt ned, men jag gissar att det blir bättre om man kan lyfta diskanterna lite. Var ska man sätta dom?

Jag behöver som sagt hjälp med detta och när det gäller huvudenheten handfast hjälp. Så om någon här är en j--vel på plastning och sånt, bor i Stockholmstrakten och vill tjäna en slant, hör av er. Alternativt om ni vet en bra bilstereofirma som jag göra ett riktigt bra jobb. Pengar finns, men inte hur mycket som helst.

Hjälp! Någon?
/Hasse
Old April 19th, 2010, 21:40   #2
lillbabs
Junior Member

Default Re: Bygge i Suburban: jag behöver hjälp!!

123 som har tittat - ingen som har nån ide?
Old April 19th, 2010, 21:42   #3
Klyka
Member

Tjena!

Jag är långt ifrån expert men lite har jag väl hållt på, dock mest med polares bilar :P

Framsystem: Se till att skaffa något som håller hög kvalité med gedigna passiva filter, finns massor men ett amega 6,5" kit lyssnade jag själv på för första gången förra veckan och det kittet levererade MYCKET skön midbas orginalmonterade i en golf 4, dock med vass diskant då han hade monterat diskanterna på brädan och mid nere i dörr.

Vad gäller diskantplacering så ska man väl sträva efter att få mid/mellanregister och diskant så nära varandra som möjligt, det kan bli väldigt vasst och "s:igt" ljud annars. Lyckas man få till det så lyfts väl ljudbilden i.o.f upp mer på brädan men vad jag både provat och läst så kan de vara väldigt knivigt så JAG skulle nog föredra att sätta diskanterna vid middarna och vinkla dom mot motsatt sidas nackstöd för vass diskant är fan inte kul att lyssna på asså.

Midbas: Se till att montera den stumt i dörrsidan, vet inte hur dina dörrsidor ser ut men du kanske kan ta att fräsa till en mdf baffel, gärna vinklad med diskanten då den ska spela mellanregister, dämpa gärna plåt i dörr med dynamate eller dylikt för att minska ner resonanser.

Vad gäller baslödda så vet jag om en B2 12:a (titta i köp och sälj) för 2500 spänn, den räcker LÅÅÅÅNGT! man får va 2 man för att lyfta in den i lådan men det är bara charmigt vilken lådvolym du ska till den får någon annan här hjälpa dig med, placeras med fördel bak i en portad låda riktad bakåt eller uppåt. Sen matar du den med 1000 W och uppåt så har du bas så det räcker skulle jag tro

Se sen till att ge allt fin ren effekt från exempelvis några begagnade genesis steg som jag tycker är ett MYCKET mer prisvärt alternativ till att köpa nya sämre steg dyrare. T.ex ett bryggat fyrkanals till framsystemet (eller använd 4 kanaler och dela aktivt) och ett monoblock till bas.
Annars tror jag att t.ex DLS Classic steg är ganska prisvärda om du vill ha nya prylar.

Det blev långt detta, men lycka till med allt och hoppas du blir nöjd med vad du åstakommer

/Jimmy
Klyka is offline   Reply With Quote
Old April 19th, 2010, 21:50   #4
Horsyhorse
Guldmedlem

Rep Power: 366 Horsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant futureHorsyhorse has a brilliant future

Quote:
Originally Posted by lillbabs View Post
123 som har tittat - ingen som har nån ide?
Varför inte kontakta den nära lokala handlaren för ett demo?
Du kan få ett Amega demo så det visslar om det.

Pierre

ALPINE, IAMEGAI, DYNAUDIO, DYNAMAT, GENESIS, AXTON,
FAITAL PRO, SUPRA, BEYMA, MOSCONI, GLADEN ! ! ! W E B S H O P

Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!
Horsyhorse is offline   Reply With Quote
Old April 20th, 2010, 07:26   #5
M-icke
Senior Member

vilken årsmod är de på din suburban??

mrmix hade en 95-97 förut, han körde med lastgaller som va isolerat bakom främre baksätet, och sen fram satt de en 10" bas i gjuten låda mellan sätena, vet inte va han ahde för steg å framsystem, men jäklar va gott de spelade

: horsyhorse, kan du förklara vad som e så märkvärdigt med amega kittet?? lyssnade på det uppe i gävle för ett tag sedan i ett par golvlådor, å sällan har ja hört ett kit som låtit så förjävligt????? (till å med så ett m*s kit lät bättre) där,
M-icke is offline   Reply With Quote
Old April 20th, 2010, 10:04   #6
Robsarve
Guldmedlem

Robsarve's Avatar

Rep Power: 399 Robsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to behold

-Huvudenhet.
Det finns färdiga satser till det. Sök på "2DIN dash kit surburban"

- Baslåda.
En 12a av bra kvalité, troligen i basreflex så den gräver djupt. Monterad i sidan bakom ett av hjulhusen

- Placering av diskanter.
Föreslår ett bra kit i dörrarna på orginalplats stabilt monterade med extra dämpning. Sedan ett par billiga små diskanter t.ex Vifa xt25sc90-04 högt monterade och delade med var sin 3,3 uF (MKP)kondensator för att lyfta ljudet.
Old April 20th, 2010, 10:45   #7
lillbabs
Junior Member

Ahhh, nu lossnade det. Visste att det fanns massor av expertis därute...

@M-icke: Låda mellan framstolarna är en ide - JL Audio har faktiskt en färdig med en 10" imonterad som ska ersätta mittkonsollen. Nu är den lite dyr ($550 - gissar på runt 5-6000 i Sverige) men definitivt ett alternativ. Vad behöver en kvalitativ 10" i effekt?
Nuförtiden verkar alla basar man ser ha FatBoy-upphängning och klara 1 kW... men det kanske finns undantag?

@Klyka: Dämpa dörrar är bra - är det Dynamat som gäller? På min tid var det sprayon-grejjer (typ dbAxe) som man "skulle ha".

@Robsarve: Gillar din ide med dubbla diskanter. Hur skulle man montera Vifa-diskanterna - göra eget skal eller borra i instrumentbrädan?

Baslåda bakom hjulhuset är ju smidigt, men får man plats med en basreflex-12" (45 liter?) där? Plasta?

Tyvärr är 2 DINs kiten för 2003-2006 års modell, Cheva ändrade storleken mellan årsmodell 2002 och 2003. Men man kan nog har nytta av ramen ändå, det är rätt.

@Horsyhorse: Var finns den "nära lokala handlaren" (antar att det är du) nånstans?
Old April 20th, 2010, 11:20   #8
perkan
Senior Member

perkan's Avatar

horsyhorse, kan du förklara vad som e så märkvärdigt med amega kittet?? lyssnade på det uppe i gävle för ett tag sedan i ett par golvlådor, å sällan har ja hört ett kit som låtit så förjävligt????? (till å med så ett m*s kit lät bättre) där,[/quote]

får nog hålla med lite här om amega kiten. inte att dom låter för jävligt men väldigt vass diskant va de i dom. dock har ja aldrig hört en sån jävla skön midbas som dom leverar. ruskigt trevlig o då sitter dom monterade i en polares golf 4 i orginal hålen o inge speciellt gjort runt omkring med montering osv.
Old April 20th, 2010, 14:35   #9
Robsarve
Guldmedlem

Robsarve's Avatar

Rep Power: 399 Robsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to beholdRobsarve is a splendid one to behold

Ni refererar till två olika kit.

De gamla lila och gula Amegorna som gjordes för tio år sen och har maffig bas, inte världens bästa mellanregister och en lite aggresiv diskant. En riktig rock-n-roll högtalare med andra ord som många gillar.

Sen finns det de nya som kom 2009. De är nästan tvärtemot de gamla och ganska hifi-mässiga.
Old April 20th, 2010, 16:36   #10
M-icke
Senior Member

Quote:
Originally Posted by Robsarve View Post
Ni refererar till två olika kit.

De gamla lila och gula Amegorna som gjordes för tio år sen och har maffig bas, inte världens bästa mellanregister och en lite aggresiv diskant. En riktig rock-n-roll högtalare med andra ord som många gillar.

Sen finns det de nya som kom 2009. De är nästan tvärtemot de gamla och ganska hifi-mässiga.
är det nya jag lyssnat på¨, imponerade inte på nått vis *och ja, de e illa när m*s kittet lät bättre, å inte bara enligt mina öron,
M-icke is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules