Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uppgradera huvudenhet (Blåbär behöver hjälp)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uppgradera huvudenhet (Blåbär behöver hjälp)

    Hallå,
    har nyligen köpt bil med en relativt kass stereo.
    Tänkte börja med att uppgradera huvudenheten och har då lite frågor kring detta.
    Mina kriterier är att det ska låta så bra som möjligt, den ska gå att koppla ihop med min iphone och det får inte kosta skjortan. Säg kring 2000kr.

    Följdfrågan på detta är om jag kan installera den själv?
    Jag har lyckats få loss enheten som sitter i så det sticker fram lite olika kablar. Är det bara plug n play eller hur funkar det? Har tummen mitt i handen och har aldrig gjort detta förut så behöver all hjälp jag kan få!

    Den tredje saken är att ljudet i bilen duger åt mig, men basen är tyvärr inget att tala om. Finns det någon billig, smidig och lättinstallerad lösning som sätter lite fart på basen? Jag behöver alltså inte ha någon värstingbas så hela bilen vibrerar när man spelar, men lite dunkadunka vill man ju trots allt ha!
    Går att det att undvika att koppla sladdar genom hela bilen (vilket min kunskap antagligen inte klarar) och ha en otymplig baslåda i skuffen?

    Va tycker ni om denna? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=386222 - Pioneer DEH-P5100UB
    hmm, är det nåt annat jag bör tänka på så hojta till.

  • #2
    Re: Blåbär behöver hjälp

    Vad är det för bil?
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Blåbär behöver hjälp

      BMW E36 Compact så en ganska liten bil!

      Comment


      • #4
        Re: Blåbär behöver hjälp

        Satt det i en originalstereo eller en vanlig? Annars kanske du behöver en Iso-kabel som gör om bmw till universal. Sen får du kolla antennkontakten om du behöver en liten adapter där. Är det en plugg på ca 3-4cm så passar den rakt i de flesta stereos.
        Octan
        Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
        Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

        OctanAudio
        Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
        Fegens Vandrarhem

        Bilstereoblog
        Team Ljudbyggaren

        Comment


        • #5
          Re: Blåbär behöver hjälp

          Han jag köpte bilen av var bildemonterare, när han fått bilen så satt det ingen stereo alls i, så han slängde i en cd-spelare som han hade hemma.
          Dels så sitter den lös. alltså jag kan dra ut den hur som helst och sen så får jag bara in p1,p2 och p3 kanalerna på radion vilket kanske kan betyda att jag behöver en adapter till antennkontakten?

          Comment


          • #6
            Re: Blåbär behöver hjälp

            Flera har rekommenderat också rekommenderat kenwood 8044 spelaren. Den överstiger min ursprungliga budget men många säger att man inte kommer ångra sig. Det jag undrar är om jag som relativt ointresserad, okräsen användare kommer kunna tillgodose mig alla finesser och funktioner hos den spelaren?
            Jag vill ju bara ha så bra ljud som möjligt för pengarna (plus iphone-kopplingen).

            Comment


            • #7
              Re: Blåbär behöver hjälp

              Ingen som har nåt att säga?
              När man lägger mer pengar på huvudenheten- säg 3000kr istället för 2000kr. Vad är det jag betalar extra för? Kommer jag få bättre ljud i bilen eller får jag fler funktioner som lämpar sig för seriösare ljudbyggare?

              Comment


              • #8
                Re: Blåbär behöver hjälp

                Köp en Alpine för 2000:-, så får du funktionerna du söker. USB och Ipod/phone.
                Ev. Ipodkabel, bilkabelövergång och antennadapter för totalt max 500:-
                Duger mkt bra till vanlig lyssning.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Blåbär behöver hjälp

                  Kan även jag rekommendera Alpine de låter förbannat trevligt. Kommer att inhandla en själv nu i dagarna då min nuvarande hoppar över typ 100db..... Bra skit

                  Comment


                  • #10
                    Re: Blåbär behöver hjälp

                    Alpine er klokkerene spillere med meget god og bra lyd

                    Comment

                    Working...
                    X