Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: "Man tager vad man haver"...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Projekt: "Man tager vad man haver"...

    Tänkte visa upp mitt fina projekt, efter att ha lusläst genom hela projektforumet så tyckte jag att det ska väll inte va så jäkla svårt att göra nått liknande själv... med en budget lika tight som Lula ferrarys BH så får det helt enkelt bli, "Man tager vad man haver..."

    Saken är så att jag har nyligen bytt bil från en Saab 9-5 till en pegga 307 -01 så är det dags att flytta över ljudsystemet från "gamla" saaben.

    Det som skall puttas in i peggan är följande:

    - Amega 6.5" frontsystem
    - Alpine 6-9" SWR 169 (?)
    - Alpine 12" sluten låda på 27 liter
    - Ultimate T2 2100 steg för basen
    - Genesis steg för frontsystemet.

    Bilder kommer följas upp eftersom tiden och regeringen i hushållet tillåter.

  • #2
    Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

    Ska även modda hatthyllan så det blir lite trivsamma kurvor och grejjer, även bygga in baslådan lite för att få den så "osynlig" som möjligt...

    Enda dilemmat i det hela är att jag har inte hittat nått bra ställe att gömma stegen på =/

    Tiden har jag beräknat till några veckor allt som allt om allt går som planerat...

    Det som sätter stopp är det tidiga mörket kombinerat med att jag inte har någotstans att hålla till... en liten nackdel/fördel är att jag inte har förberett min kära flickvän om att jag ska såga och härja runt i vardagsrummet, men den smällen får man ta när jag kommer till det skedet

    Comment


    • #3
      Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

      göm stegen under stolarna?
      För mycket är lagom

      Comment


      • #4
        Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

        Text är silver, men bilder är guld.
        sigpic

        -C5 2008 -SQuse-
        -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

        Comment


        • #5
          Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

          har forskat kring stolarna redan, men det är inte så mkt plats där under =/ har bestämmt mig att ett steg får ligga i reservdäcket inlindat i nån tyg av dämpmaterial (måste ha med mig extradäcket =), andra steget ska jag försöka med någon annanstans...
          '
          Har köpt på mig lite material under helgen förästen, 7m reglar 45x45mm, 2.5kvm bitumengummi, lite spånskiva samt ISO-kontakt till enheten och lite dämpmatta.

          Comment


          • #6
            Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

            Såhär ser det ut i skuffen i dagsläget, lagomt sexigt sådär...
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

              Ja, här ska Alpinen in... har bara påbörjat lite enkel kabeldragning ännu.
              Men det kan nog se bra ut i slutändan hoppas jag...

              damnit va dyrt det va med båtplast förästen... att plasta in hatthyllan kommer ju kosta en njure!! 5l plast för dryga 500 enkronor, härdre för hundringen, väv för 200, samt tyg för en jävla massa pengar till... geh. fan. är de värt att sminka en hatthylla för 1000 spänn?
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                Släng ut reservdäcket och införskaffa "Däck på bruk"

                Comment


                • #9
                  Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                  Ehm, ja... däck på burk ja... bra alternativ synd att det förslaget har blivit nerröstat redan... been there, tryed that

                  Comment


                  • #10
                    Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                    Fick en fråga på mailen igår om hur jag drog kablarna i bilen...

                    Ska lägga upp bilder på det framöver, men kan förklara hur jag gjorde.

                    Eftersom Amegasystemet drivs med 2 midbasar samt 2 skrikare så fanns även ett filter att ta hänsyn till vid kabeldragningen...

                    Kablarna till dörrarna samt alla signal/RCA-kablar drogs på vänster sida under mattan intill dörrarna, det är toklätt att bara klicka loss plastlisten som håller fast matt-tyget, sen lyfta lite på det och kasta in kablarna så långt det går för att dom inte skall vara ivägen när man sätter tillbaka plastlisterna.
                    I baksätet så drog jag dom vidare under under mattan och inunder passagerarsätet som för övrigt bara var att lyfta upp väldigt simpelt. och sedan lägga kablarna lite smått strategiskt om man känner för det., och sen trycka dom under ryggstödet in i skuffen... tokenkelt.!

                    Strömkabeln drog jag på höger sida...Det är nog en fördel att byta sida på kablarna för att få bäst effekt, kortare väg för strömkabeln som går egentligen rakt (den är ju rätt dyr), samt att man slipper kabelhelvetet under ratten...

                    Helvetet kom när jag skulle stoppa in diskanterna och gömma filtren. På höger sida stoppade jag in filtret bakom tyget mot karossen (inrullat i lite dämpmaterial) ovanför höger smalben ungefär, helvetet med det hela var att få ner kabeln från diskanten, jag fick stoppa upp handel relativt långt under instrumentpanelen för att få tag i kabeln... med diverse skär och skrubbsår så blödde lite smått efter jag fått ut handen (fastnade en liten sväng där också).... PS: Det är trångt där under om man har lite större händer.!!!

                    Vänster sida är mycket lättare... bara att trä ner diskantkabeln och hämta den med handen, sen klämde jag fast filtret i dämpmatta på mittkonsollens bakdel på vänster sida... antar att den sitter rätt bra där
                    Jag fick dock förlänga diskantsladdarna med några decimeter för att få lite möjlighet att enkelt hålla på med filtret...

                    Strömkabeln var också väldigt lätt när man väl förstod hur enkelt det var.
                    Ovanför gaswiren på vänster sida finns en plugg som leder in till "avrinningshuset", som sedan går in i motorutrymmet precis vid säkringsboxen.
                    Dra kabeln där i en snygg genomföring samt lägg lite massa runt kabeln för att täcka igen så det blir tätt i hålet in till bilen... Dumt att ha det fuktigt -> mögel i bilen om nått år.
                    Ifall du drar kabeln där jag drog den så är det en stor fördel att dra kabeln utifrån och in, istället för från bilen och ut. det sitter en säkringsbox framför hålet nämligen.

                    Som sagt så kommer lite bilder på ovanstående kabeldragning, kommer lägga upp dom när jag får tid.
                    Last edited by Andersw84; September 21, 2009, 09:44.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                      Originally posted by Andersw84 View Post
                      Ja, här ska Alpinen in... har bara påbörjat lite enkel kabeldragning ännu.
                      Men det kan nog se bra ut i slutändan hoppas jag...

                      damnit va dyrt det va med båtplast förästen... att plasta in hatthyllan kommer ju kosta en njure!! 5l plast för dryga 500 enkronor, härdre för hundringen, väv för 200, samt tyg för en jävla massa pengar till... geh. fan. är de värt att sminka en hatthylla för 1000 spänn?

                      jag kör med biltemas prylar när det gäller plast och glasfiber och tycker det är jävligt bra prylar

                      10L polyester kostar 599:-
                      10m2 glasfiber typ 300:-
                      härdare till 10 liter polyester kostar typ 100-150:- beroende på hur pass otålig du är på att vänta i några timmar:P
                      TEAM BROSSAN

                      SM 2:a i outlaw på Easca SM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                        Mja.... det var inte så farligt dyrt precis, synd bara att jag har 40 mil t/r

                        Påbörjat att kutta lite i hatthyllan...
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                          Som sagt, man tager vad man haver =)
                          Eftersom kvinnan blev tokig när jag släpade in diverse material och dumpade i vardagsrummet så fick jag gott flytta ut på balkongen... en pall och lite verktyg kommer man säkert långt på

                          PS: Notera vinkelhaken från tidigt 90-tal...
                          Attached Files
                          Last edited by Andersw84; September 22, 2009, 09:31.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                            Påbörjan av min "baslåda-låda"... håller på med ramen som skall täcka över den existerande baslådan, den ska kläs och formas efter skuffen...

                            Kommer ta upp lite mer plats, men förhoppningsvis kommer den fylla sin funktion när hatthyllan är på plats och inte ser ut som en påse skit...
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Re: Projekt: "Man tager vad man haver"...

                              Ja, vart kanske inte världens snyggaste bafflar, men det är inget som lite plast och tyg kan dölja i slutskedet...

                              För övrigt var det kallt ute idag så det blev lite härjande inomhus istället, Det enda som håller mig tillbaka för tillfället är kvinnan i hushållet... Det är tydligen inte så poppis att hålla på med kontursågen i vardagsrummet ...Skulle garanterat ha kunnat få dom snyggare om jag laggt ner mer tid på det hela... bra skit där Anders, bra skit

                              Vad som inte syns på korten är att det är en 45x45mm regel som stadgar upp hatthyllan underifrån, ska sätta dit några till och bilda väggar till en låda åt respektive 6-9an. Tydligen kunde dom fungera som slav åt "partyhoran" ifall man spelade på lite värre enligt vissa texter jag läst, bra eller anus vet jag inte, men det lär inte bli sämre med en låda iaf...
                              Attached Files
                              Last edited by Andersw84; September 21, 2009, 23:41.

                              Comment

                              Working...
                              X