Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

    Skaffade precis en kombi till famlijen och går nu i uppgraderartankar
    Det sitter högtalare i instrumentbrädan, framdörrarna samt i bakluckan, så det är rimligtvis Premium 150.

    Huvudenhet kommer så småningom bytas till en med Android auto Wireless, och eventuellt kommer dörrarna dämpas och eventuellt högtalarna där bytas ut. Men tillsvidare nöjer jag mig med instrumentbrädan.

    Vilka rekommenderas till bilen?
    Kicker KSC 3,5'' eller JL Audio C2-350X, eller någon annat som kan lyfta ljudet?
    Budgeten ligger således under 1000:-

    //
    Wicke

  • #2
    Re: Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

    Ett förslag skulle kunna vara ett par sådana här:
    https://www.brl.se/sv/artiklar/audis...bas-2-ohm.html

    Ligger inom din budget och har använts i Saabar förut med godkänt resultat enl andra, har inte provat själv tyvärr.
    Jag har provat Gladen SQX och de fungerar bra, krävde dock ny monteringsram (gjorde en egen). De är dock dyrare i inköp.
    Lycka till!

    Comment


    • #3
      Re: Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

      Högtalarna i dörrarna räcker med rätt långt ifall man dämpar dörrplåten och dörrsidan ordentligt och vill man att dem ska spela ännu bättre så är det ett eftermarknads steg till dörrarna.

      Av de 2 hade jag valt JL Audio C2-350X.

      Mvh

      Comment


      • #4
        Re: Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

        Jag har också hört att dämpa dörrarna ger ett ordentligt lyft.

        Var ute på långtur med bilen igår och fick psykbryt på huvudenheten så snart ryker den trots planer på att vänta.

        Om jag ska välja på fler än Kicker KSC 3,5'' eller JL Audio C2-350X, vad är det som blir bra?

        Slutsteg får vänta. Hon som ska köra bilen till vardags har andra prioriteringar än jag. ;-)

        Comment


        • #5
          Re: Fronthögtalare till Saab 9-3 kombi 2008.

          Originally posted by Wicke View Post
          Jag har också hört att dämpa dörrarna ger ett ordentligt lyft.

          Var ute på långtur med bilen igår och fick psykbryt på huvudenheten så snart ryker den trots planer på att vänta.

          Om jag ska välja på fler än Kicker KSC 3,5'' eller JL Audio C2-350X, vad är det som blir bra?

          Slutsteg får vänta. Hon som ska köra bilen till vardags har andra prioriteringar än jag. ;-)
          Peerless/Tymphany TG9FD-10-04 ska låta bra.
          Jag har Dayton ps95-8 I min 9-3a dem får man dock modifiera hålet för att dem ska gå i eller om det räckte med en tunn baffel. Minns inte riktigt.
          Men Dayton ps95-8 så behövs nog ett slutsteg till dem, de är på 8ohm.
          Ifall du utökar budgeten till 2k så finns ju Amega q-cox350, de behöver dock slutsteg för att dem ska sjunga ut ordentligt.

          Tror jl c2orna blir bäst ifall du inte har planer på slutsteg till 3.5orna i brädan.

          Men lyssna gärna på någon av de andra herrarna här med mer erfarenhet än mig 😊

          Comment

          Working...
          X