Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljuddämpning av vägljud... igen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ljuddämpning av vägljud... igen

    Hej!
    Tog min första långtur (till Köpenhamn) med min nya Mazda och märkte att vägljudet är rätt högt. Var svårt att prata med dem i baksätet för att man inte hörde dem.

    Jag har hitintills bara dämpat framdörrarna med silent coat. Jag har en del av det kvar då jag köpte 8 kvadrat. Vart vinner jag mest på att dämpa? Vinner man något med att dämpa golvet? Nu tror jag inte att det räcker med bara silent coat utan det kanske ska till något mer material. Har läst lite om mass loaded vinyl. Har hittat det att köpa det här:
    https://www.emusic.se/product/18898/Auralex-Sheetblock
    Är det ett alternativ?

    Man ska ju kunna dämpa innerskärmarna, men vet inte vad för material jag ska använda där. Har ni något tips som ni vet funkar?

  • #2
    Re: Ljuddämpning av vägljud... igen

    Egentligen har du mest vibrationsdämpat dörrarna. Men om det är dubbla plåtar så brukar det dämpa rätt ok ändå. I de bilar jag har dämpat så har det mesta oljudet smitit in någonstans där bak.
    Kanske om du ber någon annan köra bilen och så försöker du lista ut vart det mesta kommer in? I corradon var det sidorna/hjulhuset vid baksätet som inte hade någon dämpning alls från fabrik.

    Ang material så finns det till multifunktionella material som dämpar både vibrationer och ljud. T.ex. Gladen Aero Multi
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Ljuddämpning av vägljud... igen

      På min v50 gjorde det väldigt mycket på vägljudet när jag dämpade torpedvägg, reservhjulsbaljan och bakre sjukhusen. Använde silent coat.

      Comment


      • #4
        Re: Ljuddämpning av vägljud... igen

        En liten tanke, använd beprövade material som är avsedda för miljön ... bilen.
        De stora temperaturskillnaderna kan förstöra material som inte är avsedda för detta, även vibrationer kan förstöra material.
        Hemmaprylar likt högtalare och kablar är inte avsedda för dessa extrema påfrestningar, även oljor och annat yttre kan påverka.

        Åter till din dämpning.

        Hjulhusen bak är nog det som är viktigast över lag, kombibilar hela bakpartiet.
        Rena sedaner har dämpade hatthyllor så dom tar en hel del oljud, dessa är även stabilare med de mindre ytorna som inte vibrerar på samma sätt.

        Rent vägljud är skitsvårt att få bukt med, det som gör mest här är att välja rätt däck.
        Det är inte bara själva vägljudet utan frekvensen runt däcket med de olika mönsterna som påverkar.

        Jag dämpade en Mazda 2 för ett tag sedan, kunden sa .... du gav mig en Mazda 6

        Jag använda näst intill bara Gladen Aerospace Multi i den bilen.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Ljuddämpning av vägljud... igen

          Tack för alla svar!!

          Jag får ta och installera en decibelmätare till telefonen. Frugan får köra bilen så kollar jag vart det låter mest.

          När jag köper däck kollar jag i första hand på hur många decibel de är uppmätta till.
          Däcken som sitter på nu är dom som följde med bilen, och dom har inte rullat många mil. Får stå ut med dom tills dom tar slut :/

          När jag jobbade som montör på Volvo på 90-talet så monterade jag vad jag tror var MLV (Mass Loaded Vinyl). Det var skum på undersidan. Det var småbitar spm jag monterade under ventilationspaketet och i mittkonsollen. Får köpa MLV om Silent Coat inte är tillräckligt.

          Hittade detta: http://cascadeaudio.com/blog/Sound_Deadening_Fables.htm

          Verkar som de vet vad de pratar om. Men det är ju klart, de vill ju sälja sina produkter :P
          Last edited by Eazy; June 26, 2018, 22:33.

          Comment

          Working...
          X