Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

    Originally posted by Eazy View Post
    Någon som har mätt motståndet mellan att använda en sockerbit mot att löda?
    Stora fördelen är att en riktig lödning inte glappar eller ärgar med tiden.

    Originally posted by Eazy View Post
    Jag har fått ett brus i framhögtalarna som jag inte vet varför. Det hörs hela tiden oavsett volym från huvudenheten. Jag har inte gjort något mer än att flytta DSP'n (4to6 dsp) så D2-steget fick plats. Får undersöka sen, men jag tar gärna emot tips på möjliga orsaker!
    Har du flyttat jordpunkten, om inte prova att lägga till en ny.
    Originally posted by Eazy View Post
    Jag kan inte förstå det här tjatet med att man inte ska ha högtalare bak. I mina öron är det fullständigt idiotiskt att inte ha det.
    Stereo som standard är baserat på att ljudet spelas in, och upp, via två separata kanaler. En för vänster och en för höger sida. Men om du gillar att högtalare bak tycker jag att du skall ha det.
    Originally posted by Eazy View Post
    By the way. Finns det någon låtslinga/testljud som är passande att spela upp som kan vara till hjälp när man tidskompar?
    Jag brukar använda någon låt med mycket naturlig sång, Peter Lemarc finns alltid tillgänglig i min spellista.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

      Originally posted by Nordenmark View Post
      Stora fördelen är att en riktig lödning inte glappar eller ärgar med tiden.

      Har du flyttat jordpunkten, om inte prova att lägga till en ny.
      Stereo som standard är baserat på att ljudet spelas in, och upp, via två separata kanaler. En för vänster och en för höger sida. Men om du gillar att högtalare bak tycker jag att du skall ha det.
      Jag brukar använda någon låt med mycket naturlig sång, Peter Lemarc finns alltid tillgänglig i min spellista.
      Har samma jordningsställe för all steg och DSP, men ska testa att se om det gör någon skillnad att lägga till en.

      Märkte att vanligt prat (radio) hördes det att högtalarna var ur sync. Ska testa med Peter Lemark. Tack för tipsen!

      Comment


      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

        Sedan var den enskilda rösten skall vara, mitt framför dig eller mitt på instrumentbrädan är upp till dig. Jag gillar att ha den mitt på brädan men några gillar att ha den mitt framför sig, som när man lyssnar i lurar.
        Vis vobiscum sit!

        Comment


        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

          Originally posted by Nordenmark View Post
          Sedan var den enskilda rösten skall vara, mitt framför dig eller mitt på instrumentbrädan är upp till dig. Jag gillar att ha den mitt på brädan men några gillar att ha den mitt framför sig, som när man lyssnar i lurar.
          Jag är en av dom som vill ha sångaren rakt framför mig.
          Vill ju ha ljudbilden så som att jag står mitt framför scenen, vill inte "stå" på sidan av scenen.
          Lika så att jag inte vill ha bakhögtalare för jag vill inte höra fill-systemet.
          Kan tillägga att jag jobbat som ljudtekniker i 15år så har en ganska bestämd åsikt om hur jag vill ha det..

          Comment


          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

            Tidskompet på mina framhögtalare är ställde mitt fram upp på brädan. Jag fick hjälp med detta. Dessvärre har jag något nedsatt hörsel på vänster öra så ljudet är för mig för långt åt höger. Jag funderar på att fixa detta. Ska jag pilla på nivåerna eller tidskompet eller kanske båda? Tidskompet är perfekt inställt för en som har lika bra hörsel på båda öronen så jag vill helst inte pilla på tidskompet om jag inte behöver.

            Comment


            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

              Originally posted by Eazy View Post
              Tidskompet på mina framhögtalare är ställde mitt fram upp på brädan. Jag fick hjälp med detta. Dessvärre har jag något nedsatt hörsel på vänster öra så ljudet är för mig för långt åt höger. Jag funderar på att fixa detta. Ska jag pilla på nivåerna eller tidskompet eller kanske båda? Tidskompet är perfekt inställt för en som har lika bra hörsel på båda öronen så jag vill helst inte pilla på tidskompet om jag inte behöver.
              Har du någon tanke på att prova att tävla med det sen eller är det enbart för din egen skull?
              Är det för sistnämnda så skulle jag flytta ljudbilden så den är anpassad för dig med hörselnedsättningen

              Comment


              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                Originally posted by Noiseprojekt View Post
                Har du någon tanke på att prova att tävla med det sen eller är det enbart för din egen skull?
                Är det för sistnämnda så skulle jag flytta ljudbilden så den är anpassad för dig med hörselnedsättningen
                Skulle jag tävla vilket hade varit kul så kan jag ju ställa mina inställningar på preset 2 och stänga av högtalarna bak om det skulle ge mer poäng. Vet inte hur det funkar att tävla. Min installation lämnar nog mycket att önska också. Har ju inget dokumenterat förutom denna tråden. skulle nog komma sist om jag tävlade... :P

                Comment


                • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                  Om man ska sitta och tweaka ljudet räcker inte bilens batteri speciellt länge så jag tänkte att det skulle vara bra med en batteriladdare. Har ett par frågor om det.

                  Vilken batteriladdare skulle ni rekommendera?

                  Kommer batteriladdaren att hinna ladda batteriet medans man tweakar ljudet eller kommer det till slut att tömma batteriet ändå?

                  Är det något problem att koppla på en batteriladdare när bilen är inkopplad på batteriet? Man brukar väl normalt sätt ta loss batteriet om det skulle behöva laddas?

                  Comment


                  • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                    Du har inte funderat på ett extra batteri?
                    Jag kör med en av dom större cetek laddarna.
                    Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                    "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                    Facebook: husse bygger gladenwagon
                    Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                    Comment


                    • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                      Originally posted by huSSe View Post
                      Du har inte funderat på ett extra batteri?
                      Jag kör med en av dom större cetek laddarna.
                      Har velat ha ett extra batteri men jag har inget utrymme för det. Jag vill inte offra mer plats i bagaget i själva lastutrymmet. Det är redan rätt så litet när jag har en sub där också.

                      Comment


                      • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                        Kan en sån här duga?

                        Comment


                        • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                          Originally posted by Eazy View Post
                          Kan en sån här duga?
                          8 ampere X 12 volt = 96 watt, där hälften ungefär blir värme.

                          Jag har en Ctek som lämnar upp till 25 ampere, kanske overkill men jag har aldrig haft problem med att det inte räckt.
                          Vis vobiscum sit!

                          Comment


                          • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                            Originally posted by Nordenmark View Post
                            Jag har en Ctek som lämnar upp till 25 ampere, kanske overkill men jag har aldrig haft problem med att det inte räckt.
                            Fast ställer inte en sådan laddare krav på exakt vilken sorts batteri man har?
                            Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                            Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                            Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                            Kablar: Supra, Gladen
                            Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                            Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                            Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                            Comment


                            • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                              Originally posted by Nattlorden View Post
                              Fast ställer inte en sådan laddare krav på exakt vilken sorts batteri man har?
                              Mig veteligen funkar CTEK till alla typer av bilbatterier.
                              Jag trodde CTEK hade monopol på laddare, det är min rekommendation i varje fall.

                              Sätt den på vanliga laddningsläget under tiden du tweakear, du behöver inte koppla ur batteriet från bilen. Om laddaren räcker eller inte beror såklart helt på effekten i systemet och hur stor laddare du köper.

                              Comment


                              • Re: Mazda 3 2017. När amatören bygger ljud.

                                Tack för era svar!
                                Får köpa något bättre än det jag länkade till.

                                Comment

                                Working...
                                X