Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygge av frontar med bilstereoelement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygge av frontar med bilstereoelement

    Hej!
    Har under en tid försökt sälja mitt MB Quart PSC-216, som innehåller 6,5" basar, diskanter och filter.
    Dessa, vad jag förstått, jämfördes med Canton fast med lite vassare diskant.
    Hursomhelst så har jag iallafall ett helt nytt sådant kit i kartong som jag bestämt mig för att göra något roligt med istället för att skänka bort dom.
    Tänkte bygga frontar till min hembio.
    Har två Magnat 15" som ska spela ner till 18hz enligt papperet och det känns det som det gör faktist...
    Så högtalarna som jag ska bygga ska väl ta vid efter 50-60hz kanske?
    Nu har jag ju mitt MB Quart-kit. Då behöver jag 2st basar också!
    Funderar på 12".
    Har bi-wire på min stärkare och tänkte nyttja detta.
    Det betyder att jag behöver ett passivt filter till subben och kanske något tillägg till MB Quart-kittet? Kanske inte så lyckat att köra det medföljande filtret?
    Jag ska bygga in 6,5tummarna i en egen låda självklart så att dom slipper lida.

    Det är först och främst filterbiten jag behöver hjälp med.
    Sen om någon har tips på en schysst 12" bas till bra pris så är detta intressant. Basen behöver ju inte kunna spela ner till 20hz och ha 20mm slaglängd :-)

  • #2
    Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

    Att dela passivt vid 50-60 Hz innebär väldigt stora drosslar och även en del förluster, jag tror inte att man normalt sett gör ett sånt filter. 100 Hz möjligen (främst till mindre PA skulle jag tro), men inte speciellt mycket lägre.

    För att ljudet ska bli någorlunda balanserat så bör man ju även veta känsligheten hos 6,5" kitet, annars kan tex manliga röster framträda extra mycket/lite om baselementet har högre/lägre känslighet eftersom det elementet troligen kommer att återge såna frekvenser (midbas och kanske nedre mellanregister).

    Comment


    • #3
      Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

      Kan ju få fram all data på 6,5" basen i kitet. Parametrarna finns på nätet har jag sett.
      Tänkte sätta ett 6" rör från framväggen till bakväggen så att 6,5tummaren får jobba ifred. Det blir väl säkert för litet för denna med det filtret som den har idag...? Ska väl kanske delas något högre i frekvensen antar jag?
      Så du menar att jag ska dela frekvensen vid 100hz? Så att 12tummaren spelar 100hz och över bara? Eller har vi missuppfattat något? :-)

      Comment


      • #4
        Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

        Jag hittade nyss info på nätet som du tidigare har skrivit och kikade i mitt program. 12 liter netto med dämpull borde funka tycker jag, då spelar den i teorin nästan ner till 100 Hz linjärt så det inte ska bli en onödig peak någonstans.

        Känsligheten är 87,5 dB/W om man låter programmet själv räkna ut, i så fall kan nog det tänkta baselementet också ha däromkring.

        Det jag menar är att 50-60 Hz delningsfrekvens kräver så stor drossel att det blir dyrt om man vill minimera förlusterna, orsaken är att det behövs grov tråddiameter.

        Tar man element med 4 Ohms impedans och 60 Hz delning med 12 dB/oktav Linkwitz-Riley så är drosslarna på ca 21 mH, vilket troligen innebär seriekoppling av 2 st drosslar eftersom de oftast är högst 10 mH när man köper på typ Ljudia och HIFIKIT.

        Comment


        • #5
          Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

          Va trevligt! En 12" 4ohms bas runt 87-88dB/w är inte direkt så klurigt att finna :-)
          Så om jag hittat en bas med 4ohm, 87,6dB känslighet... Hur skulle du gjort då med filtren?
          Använda dig utav medföljande filtren till kitet och koppla direkt på en av bi-wire plintarna och använda dig utav 1-2st drosslar på basen och koppla on på andra bi-wire plinten...?

          Comment


          • #6
            Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

            Jag har försökt få till ett system som funkar teoretiskt, men det går inte att garantera någonting. Det blir inte billigt heller.

            Basen är Alpine SWE-1244E som ska ha 40 liters sluten låda med dämpull. Subbasfiltret är tänkt att dela strax under 100 Hz 12dB/oktav (Linkwitz-Riley), sedan ska filtret i frontarna dela omkring 320 Hz 12dB/oktav (Linkwitz-Riley). Du använder ordinarie filtret till själva kitet.

            Komponenter till subbasfiltret:

            Spolar: 4 st 6 mH och 4 st 7 mH (seriekoppla till 13 mH)
            Kondensatorer: 8 st 100 uf (parallellkoppla till 200 uf)

            Komponenter till frontarna:

            Spolar: 4 st 4 mH
            Kondensatorer: 4 st 15 uf och 4 st 47 uf (parallellkoppla till 62 uf)

            Kostnaden för alla komponenter hos HIFIKIT blir nästan 3200 spänn om man tar luftlindade spolar med 1,2 mm tråddiameter och vanliga bipolära elektrolytkondingar. Basarna kostar 995 spänn hos dbakuten.

            Som sagt, inte billigt.

            Comment


            • #7
              Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

              Haha... tackar så otroligt mycket att du tagit dig tid!
              Jag får verkligen ta en funderare på detta då det som sagt blir dyrt... kommer kanske kosta mer än det smakar...? Tror säkert att du lyckats få till bra filter och att det kommer låta bra men som sagt...dyrt... :-(
              Ska skriva ut detta och åka till min lokala handlare som jag tror har endel spolar och kondensatorer hemma. Återkommer lite senare :-)
              Åter igen, Tack Optima!

              Comment


              • #8
                Re: Bygge av frontar med bilstereoelement

                Om du har två subbar behöver du ju knappast extra basar i frontarna.

                Bygg frontarna med det du har, dela dom i stärkaren vid 80 hz.
                Enklare och billigare.

                Sen delar du dina magnat vid 80-120 hz

                Comment

                Working...
                X