Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akustik i Volvo s60 ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Akustik i Volvo s60 ??

    Har fått i en stereo som spelar på bra i min Volvo s60.
    En Alpine CDX-117Ri som snart kompletteras med en PXA-H700.

    Har pressat stereon lite och är positivt överraskad över ljudet i originalhögtalare (och slutsteg). Bättre än jag hade väntat mig.
    Men när jag vrider på hör jag lite otäcka resonanser i mid- och övre basfrekvenserna och störs av detta.


    Ni som jobbat en del med akustik i Volvo s60, Var finns de akustiska svagheterna i S60n och var ska man lägga punkt-insatserna?

    Har ett par kvadratmeter bitumen som jag fick nästan gratis och som ligger i förrådet och samlar damm...
    "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

    "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

    Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

  • #2
    Re: Akustik i Volvo s60 ??

    Problemet när du pressar orginalhögtalarna med dubbla effekten mot vad de är byggda för är att de helt enkelt får slut på sina möjligheter att röra sig.

    Det är en av skillnaderna med att skaffa ett par riktiga eftermarknadselement.
    /tycker Erik.

    Comment


    • #3
      Re: Akustik i Volvo s60 ??

      Det låter inte som distorsion från elementen. Det är Volvos värsting original från 2003/4, och ska vara av bra kvalitet.
      Vid konsultationer hos BRL fick jag beskedet att högtalarna skulle vara det sista som behövde uppdateras.

      Det är ju inte som min gamla Peugeot som hade pappkoner och en magnet som knappt duger till att fästa minneslappar på kylskåpsdörren...
      Last edited by Dr. Mabuse; September 4, 2011, 15:55.
      "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

      "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

      Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

      Comment


      • #4
        Re: Akustik i Volvo s60 ??

        Originally posted by Dr. Mabuse View Post
        Det låter inte som distorsion från elementen. Det är Volvos värsting original från 2003/4, och ska vara av bra kvalitet.
        Vid konsultationer hos BRL fick jag beskedet att högtalarna skulle vara det sista som behövde uppdateras.

        Det är ju inte som min gamla Peugeot som hade pappkoner och en magnet som knappt duger till att fästa minneslappar på kylskåpsdörren...
        Om det är deras värstingsystem så är det Dynaudio och det är bra grejer. Fortfarande är de byggda för att prestera maximalt upp till en viss volym. När du passerar den volymen kroknar även det systemet.

        Fenomenet du beskriver handlar helt enkelt om att konrörelsen blir så stor i basregistret så att andra frekvenser blir lidande. Ungefär som att försöka spela blockflöjt samtidigt som du kör jordfräs.

        Om jag inte missminner mig har du ett trevägssystem i bilen och då kan du avhjälpa det genom att dela aktivt istället. Det blir fler slutsteg men du kan styra dina delningar mycket bättre. Pxa-H700 gör jobbet.
        Jag ÄR Gandalf!!!

        Comment


        • #5
          Re: Akustik i Volvo s60 ??

          Tryck i det i framdörrarna, jag dämpade dörrarna i min S60 och med laminerade rutor runtom så blev det väldigt tyst, samt mindre resonas när man drar upp volymen. Även om du inte kommer dela alla högtalarna aktivt i framdörrarna så skulle jag dela frontarna något högre, t.ex. från 63 eller 50 om du kan dela med 24 eller 36db/oktav och sen få in en sub, det gör mycket.

          Comment


          • #6
            Re: Akustik i Volvo s60 ??

            Originally posted by Dr. Mabuse View Post
            Har fått i en stereo som spelar på bra i min Volvo s60.
            En Alpine CDX-117Ri som snart kompletteras med en PXA-H700.

            Har pressat stereon lite och är positivt överraskad över ljudet i originalhögtalare (och slutsteg). Bättre än jag hade väntat mig.
            Men när jag vrider på hör jag lite otäcka resonanser i mid- och övre basfrekvenserna och störs av detta.


            Ni som jobbat en del med akustik i Volvo s60, Var finns de akustiska svagheterna i S60n och var ska man lägga punkt-insatserna?

            Har ett par kvadratmeter bitumen som jag fick nästan gratis och som ligger i förrådet och samlar damm...
            Om du letar resonanser finns det bara en sak som slår allt: Frekvenssvep, och med fördel nån dB skiva som har gott om spår både sinustoner i ett antal sekunder, samt svep mellan olika frekvenser.

            Jag kan inte begripa hur man klarar sig utan en sån skiva om man letar resonanser i inredning, plåtar etc etc.
            SM-guld 2007 och 2008.
            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

            Comment


            • #7
              Re: Akustik i Volvo s60 ??

              Originally posted by Gandalf View Post
              Om det är deras värstingsystem så är det Dynaudio och det är bra grejer. Fortfarande är de byggda för att prestera maximalt upp till en viss volym. När du passerar den volymen kroknar även det systemet.

              Fenomenet du beskriver handlar helt enkelt om att konrörelsen blir så stor i basregistret så att andra frekvenser blir lidande. Ungefär som att försöka spela blockflöjt samtidigt som du kör jordfräs.

              Om jag inte missminner mig har du ett trevägssystem i bilen och då kan du avhjälpa det genom att dela aktivt istället. Det blir fler slutsteg men du kan styra dina delningar mycket bättre. Pxa-H700 gör jobbet.
              Hmm, S60 har väl bara använt Harman Kardon högtalare tror jag, bara S/V/C70 och S80 tills 2006 som körde med Dynaudio om ja inte misstar mig.

              "Googlat:
              Efter introduktionen i den första C70-generationen utvecklades ett tillbehörssystem för dåvarande S70- och V70-modeller, baserat på Dynaudiohögtalare. Från 2003 kunde de även höras i Volvo S80."

              Comment


              • #8
                Re: Akustik i Volvo s60 ??

                Originally posted by Gandalf View Post
                Om det är deras värstingsystem så är det Dynaudio och det är bra grejer. Fortfarande är de byggda för att prestera maximalt upp till en viss volym. När du passerar den volymen kroknar även det systemet.
                Var hittar man datablad på dessa? Dynaudio är ju ett erkänt audiofil-märke.


                Fenomenet du beskriver handlar helt enkelt om att konrörelsen blir så stor i basregistret så att andra frekvenser blir lidande. Ungefär som att försöka spela blockflöjt samtidigt som du kör jordfräs.
                Det är inga problem att spela högt med låtar som har djup bas. Men kan inte spela andra låtar som har betydligt tunnare botten men som har en framträdande mid- och högbas. Även om jag drar ner volymen en bit.
                Så det är absolut inte blockflöjt-dränks-i-jordfräs som är problemet.
                Kanske möjligen om det är mellanregister-konen som fladdrar för att den spelar ner övre basregistret.
                Det är därför det skulle vara intressant att se databladen på högtalarna, och se var de delas någonstans.

                (Edit: Jag läste våglära på fysiken på gymnasiet, och har byggt på mina kunskaper genom mitt musikintresse sedan dess. Jag är tekniknörd, med allt det innebär, som att kunna förklara fysiskt varför jag tycker att vissa artisters vibrato låter falskt, eller att bastoner i en bredbandskon orsakar dopplereffekter i de höga frekvenser som spelas. I mitt dagliga arbete mäter jag signaler på kretskort, fast då oftast basband eller gigahertz.)

                Om jag inte missminner mig har du ett trevägssystem i bilen
                Jajjamensan!

                och då kan du avhjälpa det genom att dela aktivt istället. Det blir fler slutsteg men du kan styra dina delningar mycket bättre. Pxa-H700 gör jobbet.
                Japp. Såg häromdagen när jag fick hem den att den har två utgångspar för främre kanaler. Tyvärr bara ett par för bakre högtalare, men där finns ju subben också.
                I min senaste bil, en Peugeot 605 så hade jag en sluten låda på ca 48l (tror jag det var) med två JBL GTO4 10". Dessa drev jag med ett Kenwood klass-d på 1800W. Jag var mycket nöjd med den. Den lådan lät till och med bra när jag drev den med ett sunkigt Orion-steg på 2x100w.
                Ska nog satsa på att stoppa i en liknande låda i Volvon. Den var lite speciell, men gjorde sitt jobb utmärkt. Mer om det i en annan tråd.

                Har ni några tips på var man laddar ner bra svepnings-skivor?
                Last edited by Dr. Mabuse; September 18, 2011, 04:03.
                "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                Comment


                • #9
                  Re: Akustik i Volvo s60 ??

                  Här kan du ladda ner en del

                  http://www.burninwave.com/#pinknoise

                  Och har du inte brännarprogram så hittar du ett gratis välfungerande här
                  Bränn en Audio-cd och dra in wav-filerna.
                  http://cdburnerxp.se/help/Intro/cdburnerxp


                  Sen finns det också mjukvara till datorn som kan skapa wav-filer med olika Hz om det inte skulle räcka med frekvenssvep på och de fast frekvenserna du hittar på sidan.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Akustik i Volvo s60 ??

                    Eftersom DynAudio bygger högtalarna på Volvos specar är inte värdena offentligt tillgängliga. Men du kan genom att ta en snabb titt på dem lätt konstatera att det inte direkt är esotarelement rakt av linan, utan specifika element byggda med ett annat kostnadsfokus.

                    Ljuddämpa och stabilisera dina dörrar så får du en mer kontrollerad midbas.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Akustik i Volvo s60 ??

                      Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                      Såg häromdagen när jag fick hem den att den har två utgångspar för främre kanaler. Tyvärr bara ett par för bakre högtalare, men där finns ju subben också.
                      Varför inte låta dom bakre högtalarna gå på "rear" i 117-spelaren, och sedan köra box/steg på "front", då kan du ju styra upp 3v-systemet och (ny?) sub i dsp:n.

                      Att bara få bättre förstärkeri är en höjdare, boxen gör det hela lite roligare.

                      Lycka till!

                      Pierre(Dynaudiomannen)
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Akustik i Volvo s60 ??

                        Om man ska dämpa dörrarna, var sätter man bitumen-mattan för att den ska göra mest nytta? Baksidan av innerpanelen, eller plåten mot utsidan?

                        Finns det plats på baksidan av innerpanelen?
                        "When the going gets tough, the Tough get duct-tape" - Dr. Mabuse

                        "När de rika börjar kalla sig för arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

                        Bil: BMW 328, F30. HU: BMW original snik-verion. Slutsteg: Mosconi PICO 8/12 & Mosconi PICO 1, Högtalare: Gladen BMW kit Sub: Gladen RS-X 10

                        Comment


                        • #13
                          Re: Akustik i Volvo s60 ??

                          Originally posted by Dr. Mabuse View Post
                          Om man ska dämpa dörrarna, var sätter man bitumen-mattan för att den ska göra mest nytta? Baksidan av innerpanelen, eller plåten mot utsidan?

                          Finns det plats på baksidan av innerpanelen?
                          Jag dämpade båda 2.
                          Och svar ja, gott om plats.
                          TEAM STALLBASVERKSTAN
                          Tack till min sponsor:
                          AI-GROUP.se
                          Samt stort tack till:
                          Elektronikservice i hemse
                          Seastreamsgarage.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: Akustik i Volvo s60 ??

                            Enkelt uttryckt.....
                            Innerplåten är viktigast då högtalaren (oftast) är monterad i den.

                            Men att dämpa ytterplåten gör givetvis nytta det med....
                            Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                            ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                            Comment

                            Working...
                            X