Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på monoblock?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på monoblock?

    Mitt monoblock har gett upp och visat sig vara omöjligt att reparera, så det är dags att se sig om efter ett nytt.

    Tänkte kolla med eliten om ni har några tips på vad man kan investera i. Det gamla steget var ett Blaupunkt Velocity VPA 11500 och jag är intresserad av monoblock som lämnar likvärdigt med effekt. Alla tips mottages tacksamt!

  • #2
    Re: Tips på monoblock?

    om du det skall vara ett klass ab som lämnar typ lika mycket effekt vid 2 ohm som vpa gav, då kommer det nog att kosta...

    Annars finns det ju bra klass d monoblock som t.ex Hertz HP1D, B2 audio Mono eller kanske celestra da2k

    Comment


    • #3
      Re: Tips på monoblock?

      Originally posted by armworth View Post
      Mitt monoblock har gett upp och visat sig vara omöjligt att reparera, så det är dags att se sig om efter ett nytt.

      Tänkte kolla med eliten om ni har några tips på vad man kan investera i. Det gamla steget var ett Blaupunkt Velocity VPA 11500 och jag är intresserad av monoblock som lämnar likvärdigt med effekt. Alla tips mottages tacksamt!
      Vad ger det enligt specen då?
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #4
        Re: Tips på monoblock?

        Emphaser 2260s(2ch) AB-steg, ger 930w bryggat 4ohm. Bra ljud.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Tips på monoblock?

          VPA 11500

          RMS Power@4 ohms 1x 1500 watts
          RMS Power@2 ohms 1x 2200 watts
          Frequency response 15 - 500 Hz
          Signal/noise ratio > 100 dBA
          Distortion factor at nominal power < 0.01 %
          Input impedance > 10 kOhms
          Attenuation factor > 500
          Input sensitivity 0.2 - 5 V
          Stability 2 ohms

          Så Emphaser är kanske lite klent?

          Men det hade ju varit bra om man vet vilken impedans han har på basarna.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på monoblock?

            I nuläget har jag en DD 3515B med dubbla 2 ohms spolar. Dock finns det planer på att byta ut den, så det kan hända att man slår på stort och investerar i ett par basar också när man ändå är igång.

            Har sneglat ett tag på ett Soundstream LW1.2600D. Kan det vara nåt?

            http://www.bilstereoshopen.se/Shop/I...elId=LW1.2600D

            Comment


            • #7
              Re: Tips på monoblock?

              Om du nu bränt steget, vet du varför?
              Har du kört steget i 1Ohm ?

              Om steget inte är specat i 1 Ohm kan det vara därför det gått i sönder.
              Samtidigt kan det också vara så att det lämnat mindre effekt i 1Ohm än 2 Ohm!
              Har du då dessutom för liten kabelarea till effekten så blir det ännu mer värme än effektuttag.

              Stirra dig nu inte blind på effektsiffror, det är inte bara där framgångarr till bas ligger!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment


              • #8
                Re: Tips på monoblock?

                Originally posted by Nonne View Post
                Stirra dig nu inte blind på effektsiffror, det är inte bara där framgångarr till bas ligger!
                När ska folk sluta stirra sig blinda?

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på monoblock?

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  När ska folk sluta stirra sig blinda?

                  Pierre
                  Lär inte hända. Gekås säljer ett Denver slutsteg för 499:- som det står 800w på. Lovar 99% tror att det är så.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på monoblock?

                    OT: Jag vet av mig själv att man jag själv gärna kollar på siffrorna med... vet dock att det som sagt inte alltid leder en till bättre ljud. Så när folk ska "sluta stirra sig blinda" lär nog aldrig hända. /OT

                    Om prisklassen inte spelar roll skulle jag gärna pröva något av de nya DD stegen! tror de ska vara riktigt härliga!
                    http://bilstereoforum.se/member.php?u=285

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på monoblock?

                      Jag vet mycket väl varför steget har brunnit och det beror på just det Nonne trodde här, nämligen att det körts med för låg belastning. Köpte DD-basen begagnad av en snubbe på blocket som påstod att den skulle ha dubba 4 ohms spolar. När jag fick hem den satt där dessutom en klisterlapp på insidan av korgen med texten "4/4". Jag visste om att mitt steg inte var stabilt lägre ner än 2 ohm, så jag tyckte att det var perfekt. Dock slutade det att fungera efter ett par dagars spelande och jag upptäcker till min fasa att basen är omkonad med 2 ohms spolar.

                      Jag behöver nog inte säga att jag blev ganska irriterad på mig själv över att jag inte mätte upp impedansen i basen när jag köpte den, och det kommer jag aldrig att missa igen, för det här blev dyrt. Steget har t.o.m. varit en sväng i Tyskland och blivit felsökt med beskedet att det inte gick att laga, bara ett par månader efter att garantin gått ut.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på monoblock?

                        Alla DD basar är lättdrivna så om man ska spela musik så räcker 1000 kvalités watt väldigt långt.

                        Har du runt 6000:- att röra dig med så titta på Hertz eller Audison steg eller varför inte att DD steg så man har samma märke.

                        MVH//Björn

                        www.dbakuten.se

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på monoblock?

                          I första hand kommer det att användas för musik, men jag har även vissa planer på att börja tävla igen. Även om jag inte siktat in mig på någon klass ännu, så tar jag ändå med det i planeringen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på monoblock?

                            Kika in den här sidan. Här har du ÄKTA watt och de fungerar riktigt bra till både musik och burpande. www.stetsom.se Finns fler som använder stetsom steg på detta forum och de är mkt nöjda. Jag själv kör oxå med det och de stegen både levererar och låter bra med riktigt bra kontroll och dynamik i sig.
                            Linus "Lellen" Andersson

                            Passat kombi 01 clean edition
                            Espl,Bassrace

                            Svensk mästare i Bassrace 139.9 -08.
                            Svensk mästare Super street NW -06

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på monoblock?

                              äkta watt?

                              Tror nog inte att jag har sett ett stetsom steg som klarar av den effekten som dom uppger vid 12 volt uten att ge dubbel siffrad THD!

                              Comment

                              Working...
                              X