Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga i saab cab, mkt frågor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga i saab cab, mkt frågor

    Tjenare!

    blev medlem nyligen eftersom jag upptäckte lazzat inte fanns kvar, eller EMMA delen rättare sagt.

    Jag har precis skaffat mig en saab 9-3 cab -04.
    Det är min fars bil och när han ägde den bytte vi alla högtalarna till JBL GTO 2ohm´s.
    Det är saabs "stora" 300W system.
    Nu ser det ut så här:
    3,5" JBL GTO i panelen
    6.5" JBL GTO i framdörrarna och ½låda BRL dämpplattor i varje dörr
    3,5" JBL GTO i baksätet
    6x9 JBL GTO i ryggstöden där jag dämpat med mjukbyxor, t-shirst och college tröjor.

    Menna ryggstöden och bagagen sitter 6x9 i en plåtram och sedan 10cm mellanrum och plåt igen. Fullt igen där med kläderna.

    Har nu efter lite justerande bra ljud med taket upp. bra bas, lite skrikigt men helt ok.
    Men fäller jag taket så får man spela mkt högre såklart och då försvinner mesta basen ut i luften. Har fortfarande hyffsat från 6x9 men 6.5" slår igenom väldigt fort så får ha delningen mkt bakåt på ljudet.
    hade ju lite slutsteg och basar liggandes.
    Tog min RF 12" och byggde en låda till den i reservhjulsbaljan, kapade ut ur golvet och kopplade högnivåsignal till en omvandlare och sedan till mitt Lightning Audio steg (som funkat grymt bra till basen i tidigare bilar)
    Signalen är redan delad upp till 100hz tror jag, men delade av vid ca 85 på steget.
    Basen spelar som den ska men nästan inget ljud kommer in, och kör du nercabbat kommer inget in.
    Prova ställa in en låda som står upp så basen spelar mot ryggstödet. Nu fick jag in bas betydlig bättre, men tyvärr kunde jag inte köra nercabbat eftersom den inte får plats med taket i bagaget.

    Jag vill först bli av med att 6.5" slår igenom, beror d på högtalarna att dom e så dåliga eller borde jag dämpa ännu mer?
    tyvärr sitter högtalarna direkt i dörrpanelen på cabbarna så mdf baffel e la inge ide att bygga.
    Om jag tex köper RF 6.5 (gillar Rockford) och monterar rakt på i dörrarna, får jag bättre ljud då tror ni eller krävs det steg?

    Basen dunkar mer än tillräckligt i mina 3 tidigare bilar, så den e ju inte för klen, men få in ljudet var svårt.

    Några tips?
    kanske borde ta bort min ljudisolering mellan ryggstöden så man får in mer ljud?

    MVH//Andreas

  • #2
    Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

    Stadiga dörrsidor skadar aldrig, dämpa panelen med och tec SQ6 har fått bra kritik för att spela djupt, vilket hjälper dig lite med basen i en cab.
    Och dom behöver steg ja =)

    Börjar du riva bilens isolering så ökar du vägljudet med, kanske inte är så farligt med tanke på cab men ändå.

    Prova dra lådan längst bak i bagagen spelandes framåt (antar att cabben får plats då med?)

    Mvh

    Comment


    • #3
      Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

      jag har den längst bak mot bagageluckan riktade mot föraren. spelar bra då men kan ej få ner taket
      bagaget är inte stort med taket ner tyvärr.
      Ska jag sätta asfaltsmattor på dörrpanel med?
      Tec SQ6 var hittar jag dessa?
      Signalerna e delade redan i en SS -04 som jag har så kan inte spela hur jag vill med frekvenserna heller

      Comment


      • #4
        Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

        Asfaltsmatta på dörrpanelen med ja, men varför dom slår igenom är antagligen för att det inte är tillräckligt stöddiga middar för dina behov =)

        Tec såldes av N-core.se förut, vet inte hur läget ser ut nu men skickar du ett mail till dom (eller PM till robsarve på forumet) kan dom säkert berätta vart man finner dom nu.

        Hur mkt höjd har du när det är nercabbat?
        Finns rätt ordentliga 8or som gör sitt jobb =)

        Vad heter stereon? as2 as3 ?

        Comment


        • #5
          Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

          as3 heter stereo 300W system.
          Problemet är att jag har ju inte alla frekvenser utan saab har delat upp dem redan och allt går via optiskakablar.
          Stereon står på 0 i bas, allts inte höjt och inte sänkt något. Orginal kunde man verkligen inte spela högt med, men dessa klarar inte heller max volym fast jag inte har vridit upp bas något
          I en cab behöver man spela lite högre pga att allt ljud försvinner när man inte har tak.

          Vad menar du med höjd?

          Comment


          • #6
            Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

            Där har du Problemet. AS3 systemet låter bra till farfar men orkar inte driva på ngt större alls. Det som dina 6,5" saknar är lite mera effekt + att utsignalen från AS3 stereon inte e så jävla kul den heller tyvär

            Comment


            • #7
              Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

              Testa att koppla in mitt DLS A2 till 6.5" fram i dörren, ingen hitt, blev mer eller mindre ingen skillnad.
              Har funderat mer på en lite låda under handskfacket, finns d något bra där av alla aktiva?

              Stör mig på jag inte kan få bra ljud i caben, enda som saknas....

              Comment


              • #8
                Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

                Är denna basen något att ha?
                kan man lyckas bygga en låda att ha under sätena tro.
                http://www.blekingebilradio.se/?cate...item_id=hx0092

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

                  Jag vet att bra ljud i bil i norrköping byggt några saab cabbar m jag inte minns fel så använde dom sig av jl audios 6,5" subbar och byggde upp en liten låda bakom handsfacket på dom och använde sig av ett 4 kanals steg som drev den samt 3,5" på brädan skulle låta ruggigt bra

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

                    Originally posted by Mr_laguna View Post
                    Jag vet att bra ljud i bil i norrköping byggt några saab cabbar m jag inte minns fel så använde dom sig av jl audios 6,5" subbar och byggde upp en liten låda bakom handsfacket på dom och använde sig av ett 4 kanals steg som drev den samt 3,5" på brädan skulle låta ruggigt bra
                    En av dom som jobbar på BLIB har JL 3,5" i brädan, 6,5" JL bas i rör under handskfacket och 2 st JL 8" subbar i skuffen.
                    Kan säga att det låter underbart och dunkar skönt i sätet utan subbarna i skuffen
                    Allt drivet på ett 5-kanals steg
                    Hopp, ska man göra nu då?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

                      Originally posted by Softis View Post
                      En av dom som jobbar på BLIB har JL 3,5" i brädan, 6,5" JL bas i rör under handskfacket och 2 st JL 8" subbar i skuffen.
                      Kan säga att det låter underbart och dunkar skönt i sätet utan subbarna i skuffen
                      Allt drivet på ett 5-kanals steg
                      JL 6,5" som basar verkar ju vara bra saker då alltså
                      Får ringa och snacka med dem och se vad dom säger
                      tack för tipsen!

                      MVH//Andreas

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygga i saab cab, mkt frågor

                        beställde ett sådant basrör. får se hur det låter när jag fått det monterat.

                        Comment

                        Working...
                        X