Announcement

Collapse
No announcement yet.

Olika märken på dämpmatrial.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Olika märken på dämpmatrial.

    Så vad säger den samlade kåren angående dämpning i bilen. Vilket fabrikat är bäst eller är det en smaksak? Jag själv brukar köpa det som är billigast för tillfället, är det så stor skillnad på tex STP, Silent coat eller Gladen? Jag köpte Silent coat den här gången då man fick 4kvm för under tusenlappen vilket jag tycker är billigt. Så spåna på vad ni tycker gjorde jag ett dåligt köp och skulle lagt ett par kronor till på något annat märke?

  • #2
    Re: Olika märken på dämpmatrial.

    Beror lite på om du ska dämpa vibrationer eller ljud?
    De flesta märken kör ju butyl, men det är oftast bäst att kombinera.
    Ska du bara dämpa vibrerande plåt så kör på butylplattor.
    Last edited by octan; September 16, 2016, 21:12.
    Octan
    Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
    Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

    OctanAudio
    Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
    Fegens Vandrarhem

    Bilstereoblog
    Team Ljudbyggaren

    Comment


    • #3
      Re: Olika märken på dämpmatrial.

      I mitt fall är det nog både vibrationer och ljud jag vill isolera bort, då jag har en kombi vill jag försöka få bort vägljud från hjulhus och i dörrar och tak både ljud och vibrationer. Hur pass viktigt är det egentligen att dämpa golvet på bilen?

      Comment


      • #4
        Re: Olika märken på dämpmatrial.

        Stp black gold säljer ju oxå 4kvm

        Comment


        • #5
          Re: Olika märken på dämpmatrial.

          Originally posted by torparn View Post
          I mitt fall är det nog både vibrationer och ljud jag vill isolera bort, då jag har en kombi vill jag försöka få bort vägljud från hjulhus och i dörrar och tak både ljud och vibrationer. Hur pass viktigt är det egentligen att dämpa golvet på bilen?
          Har inte dämpat så många bilar så är långt ifrån någon expert.
          MEN har inte märkt så stor skillnad på att dämpa just golv. Däremot dörrar och utrymmen på sidorna har jag märkt klar skillnad på. I Corradon så blev det stor skillnad att dämpa under baksätet och bakom sidofacken mot hjulhusen.

          Om man tittar på t.ex. Gladen så har ju de plattor som kombinerar de olika egenskaperna. http://ljudbyggaren.se/dampmatta/gla...-dampmatta.php

          Kollar du på rena butylplattor så får du jämföra tjocklek lika mycket som priset. När SC slog igenom så var de billigast, men mestadelen av prisskillnaden berodde på att plattorna var mycket tunnare. Man fick lägga dubbla lager för att få samma effekt som de etablerade märkena.
          Octan
          Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
          Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

          OctanAudio
          Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
          Fegens Vandrarhem

          Bilstereoblog
          Team Ljudbyggaren

          Comment


          • #6
            Re: Olika märken på dämpmatrial.

            Silent coat tycker jag är bra!

            Comment


            • #7
              Re: Olika märken på dämpmatrial.

              Tycker det är så svårt med det här, en del säger att SC kräver fler lager för att motsvara STP och SC är skit. Jag är en svag själ för vad alla andra tycker och tänker så för mig blir det extra svårt men antar att jag får prova nu när jag har 4kvm SC hemma, har i och för sig 4kvm STP också så vi får väl se vad det blir av det kanske kör STP i taket och resten SC. Det jag tycker är bättre med SC är att det är mindre bitar att hålla på med känns som det inte blir lika mycket spillbitar.

              Comment


              • #8
                Re: Olika märken på dämpmatrial.

                Låter som en bra idé om du ändå har båda hemma. STP på de mer krävande ställena och SC på resten.
                Octan
                Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                OctanAudio
                Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                Fegens Vandrarhem

                Bilstereoblog
                Team Ljudbyggaren

                Comment


                • #9
                  Re: Olika märken på dämpmatrial.

                  Folk har jäkla mkt uppfattningar om vad som är bäst och bra, kasst och inte.
                  Problemet är att en synnerligen hög andel försöker lösa andra problem än vad produkten är avsedd för, och dömer den därutefter.

                  I stort kan dämpning (som omfattas här) antingen gå ut på att materialtet konverterar vibrationer till värme, dvs "äter vibrationer" alternativt genom att addera massa men framförallt styvhet som gör att energin som finns i rörelse inte räcker för att få avsedd yta att självsvänga.

                  Inte helt sällan är produkter sugna på att göra lite av båda. Styvhet genom att addera tex tjockare aluminium (ex SC har tjockare än STP Black, vad jag minns hade STP Gold avsevärt mkt tjockare ändå). Alla dessa är i högsta grad butylbaserade och därmed inriktade på strategi 1, att 'äta vibrationer'.
                  Ser man på dämpning som har överslag på den senare strategin, 'styva upp strategin', är det bitumenbaserade produkter. Dvs, tjock asfaltsmatta, modell mekonomen/swedol etc. Biltema har ingen längre av försvarbar tjocklek.

                  Rätt ofta eftersöks ökad styvhet varpå flera lager läggs av en butylbaserad produkt till alltjämt avtagande vinning. Istället skulle betydligt bättre resultat nås via flera lager av asfaltsmatta, avslutat med nått lager butylbaserat-tjosan.

                  Man når avsevärt bättre total dämpning om man lägger flera produkter, bitumen/butyl för sig. Då är det plötsligt mindre viktigt att jaga kvalitet på butyl-varianterna (som är standard), eftersom potentiell vinst kan räknas hem av en bättre dämpningsstrategikombination.

                  I mina byggen har min erfarenhet hittils pekat på att man har bäst nytta av inslag av bitumen i dörrar och tak. Detta kan rationaliseras genom att påminnas om hur dessa ytor är de största och minst stöttade/bockade och således svarar bäst på uppstyvning.
                  Vad gäller övrigt är jag mer förespråkare av butylprylar varän annars man kommer åt. STP Black Gold är tacksam då den håller så låg kvalitet att den enkelt formas och monteras på svåra ställen. Silent Coat är betydligt mer aluminiumbetonad vilket gör den drygare att gå till i små områden.

                  Legiontipset är att kapa mattor i 10cm breda strimmor, gånger längd på ca 20-40cm längder. Det snabbar upp dämpningsprocessen något kopiöst på lite mindre ytor.

                  Nu fick jag nog av att knappra på tangentbordet. Håll till godo!

                  Mvh Surk

                  Bygglogg: SQW: TransFårrden

                  Comment


                  • #10
                    Re: Olika märken på dämpmatrial.

                    Välskrivet och sakligt som vanligt så nu har man lärt sig nåt nytt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olika märken på dämpmatrial.

                      Håller med ! Silent Coat har en styvare/tjockare aluminiumlager.Vilket jag tycker är bra,då det gör tex en dörr mer resonansfri.Än tex STP Gold.

                      STP gold är betydligt mjukare aluminiumfolie,vilket lämpar sig bättre lite trånga utrymmen/mycket ojämna ytor.
                      Last edited by Välljudsfantast; September 19, 2016, 22:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Olika märken på dämpmatrial.

                        Tunna material som styver upp är det bästa, utanpå detta lägger man sedan material som absorberar ljud.

                        3 olika lager är det som gäller om man ska dämpa på rätt sätt.

                        Vissa av de billigare dämpmaterialen har på tok för dålig dämpfaktor.
                        Detta är uppmätt och bevisat så det är ingen bullshit från oss som säljer flera olika fabrikat av dämpmaterial.
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Olika märken på dämpmatrial.

                          Kommer köra dämpning på ytterplåt, innerplåt samt dörrsida. På innerplåten kommer jag även köra Gladen Aero Multi som nåt slags membran ut mot ytterplåten, kanske feltänkt men sett många göra på det här sättet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Olika märken på dämpmatrial.

                            Originally posted by torparn View Post
                            Kommer köra dämpning på ytterplåt, innerplåt samt dörrsida. På innerplåten kommer jag även köra Gladen Aero Multi som nåt slags membran ut mot ytterplåten, kanske feltänkt men sett många göra på det här sättet.
                            Multin är en fantastisk produkt, här får man dämpning i flera lager på en gång vilket man är ute efter.

                            Många glömmer absorbenten då dom bara tillför ett butyl eller aluminiumskikt.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #15
                              Re: Olika märken på dämpmatrial.

                              Min erfarenhet säger att hjulhus dämpas bäst från utsidan. Bort med innerskärmar, klistra på butyl och spruta med tex Hagmans Body Elastic (bör vara en gummibaserad för att funka bra). Finns det mycket plats går det att stoppa in absorbenter i väl förslutna platspåsar, tänk vakuummaskinspåsar. Se till att täta ev skarvar upp mot vindruta och A-stolpe (utan att förstöra dräneringen). Bruset från däcken går att i princip eliminera på detta, ganska enkla, sätt.

                              Efter hjulhusen gör du reservhjulsbaljan som ofta är en stor källa till oljud. Dörrar är viktigare för högtalare än vägljud men visst spelar de roll. Att klistra på en extra gummilist runt dörrarna gör mer än att dämpa innerdörren, lite beroende på bil.

                              Högfrekventa ljud går som sagt att dämpa bort med absorbenter (typ skumplast av olika slag) men att med absorbenter dämpa lågfrekventa ljud är opraktiskt eftersom det kräver en tjocklek på absorbenten som motsvarar 1/4 av våglängden, dvs ca 2m tjockt vid 40Hz.
                              Där krävs andra metoder, speciellt i bilar. Att minska stomljud med butylmattor (principen med ökad vikt) och andra liknande lösningar fungerar ofta bra, risken är bara att man ökar de lågfrekventa ljuden samtidigt som de högfrekventa minskar. Det gäller att få ner resonansen under 20Hz så den inte hörs, helst ännu lägre så den inte heller känns. Att kombinera material så det blir styvt kan snarare öka resonansfrekvensen till oönskade nivåer om det inte kombineras med absorbenter.

                              Från insidan kan man dämpa med typ liggunderlag och en ljudbarriär typ MLV. Den absorberar inte ljud men blockerar de mesta luftburna ljudet som försöker passera.
                              Ett exempel på en ljudbarriär:
                              https://www.emusic.se/product/18898/Auralex-Sheetblock
                              De flesta "klistermattor" är inte bra barriärer just eftersom de klistras på, barriären behöver vara flytande.

                              Den i mitt tycke svåraste komponenten är temperaturen. Materialen ändrar egenskaper med temperaturen, att hitta kombinationer som funkar i alla väder är svårt. Vår bil är riktigt tyst mellan 15 och 25 grader. Sedan ökar ljudnivån oavsett om det blir varmare eller kallare. Runt +1 grad är det som ljudligast. Även däcken påverkas mycket av temperaturen och bullrar på olika frekvenser.

                              Intressanta källor att läsa mer om detta är kring hur man bygger en studio eller hemmabio. Finns även bra och tydliga förklaringar på den här siten:
                              https://www.sounddeadenershowdown.com/

                              Comment

                              Working...
                              X