Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygga ljud Saab 9-5 -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygga ljud Saab 9-5 -99

    Hej där!!!

    Kan behöva lite råd och hjälp, val av vad jag bör köpa med mera.
    Jag är långt ifrån professionell när det kommer till något som har med billjud att göra, jag har på senare tid fått en aning om vad ett och annat betyder, jag vet ungefär hur det ska vara inkopplat, jag kopplar gärna själv dels blir det billigare men som nu vet jag inte ett dugg om hur det är draget, vad för högtalare som sitter, vill veta vad jag har att göra med.

    Historia: Köpte min lilla Saab 9-5 för 2 veckor sen och den hade tidigare varit inlämnad på Bra Ljud i Bil och den hade haft "bra ljud", men jag vet inte om jag håller med så nu senaste dagarna har jag pysslat lite med att koppla in framsystemet på steg och har stött på en hel del problem på vägen.

    Så efter mycket samtalande med olika personer både på Garaget och med nära och kära så har jag ändå kommit fram till att jag tänkt riva ut allt, dra nya kablar osv, eventuellt köpa lite nya delar trots att min budget är ganska så tight, men kan va värt att ta en liten avbetalning för att få hyffsat ljud kommer dock att lägga en max budget på 5000:- men har ju en del saker redan som kanske kan återanvändas, eller säljas vidare för att utöka budget.

    Sen har jag inget garage, jag behöver använda bilen varje dag, och jag åker ogärna utan ljud i bilen! skulle jag kunnat ställa bilen skulle jag kunna göra ett litet projekt utav det, men som det är nu blir det en ganska simpel konfiguration.

    Vad jag har nu: som sagt ska framsystemet tidigare ha dragits utav Bra Ljud i Bil, men jag är tveksam, om det är så att dom gjort det har det varit mindre seriöst.
    2st 3.5" högtalare på brädan, osäker på om det är koaxialer eller bara vanliga diskanter, och i dörrarna sitter det 6.5" koaxialer.
    Har inte plockat isär än, kommer troligtvis göra nästa helg, så tills dess vet jag inte exakt hur det är draget eller märke på högtalarna.
    Men det som är riktigt dumt gjort är att dom kopplat samman höger 3.5" med höger 6.5" likaså på vänster sida.
    Det går även på original kablaget, och är vid passagerarsätets högre nederkant ihopskarvat och går sedan bak till bagageutrymmet med 2.5mm2 kabel. Inkopplat i ett Kenwood 4-kanal steg kac-7405. Det finns A och B line in, just nu sitter alltså alla 4st front högtalare på A då dessa är ihopkopplade, sedan går lågnivå kabeln till Front på stereon (finns 3st Front, Rear, SW).

    Baslådan en 12" Rockford Punch av några tidigare årgångar, sluten låda, drivs av ett Kenwood 2-kanal steg, har tidigare drivit framsystemet, men hitta detta Kenwood 4-kanal för en bra peng så köpte det till frontsystemet.

    Basen spelar på bra, men släpper på högre volym då är det ganska högt också men jag vill kunna spela högt, och basen ska kännas i hjärtat enligt mitt tycke, så kommer att gå på en 2x12" låda och rådfråga om ett passande steg, vet inte om paketen på BRL hitta ett nedsatt i pris Gas 2x12" med ett Gas steg, ska kolla om dom kan rekommendera det för att kunna spela högt och med bra tryck. Kostade 2999kr.

    Men mitt störta bekymmer är framsystemet, jag vill att det ska trycka på lite och inte bara va diskant, har fått till det hyfsat nu men långa vägar ifrån vad det skulle kunna ge mig har jag en känsla av.
    Och bekymret är väl att 6.5" är ihopkopplad med 3.5" så jag inte kan ställa in dom enskilt. Enkel lösning är ju att jag "bara" drar nya kablar från varje högtalare, men det är iallafall för mig ett ganska så stort jobb, och frågan är då om man ska köra på vad man har nu eller om man ska köpa nytt, sånt fall vad, och duger det 4-kanal steget jag har eller ska jag bygga det annorlunda?
    Min tanke är att ha 2st 3.5" diskanter på brädan inte koaxialer, sedan köra dessa på HPF högt så att dom verkligen bara levererar diskant, och sedan ha midbasar i dörrarna så man får ett tryck fram även om man skulle köra utan bas så att det blir ett fylligt ljud, sen att basen ska ta hand om att skaka sönder bilen och ge ojämn rytm till hjärtat.

    Sen vet jag då jag är intresserad av billjud även om jag i många fall har tummen mitt i hand, att man kan/ska dämpa, att man ska ha grövre kabel, bra batterier osv. Men nu är som sagt min ekonomi tight, och jag vill börja på en lättare nivå, driva det på batteriet som sitter där fram har ett Biltema 75ah batteri, en 21mm2 kabel med 40ah säkring kopplat till ett distrubitionsblock där det går 2x 16mm2 kablar ut från, som sedan kopplas till båda stegen. 21mm2 jordkabel som sitter skruvad i chassit, plåtrent med mutter och bult. Har 3st Lågnivå kablar dragna från stereon SW Front Rear, just nu går SW till 2 kanal steget och Front till A på 4 kanal steget där båda kablarna till framsystemet sitter. Efter jag dragit om kablarna kommer jag sånt fall även koppla in Rear, sätta 6.5" från Rear på stereon till B på 4-kanal steget och 3.5" från Front till A på 4 kanal steget. Då kommer jag iallafall kunna få lite mer tryck eftersom jag kan ställa in 6.5" för sig och 3.5" för sig.

    Men som sagt ska jag ändå montera isär allt och dra nya kablar kan jag ju lika gärna inhandla högtalare med det samma, eventuellt steg eller klarar jag mig med mitt 4-kanal steg?


    Huvudenheten är en kenwood kdc-5051u

    Ursäkta Wall of Text, men behöver lite råd och hjälp med hur jag ska gå tillväga! så tråkigt att stå där när det väl blir av och fastna och inte veta vad jag gör.

  • #2
    Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

    Hej! Dra om alla högtalarkablar till skuffen sedan kör du 3.5"orna på front o koaxerna på rear! Något byte du kan göra i framtiden är att köpa 6.5" middar sedan köpa dämp och dämpa minst framdörrarna!
    Mvh

    Comment


    • #3
      Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

      Originally posted by ville91 View Post
      Hej! Dra om alla högtalarkablar till skuffen sedan kör du 3.5"orna på front o koaxerna på rear! Något byte du kan göra i framtiden är att köpa 6.5" middar sedan köpa dämp och dämpa minst framdörrarna!
      Mvh
      Okej, tack för svar! något förslag på prisvärda middar? som sagt tight budget, men ska inte heller va något skräp, gärna gjorda för att kunna spela högt!

      Sen tycker du att jag ska köra på 4 kanal steget jag har till alla 4 högtalare fram?

      Comment


      • #4
        Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

        Originally posted by illiuminati View Post
        Okej, tack för svar! något förslag på prisvärda middar? som sagt tight budget, men ska inte heller va något skräp, gärna gjorda för att kunna spela högt!

        Sen tycker du att jag ska köra på 4 kanal steget jag har till alla 4 högtalare fram?
        japp. 4 kanal steget till framsystemet =) skickar ett pm mvh

        Comment


        • #5
          Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

          Jag håller faktiskt med ville här.

          Du kan börja med koaxarna i dörrarna som midbasar och byta ut dem senare då du har mer pengar.
          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

          Comment


          • #6
            Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

            Originally posted by Lonefox View Post
            Jag håller faktiskt med ville här.

            Du kan börja med koaxarna i dörrarna som midbasar och byta ut dem senare då du har mer pengar.
            Okej, får bli att dra enskilda kablar från dom fyra högtalarna och byta ut 6.5" till midbasar, lite dämp matta från biltema, börjar där =) borde ge en bra skillnad på ljudet eftersom ja kan ställa in varje högtalare lite bättre.

            Comment


            • #7
              Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

              och du kan alltid komma till gusum 4 mil söder om dig och lyssna i min bil =) du kanske får sug på dayton =)

              Comment


              • #8
                Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                Får göra det =) brukar åka och köpa kläder där ändå, får ta det i samma veva, dom har ju en tjockis hörna på ladan hehe.

                Comment


                • #9
                  Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                  Originally posted by illiuminati View Post
                  Får göra det =) brukar åka och köpa kläder där ändå, får ta det i samma veva, dom har ju en tjockis hörna på ladan hehe.
                  haha jaa klädladan är välkänd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                    Men jag kommer bli så jävla avis när jag hör ditt ljud, och så kommer jag få slita arslet av mig för att få ihop så ja kan få liknande ^^ nah men fan hoppas man får igång företaget som är i tankarna så pengar finns, skulle va roligt att börja med billjud som hobby och att kunna ha en projektbil. Så jävla tråkigt att ha dåligt ljud i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                      ESX VE6.2W är en prisvärd mid som gör sig bra i 9-5ans dörr. Finns hos bilstereohörnan!
                      Sponsor:
                      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                      Tudor Batteries - www.tudor.se
                      Sonax Bilvård - www.sonax.se

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                        Originally posted by ppk View Post
                        ESX VE6.2W är en prisvärd mid som gör sig bra i 9-5ans dörr. Finns hos bilstereohörnan!
                        Okej gött! ska kolla upp dessa. Vet du om dom passar utan modifikation i 9-5 dörrar?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bygga ljud Saab 9-5 -99

                          Originally posted by illiuminati View Post
                          Okej gött! ska kolla upp dessa. Vet du om dom passar utan modifikation i 9-5 dörrar?
                          Du måste antingen bygga/köpa ny baffel eller modifiera dem befintliga men detta gäller samtliga eftermarknads-högtalare så vitt jag vet.
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment

                          Working...
                          X