Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

    Hallojs!

    Har en kamrat med ovan nämnda bil som jag tänkte hjälpa komponera ihop ett bra system till som sedan en professionell byggare ska få montera.
    Vi har bestämt oss för att köra på DLS då jag verkligen uppskattar företagets produkter och support.

    Jag var in på en firma igår som skulle skissa på ett paket och han landade på 55t kr.

    1st Pioneer P99rs
    1st Cad15
    1st Ca41
    1st Iridium 12a i bandpasslåda
    2st Up5i kit
    dämpade dörrar kablar signal osv.

    Ovan är med allt inkluderat installation garanti rubbet.

    Vi glömde nämna att det vore önskvärt om det hela landade runt 15-20tkr och inte hela 55.

    Jag själv föreslog att en 9887a skulle räcka till gott men försäljaren förespråkade P99rs väldigt mycket, men känns det inte lite omotiverat med kit för 3k steg för 3k och sen en HU för 14?

    Det jag tänkte komma till är följande,
    Vad skulle ni rekommendera till följande bil?
    Liten kupé
    Max 5.25or
    begränsad lådvolym för Bandpass lådan (vi har haft en sluten JBL GTO 12a custombyggd innan men det fungerade inte alls bra överhuvudtaget, dock driven av original HU=kass till en HP/LP konverterare till ett GTO7001 steg. basen blir bullrig och stannar i skuffen)

    Vad skulle ni gott folk rekommendera?
    Alpine 9887 är nog redan spikat,
    Men i övrigt ös på med tips på komponenter som spelar högt och rent!
    Tack på förhand,
    Gson

  • #2
    Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

    Hej!

    Man ska inte underskatta en bra huvudenhet, men som i ditt fall med relativt billiga steg tror jag att en 9887 räcker långt.

    I en cab kanske det är läge att överväga en handskfacksbas. Kräver lite mera jobb, men funkar kanske bättre än en låda i bagaget. En bra tia och kopplat till ett rejält steg som tex Cad15 så lär det poppa på bra där fram.

    Vet inte hur det ser ut på en plåtcab, men vanligtvis brukar det vara svårt att få in basen i kupén från bagaget pga allt som hör till cabställning och annat.
    sigpic

    -C5 2008 -SQuse-
    -Citroen -making mechanics out of men since 1919-

    Comment


    • #3
      Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

      Originally posted by Mats H View Post
      Hej!

      Man ska inte underskatta en bra huvudenhet, men som i ditt fall med relativt billiga steg tror jag att en 9887 räcker långt.

      I en cab kanske det är läge att överväga en handskfacksbas. Kräver lite mera jobb, men funkar kanske bättre än en låda i bagaget. En bra tia och kopplat till ett rejält steg som tex Cad15 så lär det poppa på bra där fram.

      Vet inte hur det ser ut på en plåtcab, men vanligtvis brukar det vara svårt att få in basen i kupén från bagaget pga allt som hör till cabställning och annat.
      Frontsub planerna är slopade då det blir för tight helt enkelt, inte stor plats nog och förstör för mycket estetiskt.
      Det finns en bra skidlucka att dra ut porten genom i en Bandpass låda så det är det alternativet vi kommer sikta på.

      Sen tror jag mer på ett A6 steg än ett Cad 15, vad tror ni?

      Comment


      • #4
        Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

        9887an kommer man mkt långt med.Och en bra 4-kanalare.
        Lite egenkärt men kolla länken med ngt som funkar mkt bra:
        http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=49899
        För visst sitter väl högtalarna på samma plats i 320:n?
        Nu vet ju jag inte om DLS skulle funka lika bra, men testa först så med dom högtalarna du vill, SEN kompletterar du/ni med bas.
        Inte ska det behöva bli 55tusen för lite schysst ljud i caben.
        Inte ens 48tusen med 9887an ist för Pioneeren.

        Pierre
        SEASTREAMS GARAGE


        ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

        Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

        Comment


        • #5
          Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

          Originally posted by E-Gson View Post
          Hallojs!

          Har en kamrat med ovan nämnda bil som jag tänkte hjälpa komponera ihop ett bra system till som sedan en professionell byggare ska få montera.
          Vi har bestämt oss för att köra på DLS då jag verkligen uppskattar företagets produkter och support.

          Jag var in på en firma igår som skulle skissa på ett paket och han landade på 55t kr.

          1st Pioneer P99rs
          1st Cad15
          1st Ca41
          1st Iridium 12a i bandpasslåda
          2st Up5i kit
          dämpade dörrar kablar signal osv.

          Ovan är med allt inkluderat installation garanti rubbet.

          Vi glömde nämna att det vore önskvärt om det hela landade runt 15-20tkr och inte hela 55.

          Jag själv föreslog att en 9887a skulle räcka till gott men försäljaren förespråkade P99rs väldigt mycket, men känns det inte lite omotiverat med kit för 3k steg för 3k och sen en HU för 14?

          Det jag tänkte komma till är följande,
          Vad skulle ni rekommendera till följande bil?
          Liten kupé
          Max 5.25or
          begränsad lådvolym för Bandpass lådan (vi har haft en sluten JBL GTO 12a custombyggd innan men det fungerade inte alls bra överhuvudtaget, dock driven av original HU=kass till en HP/LP konverterare till ett GTO7001 steg. basen blir bullrig och stannar i skuffen)

          Vad skulle ni gott folk rekommendera?
          Alpine 9887 är nog redan spikat,
          Men i övrigt ös på med tips på komponenter som spelar högt och rent!
          Tack på förhand,
          Gson
          Hej Gson!

          Jag måste bara fråga!

          Vad är din kamrats mål med anläggningen?

          Låta bra till husbehov, tävla eller vad?

          Är väl inte fel att köpa en dyr HU om han planerar att uppgradera sedan.

          55 000!

          Frågade Nasaren vad din kamrat ville med anläggningen?
          Frågade han något överhuvudtaget?

          Jag ser inte riktigt att anläggningen har någon riktig balans vad det gäller komponentval.

          Fråga en annan handlare och se vad han rekommenderar.

          Finns ju en del nasare här också, så är det bara OK för dig så har nog de recept som kanske är bättre, med både bättre balans och bättre för plånkan.
          sigpic

          What does not kill you, simply makes you.........stranger.

          Comment


          • #6
            Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

            Jag kan nog mest hålla med om spelaren faktiskt. Men sen undrar man ju lite vad som hände...
            Till det som föreslagits i övrigt finns det inget skäl att välja något annat än en 9887.

            Sen är det rätt jävligt att ta ur orginalenheten i dessa bilar, så ni skall nog vända er till proffs. Med kombon DLS och BMW rekommenderar jag PM Shoppen i Stockholm, men det finns riktigt duktigt folk i Dalarna. Lars Holmström t.ex.

            Skulle jag ha kört en DLS-anläggning till den bilen med stor budget så skulle jag valt detta.

            P99
            UPi8 kit. 8:an under sätet.
            Scandinavia 3 mellan.
            Sub 2 st OA10d. Svårt att få något annat att funka där bak.
            Substeg RA10
            Steg till midbasar RA20
            Steg till 3" och diskant RA40
            /tycker Erik.

            Comment


            • #7
              Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

              Tack för tips!, Jo målet är att kunna ha en anläggning som spelar högt och klart med en distinkt midbas, en som håller måttet för riktig rock, där man kan urskilja varje instrument hyfsat och få en riktig upplevelse, inte bara något hiphop dunk över det hela.

              Angåenge byggare så blir det nog Holmström som kommer få uppdraget, känns lite surt att börja greja med en bil i den här prisklassen när jag inte är toksäker på det jag gör.

              Men för att passa in i budgeten, 10-15-20tkr
              Jag har hört att Amegas kit ska vara riktigt rockiga, stämmer inte det?
              Kanske ett 5.25 kit fram och ett riktigt steg till det och sedan en 9887a.
              Eventuellt installera mer bas senare när ekonomi tillåter?
              Istället för att ta några sämre komponenter till att börja med för att sedan få lov att byta ut allt igen om man inte är nöjd?

              Men nu blev jag lite ställd robsarve,
              Fungerar det att köra ett 3vägs kit med midbas i lådorna under stolarna?
              Då kanske det är det bästa sättet för att få ut mest tryck ur framsystemet då det är ganska begränsat med plats i dörrarna?

              Tack på förhand,
              Gson

              Comment


              • #8
                Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                Originally posted by E-Gson View Post
                Gson
                Du ska absolut sätta en lämplig mid under stolen, men du måste följa upp med en bra coaxial eller använda resterande element från ett 3vägs kit.

                Att fundera på, är vilka justeringsmöjligheter du vill ha.
                2v+sub eller 3v+sub, det blir ju lite olika produkter du måste sikta in dig på.

                Du ska se till o provlyssna på dom rockiga du nämner.

                Pierre
                SEASTREAMS GARAGE


                ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                Comment


                • #9
                  Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                  Originally posted by Horsyhorse View Post
                  Du ska absolut sätta en lämplig mid under stolen, men du måste följa upp med en bra coaxial eller använda resterande element från ett 3vägs kit.

                  Att fundera på, är vilka justeringsmöjligheter du vill ha.
                  2v+sub eller 3v+sub, det blir ju lite olika produkter du måste sikta in dig på.

                  Du ska se till o provlyssna på dom rockiga du nämner.

                  Pierre
                  Jag ska eventuellt ner till stockholm nu på fredag, har för mig att det är din tillhållsort? Kanske man skulle kunna klämma in ett litet lyssningsbesök där när man ändå är nere? Vad har du för öppettider?

                  Det blir lite enklare om man kör en Midbas + Coax kan jag tänka mig, Men skulle inte Alpinen mäkta av ett 3vägs system? Suben kommer lite senare i bilden har jag räknat ut, det kommer bli lite för mycket pengar på en gång om vi skulle installera hela kalaset på en gång.

                  Tänkta system hittils är:

                  9887
                  DLS RA40
                  Iridium 8.3i

                  __

                  9887
                  DLS RA20
                  Up5i

                  __

                  9887
                  DLS RA40
                  Amega Qcoax 3.5
                  Amega Mid 6.5

                  Det skiljer lite i pris mellan dessa, såg dock att Iridium kittet fanns på rea här på sidan så det är inte så mycket dyrare än övriga två, frågan är bara vilket av följande eller liknande kit som leverar mest "framsystem" utav dessa tre.
                  Steg serien är inte spikad, kom gärna med alternativ i liknande prisklasser om ni har några åsikter på dem!

                  Hur stora är baslådorna under stolarna? passar 6.5or eller 8or?

                  Synpunkter?

                  Tack på förhand

                  Mvh Gson

                  Comment


                  • #10
                    Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                    Det finns plats för tunna 8or under stolarna.

                    Amegas nya är inte så rockiga som de gamla, men jag tycker de nya låter mil bättre.
                    Får man nu plocka från andra fabrikat än DLS blir det en annan påse.

                    9887
                    Under stolarna hade jag satt Pioneer TS-SW841D subbar.
                    Orginal får man ju bara in 4" i dörrarna. Men det finns ju bättre och sämre fyror.
                    Är ni beredda att modda så pass att ni får in femmor så finns det ju massor att välja på, bara att lyssna vad som passar öron och plånbok. Focals Axcess 5or tycke jag låter trevligt för liten peng.
                    Två stycken fyrakanalssteg, ett bryggat på subbarna, det andra till femma och diskant.
                    /tycker Erik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                      Originally posted by Robsarve View Post
                      Det finns plats för tunna 8or under stolarna.

                      Amegas nya är inte så rockiga som de gamla, men jag tycker de nya låter mil bättre.
                      Får man nu plocka från andra fabrikat än DLS blir det en annan påse.

                      9887
                      Under stolarna hade jag satt Pioneer TS-SW841D subbar.
                      Orginal får man ju bara in 4" i dörrarna. Men det finns ju bättre och sämre fyror.
                      Är ni beredda att modda så pass att ni får in femmor så finns det ju massor att välja på, bara att lyssna vad som passar öron och plånbok. Focals Axcess 5or tycke jag låter trevligt för liten peng.
                      Två stycken fyrakanalssteg, ett bryggat på subbarna, det andra till femma och diskant.
                      Hur tycker du det vore med nämnda DLS iridium kittet?
                      Då kanske man kan montera 8orna under stolen och 3.5orna i dörrarna och sedan placera diskanterna på brädan, då behöver vi inte modifiera(?) någonting och elementen hamnar väl ändå hyffsat nära varanda(tänker på ljudbild). Sen ytterligare en fördel är att man klarar sig på ett steg, då det ingår två filter till det klarar man sig kanske på bara ett 4 kanals steg?

                      Mvh Gson

                      Comment


                      • #12
                        Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                        Morel Dotech Ovation rekomenderas varmt, 4" kitet lirar ihop med orginal basen under sätet.
                        Jag kommer också att kunna erbjuda en 8" bas som ska passa i orginal utrymmet, men mer om den senare
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #13
                          Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                          Originally posted by E-Gson View Post
                          Hur tycker du det vore med nämnda DLS iridium kittet?
                          Då kanske man kan montera 8orna under stolen och 3.5orna i dörrarna och sedan placera diskanterna på brädan, då behöver vi inte modifiera(?) någonting och elementen hamnar väl ändå hyffsat nära varanda(tänker på ljudbild). Sen ytterligare en fördel är att man klarar sig på ett steg, då det ingår två filter till det klarar man sig kanske på bara ett 4 kanals steg?

                          Mvh Gson
                          3" domen delas för högt så nedre röstregistret måste spelas av den högtalare som sitter under stolen. Det blir inget vidare.
                          Det var därför jag föreslog Scandinavium 3an istället.

                          I de passiva filtren försvinner en massa effekt. Funkar sämre för delningen mellan/midbas.

                          Pioneeren är en mycket mer kompetent sub än IR8.

                          Nonnes förslag från Morel är inte dumt om du vill slippa modifiera.
                          Morel är en Israelisk "variant" av DynAudio som gjorde de första Ultimate högtalarna åt DLS.
                          Fram tills det kom en kinestillverkad "variant" med bara DLS namn på.
                          Och nu gör kineserna kopiór på DLS. -Det är en märklig värld.
                          /tycker Erik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Anläggningsbygge BMW 320d plåtcab -08

                            Hej igen, stått lite stilla på den här fronten ett tag pga många bollar i luften men nu har vi rivit liv i det hela igen,

                            Vi har kommit så långt att vi bestämt oss för att installera följande:
                            Alpine 9887
                            DLS RA40
                            DLS Up5i

                            Så långt är vi på det klara, då dörrarna bara tillåter grunda högtalare och säljaren talar mycket varmt om Up5 kittet.
                            Tanken är att driva Up kittet på två kanaler och sedan ha två stycken midbasar i de befintliga lådorna under sätena.
                            Så här vore det trevligt med rekommendationer och motiveringar, ska jag satsa på tidigare nämnda Pioneer basar eller några andra modeller?
                            Behöver jag modifiera för att få plats med dem och hur långt räcker effekten?

                            Tror ni det kommer fungera bra med 8"midbas + 5.25kittet delat lite högre?

                            Mvh Gson

                            Comment

                            Working...
                            X