Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

    Jag har en Golf VR6-92 och en Pioneer DEH-P5100UB.
    Jag ska dra nya kablar till stereon i den och montera en ISO kontakt då det är någon som tidigare klippt originalkablaget och dragit eget och det ser för jäkligt ut.
    Jag har koll på allt utom den Orange/vita kabeln (Illumination). Det står på kopplingsschemat på Pioneers hemsida att den ska kopplas in på +12V till ljuskontakt med dimmer. Vet inte vart jag hittar den på Golfen.
    Är det någon som kan hjälpa mig med det?
    Kan jag annars koppla den till tändningen?
    Tacksam för svar snarast.
    MVH/Danne

  • #2
    Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

    Har du inte så att du kan ändra styrkan på ljuset så behöver du inte koppla in den alls =)

    Comment


    • #3
      Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

      har man inte så på dom flesta bilar? att man kan dimma instrumentbel? har iofs kopplat min pioneer på den kabel som ska gå till det enl originalkablaget men det händer inget iaf
      Audi A4 B5 -98
      Pioneer P90 + DEQP90
      Sinfoni amplitude 50.4x
      Sinfoni shadow 100.2
      Sinfoni S165W x4
      Sinfoni S100M
      Sinfoni S25T

      Vw up -12
      På gång..
      New car, hi end old school..

      Comment


      • #4
        Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

        Hallå!
        Jodå, jag kan ändra styrkan på instrumentbelysningen. Fick svar på Garaget att jag ska koppla in den på den potentiometern. Antar att jag har en + och jord där när tändningen är på. Jag kan alltså styra styrkan på stereodisplayen sen?
        En annan märklig sak jag märkt när jag hade stereon i min förra bil med isokontakter i från originalkablaget var att bakgrunden på displayen blev blå med svart text och lyste väldigt starkt en stund för att sedan återgå till svart bakgrund med blå text. Sen höll det på så fram och tillbaka med jämna intervaller. Det kanske försvinner när jag kopplar in den på dimmern nu då?
        Tack för svaret.
        MVH/Danne

        Comment


        • #5
          Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

          Originally posted by DSProtection View Post
          Hallå!
          Jodå, jag kan ändra styrkan på instrumentbelysningen. Fick svar på Garaget att jag ska koppla in den på den potentiometern. Antar att jag har en + och jord där när tändningen är på. Jag kan alltså styra styrkan på stereodisplayen sen?
          En annan märklig sak jag märkt när jag hade stereon i min förra bil med isokontakter i från originalkablaget var att bakgrunden på displayen blev blå med svart text och lyste väldigt starkt en stund för att sedan återgå till svart bakgrund med blå text. Sen höll det på så fram och tillbaka med jämna intervaller. Det kanske försvinner när jag kopplar in den på dimmern nu då?
          Tack för svaret.
          MVH/Danne

          det stämmer att du ska koppla den där..brukar väl finnas kabel framdraget men vet inte vilken färg bara. displayen kommer nog fortsätta så då det troligtvis är en inställning..kan vara nått auto med dag och nattläge kanske? själv har jag den avstängd då jag blir alldeles för bländad av den:s sen tittar jag iaf inte på den
          Audi A4 B5 -98
          Pioneer P90 + DEQP90
          Sinfoni amplitude 50.4x
          Sinfoni shadow 100.2
          Sinfoni S165W x4
          Sinfoni S100M
          Sinfoni S25T

          Vw up -12
          På gång..
          New car, hi end old school..

          Comment


          • #6
            Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

            Förresten, en fråga till. Om jag förstått det hela rätt så har Pioneer ändrat färgerna på högtalarkablarna så att dom kablarna med svarta streck på är + numera? Stämmer detta?

            Comment


            • #7
              Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

              Originally posted by JohanH View Post
              det stämmer att du ska koppla den där..brukar väl finnas kabel framdraget men vet inte vilken färg bara. displayen kommer nog fortsätta så då det troligtvis är en inställning..kan vara nått auto med dag och nattläge kanske? själv har jag den avstängd då jag blir alldeles för bländad av den:s sen tittar jag iaf inte på den
              Jo, det kanske ligger en kabel nånstans. Någon tidigare ägare har dock klippt duktigt i originalkablaget, eller om dom fått stereon utryckt och snodd förut, det vet jag inte. Men det ligger ingen sån kabel där så jag får dra en ny från potentiometern.
              Håller med om att den bländar. Vad menar du med att du har den avstängd? Har du släckt ner displayen helt via nån inställning?

              Comment


              • #8
                Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                man har väl klippt och klistra en del själv i kablage förut men inte nu längre som tur är I min kan man slå av den i ställningarna..vet inte om det funkar på din men jag tror inte det..ang högtalarkablarna så är det bara kika i manualen
                Audi A4 B5 -98
                Pioneer P90 + DEQP90
                Sinfoni amplitude 50.4x
                Sinfoni shadow 100.2
                Sinfoni S165W x4
                Sinfoni S100M
                Sinfoni S25T

                Vw up -12
                På gång..
                New car, hi end old school..

                Comment


                • #9
                  Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                  Okej!
                  Tack för svaren.
                  MVH/Danne

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                    Originally posted by JohanH View Post
                    ..ang högtalarkablarna så är det bara kika i manualen
                    Eller använda sig av ett 1,5 Volts batteri!
                    batteriplus på högtalarens pluskabel får membranet att röra sig utåt.
                    sigpic

                    What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                      Originally posted by PhoenixG View Post
                      Eller använda sig av ett 1,5 Volts batteri!
                      batteriplus på högtalarens pluskabel får membranet att röra sig utåt.
                      ja, men frågan var ju vilken kabel som var plus ut från stereon..blir kanske lite krångel att mäta med iso kontakter:s på själva elemente brukar det ju vara uppmärkt.annars är batteri väldigt bra att ha
                      Audi A4 B5 -98
                      Pioneer P90 + DEQP90
                      Sinfoni amplitude 50.4x
                      Sinfoni shadow 100.2
                      Sinfoni S165W x4
                      Sinfoni S100M
                      Sinfoni S25T

                      Vw up -12
                      På gång..
                      New car, hi end old school..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                        Originally posted by JohanH View Post
                        ja, men frågan var ju vilken kabel som var plus ut från stereon..blir kanske lite krångel att mäta med iso kontakter:s på själva elemente brukar det ju vara uppmärkt.annars är batteri väldigt bra att ha
                        Ja Johan! Fel av mig! Borde nog gå och lägga mig nu
                        sigpic

                        What does not kill you, simply makes you.........stranger.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                          Originally posted by PhoenixG View Post
                          Ja Johan! Fel av mig! Borde nog gå och lägga mig nu
                          Egentligen borde jag ha fel då jag redan har lagt mig farligt att kunna surfa i telefonen när man inte kan sova..det kan leda till att man handlar på sig massa saker i sömnen
                          Audi A4 B5 -98
                          Pioneer P90 + DEQP90
                          Sinfoni amplitude 50.4x
                          Sinfoni shadow 100.2
                          Sinfoni S165W x4
                          Sinfoni S100M
                          Sinfoni S25T

                          Vw up -12
                          På gång..
                          New car, hi end old school..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vart ska jag koppla in Orange/vit kabel (Illumination på pioneer stereo)?

                            Originally posted by JohanH View Post
                            ja, men frågan var ju vilken kabel som var plus ut från stereon..blir kanske lite krångel att mäta med iso kontakter:s på själva elemente brukar det ju vara uppmärkt.annars är batteri väldigt bra att ha
                            Det finns 4a färger som standard i isokablaget till högtalarna.
                            Vit, Grå, Lila och Grön.
                            Det 2 första är front och de 2 sista är då givetvis rear eller bak på ren skånska!
                            De med svart rand är minus!
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment

                            Working...
                            X