Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old May 26th, 2019, 08:53   #1
Mag75
Member

Mag75's Avatar

Default Monoblock & X-over

Hej. Skall driva en bas med ett Monoblock och har ett par frågor när det gäller inställningar på steget. (Mosconi D2 500.1)

1: Behöver jag använda mig av monoblockets HP,LP & Band Pass filter när jag har en aktiv x-over på mina två output kanaler ( 7-8 ) från min DSP? (Mosconi D2 80.6 DSP / Inställningar kanal 7-8 = LP 60Hz - HP 20Hz)
Blir det kaka på kaka så att säga, eller skall man ställa in HP & LP även på steget med samma frekvens område?

2: Hur ställer jag in min "gain" nivå på monoblocket? Kan jag koppla ur högtalarna fram, ställa in huvudenheten på 70-80% av max volym, (med lämplig låg frekvent test signal) Och sedan oscilloskops mäta på högtalar utgågarna på monoblocket och titta efter distortion?

Eller "lyssnar" man efter distortion med subben inkopplad, och ställer den strax under det man uppfattar som distortion/clip? Vet inte heller vart huvudenheten börjar dista / klippa.

Nedladdningsbara test signaler från Mosconi:

pink noise.wav (30,95 MB)
mono voice.wav (12,39 Mb)
pink noise left channel.wav (10,96 MB)
pink noise right channel.wav (10,96 MB
polarity test .wav (4,89 MB)
DIRAC_impulse_60sec.wav (10,1 MB)

Dessutom streamar jag även media via en Amas 97-k BT adapter, ihop med en DSP-RCD där jag också kan ställa volym & basnivå. Så då har jag ju ytterligare två helt andra dist/clip nivåer från plattan & mobilen. Men utgår ifrån att en gain inställning från huvudenheten räcker som en grund. Kanske bör jag göra hela inställningen, med en nedladdad test ton, via mobilen istället för huvudenheten? Spelar ju nästan uteslutande trådlöst med Tidal.

3: När det gäller högtalar utgångarna, så finns det 2 st + & 2 st - kablar på monoblocket. Skall jag ansluta båda kabel paren till min sub eller bara ett par?
Räcker med ett par misstänker jag...

https://mosconi-system.it/product/gladen-d2-500-1/

https://mosconi-system.it/product/gladen-d2-80-6-dsp/

https://mosconi-system.it/product/dsp-ctr/

Tacksam för svar / M

Last edited by Mag75; May 26th, 2019 at 15:40.
Mag75 is offline   Reply With Quote
Old May 27th, 2019, 17:41   #2
krisman
Guldmedlem

Send a message via Yahoo to krisman
Default Re: Monoblock & X-over

Hello.

1. If You use filters in DSP, You don't need to use it on amp. If You set on amp LP 60Hz/12dB and the same value on DSP, You will get 60Hz/24dB (sum of slopes)
I would not mix filters on DSP with filter on amp, it may occure more problems than benefits.

3. Only one pair is enough, additional terminals may be helpful if You have dual coil speaker or if You want to connect 2 speakers.
krisman is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools

Posting Rules