Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo  

Go Back   Bilstereoforum - Sveriges största forum för bilstereo > Installation, inställningar, musik och tävlingar > Allmän diskussion och frågor

Allmän diskussion och frågor Här diskuteras allt inom bilstereo som ej passar i annan kategori.

Reply

Thread Tools
Old April 29th, 2019, 18:37   #11
JohanLG9
Junior Member

Default Re: Mercedes CLA 2018 med HarmanKardon

Quote:
Originally Posted by mongo View Post
Har alltid haft ”keep it simple” som ledstjärna i mina byggen....
Har nu testat ett otal kombinationer av steg och bas. Har inte lyckats få till det riktigt, har varit nåt som skavt hela tiden.
Slet ut allt och började om från scratch. Mercedes har såklart inte kunnat bistå, så jag kunnat komma åt ”engineering mode”, vilket antagligen hade underlättat, då ryktet säger att man kan ställa en del ljudparametrar där.
Slutade med fantastiskt enkla och förhållandevis billiga prylar..., dock med ett mycket lyckat resultat.
Amega Qcomp 60 av senaste modellen fram, original bak, drivna av Axtons A580dsp och en Alpine SWE815 aktiv bas!
När jag väl satt eq och tidskomp trillade poletten ner......
Inget ”spela högt” system nu, utan välljud till bästa pris.
Alla som lyssnat hitintills som inte vetat vad det är för prylar har tappat hakan fullständigt när dom fått se den lilla åttan i skuffen.
Har labbat med en Hifonics Medusa, ett antal olika steg från både Hifonics och Dls, bas från Hertz, Dls och Impact i lite olika lådor, med minst sagt blandade resultat.
Nu finns det även en helt ok soundstage med mycket luft som verkligen lyfter fram instrument, med röster hyfsat centrerat i rutan och subben totalt integrerad i framsystemet. Roligast är ändå att all sorts musik låter bra.
Har mätt med Audiocontrol SA-4140 som funkar rätt bra faktiskt. Hade en rälig peak och en
dip som ställde till det.....
Har tittat på just Axtons A580dsp men inte hört någon som faktiskt kört på det. Du är alltså nöjd med ljudkvalitén på detta steg? Kör du högnivå in? Läste någon med en Volvo som haft problem att den inte klarade för hög signal in t.ex om man tog från bilens steg. Annars hittar jag inte mycket om den. De reviews man ser är mest om mjukvaran och inte så mycket kring det faktiska ljudet ut.

edit: kom på nu varför jag även släppte Axton. Har 2ohms basar under säten och hittar ingenstans att den ska klara annat än 4 ohm.

Last edited by JohanLG9; April 29th, 2019 at 20:01.
JohanLG9 is offline   Reply With Quote
Old April 29th, 2019, 21:26   #12
mongo
Senior Member

Axton är ju tänkt att driva 2 par ”vanliga” högtalare, sen använder man ju sub-out i processorn till bas.
Jag matar det högnivå från originalsteget, lirar hur fint som helst.
Är faktiskt fortfarande lite chockad över resultatet, låter riktigt bra. Brukar ju normalt landa på helt andra prylar och summor för att få ett sånt ljud. Har pillat och jobbat med detta i många år nu, men aldrig upplevt detta tidigare. Men det handlar ju alltid om att få prylarna att passa ihop, och framförallt passa kupén.
Sjukt kul att dema för folk som inte vet vad det är för prylar, och sen få se minen....
mongo is offline   Reply With Quote
Old April 29th, 2019, 21:32   #13
JohanLG9
Junior Member

Såg nu att dom hade ett steg som ska klara 2ohm men det står bara i beskrivningen och inte i databladet. Dessutom dyrare och klenare än 580.

A590DSP is also 2 ohms stable, which extends the field of application also in various factory systems.
Old April 29th, 2019, 22:14   #14
mongo
Senior Member

Quote:
Originally Posted by JohanLG9 View Post
Såg nu att dom hade ett steg som ska klara 2ohm men det står bara i beskrivningen och inte i databladet. Dessutom dyrare och klenare än 580.

A590DSP is also 2 ohms stable, which extends the field of application also in various factory systems.
Många originalanläggningar som har 2 ohms högtalare.
31 bands EQ är ju vettigt, men streama musik direkt till steget har jag inte fattat vitsen riktigt med.
Kör på A500 annars, bara DSP och välj steg själv.
Old May 3rd, 2019, 22:48   #15
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 627 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Originally Posted by mongo View Post
men streama musik direkt till steget har jag inte fattat vitsen riktigt med.
Du går ju förbi allt analogt mög i signalvägen.
Är det svårt att förstå att det är bättre?

We know the Rolex feeling, only the best are copied.

Ljudbyggaren sedan 1998

Importör av Mosconi, Gladen, STEG, RS Audio och Audio System
Gilla oss på Facebook för att ta del av nyheter.

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

International Head Judge och numera även besserwisser
Nonne is offline   Reply With Quote
Old May 4th, 2019, 01:27   #16
JohanLG9
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Du går ju förbi allt analogt mög i signalvägen.
Är det svårt att förstå att det är bättre?
Förbi analogt håller jag med om men hur bra är bluetooth-överföring, rent ljudmässigt? Tycker att det låter sämre över bluetooth än sladd in i HU.
Och gällande hörlurar är det väl vedertaget att bluetooth låter sämre vs sladdade ditto? Eller är det gamla myter?
Old May 4th, 2019, 10:07   #17
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Rep Power: 627 Nonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond reputeNonne has a reputation beyond repute

Quote:
Förbi analogt håller jag med om men hur bra är bluetooth-överföring, rent ljudmässigt? Tycker att det låter sämre över bluetooth än sladd in i HU.
Och gällande hörlurar är det väl vedertaget att bluetooth låter sämre vs sladdade ditto? Eller är det gamla myter?
Jag vill inte säga BT är bättre överlag, men det finns produkter som gör ett utmärkt jobb.
Att koppla upp telefonen (vanligast) med kabel via hörlursuttag är normalt sämre än vilken standard BT lösning som helst.

Mosconis AMAS-96K är en värdig efterträdare till Mosconis AMAS 2.
Nu kan man även koppla upp sig analogt rakt in i slutprodukten innan högtalarna.

Det absolut bästa alternativet till uppkoppling är en digital uppspelare som kopplas in i DSP eller förstärkare med DSP digitalt.
Skillnaden mot rätt BT uppkoppling är liten, sen är det upp till var och en om ytterligare 5000-10000kr är befogat.

Till vardags räcker BT, vid tävling där vi ska mejsla ut det sista ur materialet kör man med fördel digitalt eller med ännu mer kostsamma lösningar.

Ljudbyggaren sedan 1998

Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

Old May 4th, 2019, 12:53   #18
JohanLG9
Junior Member

Quote:
Originally Posted by Nonne View Post
Jag vill inte säga BT är bättre överlag, men det finns produkter som gör ett utmärkt jobb.
Att koppla upp telefonen (vanligast) med kabel via hörlursuttag är normalt sämre än vilken standard BT lösning som helst.

Mosconis AMAS-96K är en värdig efterträdare till Mosconis AMAS 2.
Nu kan man även koppla upp sig analogt rakt in i slutprodukten innan högtalarna.

Det absolut bästa alternativet till uppkoppling är en digital uppspelare som kopplas in i DSP eller förstärkare med DSP digitalt.
Skillnaden mot rätt BT uppkoppling är liten, sen är det upp till var och en om ytterligare 5000-10000kr är befogat.

Till vardags räcker BT, vid tävling där vi ska mejsla ut det sista ur materialet kör man med fördel digitalt eller med ännu mer kostsamma lösningar.
Givetvis kör jag inte hörlursuttag ala 3,5. Använder iPhone så lightning till media-USB ingång på BMWs iDrive.

Nackdelen så gör att jag inte vill köra direkt till steget är att man förlorar alla rattkontroller och bara en så enkel sak som att höja/sänka ljudet med telefonen under körning är inte OK.
Old May 5th, 2019, 14:56   #19
Nonne
Senior Member

Nonne's Avatar

Quote:
Givetvis kör jag inte hörlursuttag ala 3,5. Använder iPhone så lightning till media-USB ingång på BMWs iDrive.

Nackdelen så gör att jag inte vill köra direkt till steget är att man förlorar alla rattkontroller och bara en så enkel sak som att höja/sänka ljudet med telefonen under körning är inte OK.
Som jag brukar säga ......

Antingen bekvämt eller bra ljud

Ljudbyggaren sedan 1998

Old May 6th, 2019, 18:55   #20
mongo
Senior Member

Då kan man ju lika bra köra en blåtandshögtalare på instrumentbrädan.....
Digitalt är absolut inte lika med välljud. Kan bli väldigt kallt och stelt. Allting i signalvägen påverkar, ibland behövs det lite analogt för att väga upp....
Har kört mycket försteg med rör hemma, låter grymt i rätt sällskap.
Reply

Thread Tools

Posting Rules