Announcement

Collapse
No announcement yet.

Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

    Ta bilen till mig idag? Så kan jag hjälpa dig att titta på möjligheter?
    When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.
    Shinichi Kudo (Detective Conan)

    Comment


    • #32
      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

      Jahap, var en snabb sväng hos Mica, och diskutera lite avsäkring, ideer, och eventuella ideer på framsystem.
      Samt provlyssna en viss SQ, bmw.., det är fan farligt de, man blir så sugen själv att satsa på SQ.,

      Hursomhelst så kom vi fram till att vid varje batteri kommer det att sitta en 200A särking ca 10-15cm ifrån batteriet, sedan kommer det att gå upp en kabel till kopplingsplint, och där så kommer det att sitta en 150A särking på varje batteri, så att om det otänkbara händer så kan man först slå sönder alla 150A säkringar vid kopplingsplinten, så dör hela ljudanläggningen, men om det verkligen går åt skogen så kommer alla 200A säkringar att sitta åtkomliga.

      Igår så fick jag en uppdrag ifrån en kompis att bygga ihop en boombox åt honom..,





      Den spelar vekligen SATAN, har en egen boombox och har hjälpt flertal att bygga, och det verkar som att en problem verkar återkomma, man ska ha en ordentlig batteri, annars blir de skit av alltihopa., och denna har en medelstor bilbatteri på ca 60-70ah..,

      Grejjade såklart lite med bilen också, men ingen direkt värt att ta upp..,
      nu har jag även en liten deadline , tills när basarna ska kunna göra lite oljud..
      website

      Comment


      • #33
        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

        Finns det lite mer info/bilder på boomboxen? (byggt ett par jag med)

        Körs det med steg? Tät låda? Port? vad gör switchar? Speltid?

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #34
          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

          Hay,

          Ang boomboxen så sitter det i en 60-70ah bilbatteri i botten, lite trästruktur för att förstärka upp "kylbagen", hjul under pga vikten, 2 st 5,25 koaxialer, en bilstereo, lådan är sluten, och den övre covern är så himla bra passform är så gått som lufttät.., och den spelar förvånadsvärt rent, och jäkligt högt..

          Knapparna styr:
          1, stereon
          2 ,led listen som sitter under lådan,
          3, reserv som är kopplad till ett avsäkrat relä,
          Som nämn så var detta ett bygge åt en kompis så jag satte in reservknappen, och lämnade lite extra utrymme för eventuella tillägg mm, som han kan komma på.., framtidssäkra helt enkelt..,

          Här är min egna personliga boombox.., :




          De är en av dem första cnc projekt jag körde ,( har en egen cnc fräs.. )
          I den så sitter det en bilstereo, voltmätare, linjeförstärkare, strömagg, (220v -> 13,8v 2A ) 2 st 5,25" koaxialer
          Samt ett billigt moppebatteri, men den börjar dö ut så när jag väl får tid så blir det troligen en special li-ion historia i den..
          knapparna är för på/av för stereo, och voltmätare..,

          Men nu, tillbaks till bilen!

          Plockade bort spännbandsfästen och banka in lite träplugg för å täta lådan igen:



          Fick lånad en överhandsfräs som jag har använd flitigt idag..:



          Försänkte basarna



          och drog i lite skruv, för att förstärka baffeln lite till



          Kopplingsplintarna åkte dit igen, den blåa är skydd, det gick bra förra gången men det fanns en å annan nära katastrof tillfälle.., så skydd = BRA, det kommer att ligga trots allt nära 1500a avsäkrat mellan dessa två..



          Fixade även högtalar kablar som jag ska ha utanpå baslådan, lödde alla så dem verklligen skulle sitta..







          Gjorde även en början till säkringshållare men den kastas nog tror jag.., får se..



          Fick även alla 3 batterilådor klara, och hissade upp baslådan, med DOMKRAFT,



          Samt började på den främre cover biten som ska hamna under lådan,





          Lådorna ska förkortas ner såklart och någon form av ändkåpa kommer nog..



          Batterierna kommer ungefär sitta såhär i lådorna, 2 batterier / låda, så kan man skjuta ut hela lådan vid behov..



          Asso jag skojjar inte när jag säger att noggranheten i denna bygger är på några millimeter, det är knappt någon millimeter mellan batteri å baslåda, och det är ingen mellanrum mellan baslåda och bilens kaross..





          Nu är det tänkt så att man kan komma åt särkingen på edn främre batterierna i lådorna, genom dem 3 hål som syns under baslådan, enkelt smidigt.., BRA

          website

          Comment


          • #35
            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

            Jahap, stressade ihop bilen till BRL streetmeet.
            Och som förra året så blev de en jäkla tjafts om avsäkring, för att man ska få dem där extrapoengen.,

            Dem går efter EMMA regler dvs 50kvadrat = 200A
            men jag och typ hälften av andra tävlande körde mer än 200A, i mitt fall så har jag en ca 50cm kabel mellan kopplingspling och steg, det går inte att trycka in grövre kabel i steget, men steget ska ha 300A, helst lite mera...,

            ( roligt nog så hade dem mer än 200A säkringar på 50kvadrats kabel i deras demobilar.., )

            Om man nu ändå ville ge med sig och köpa ny säkring å byta ner sig så, hade dem såklart inte 200A säkringar hemma, ( jag var först in i butiken ... ), och dem tog lagom överpris såklart...

            Hursomhelst så lyckades jag sno en särking ifrån en annan kabel i min bil så jag kunde tävla eng deras regelverk..,

            Och så gick de käpprätt åt hel****, spela alldeles för lite.....,

            ( bilder finns, och jag ska göra en uppgradering på bygget när jag väl orkar...)
            website

            Comment


            • #36
              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

              Det är ju lite av härjande att få till saker enligt 'installationsreglementen'
              Fråga mig som släpar i bottenslammet på installation i SQ

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #37
                Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                Mhm, en uppdatering då:

                Batterier ner i baljan,



                En intressant och effektiv kabelhantering jag såg jänkarna hitta på, på nätet..



                Försök 2 på säkringshållare.., dem som har arbetat med plexiglas vet hur svårt de är.., 1 av 3 bitar klarade sig till bilen..





                Fick även hem mina skäkringar i tid, 150A





                Tillbaks till batterilådor, här är då den främre säkringen på den främre batteriet.,



                Och bakre:







                För att framtidssäkra så drog jag även en gäng kabelrör?, så att jag kan dra , lågnivåkablar, högtalarkablar osv osv osv, fram å bak med lätthet.



                Shi* just got real!



                Jag tryckte i en hög fogskum i en plastpåse och peta in de mellan baslåda och bilen så att väggen blir tät bakåt..,
                Nu i efterhand kan jag säga att den iden sket sig lagom mycket.., då första försöket så fick jag inte påsen tät och lite fogskum kom ut över inredningen bak.., och andra försöket så gjorde jag det 110 % tät, och då stelna fogskummet aldrig.., den behöver luft för å stelna.......



                Kabeldragning på g



                Blev rätt bra



                Ska bara fixa ihop en fet voltmätare och, men det känns som strömmen ligger rätt stabilt för en gångs skull..

                website

                Comment


                • #38
                  Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                  Gillar den overkill kabeldragningen för det steget! Spänningsfall lär ju knappast existera i någon större mängd! Extra plus för brandsläckaren.
                  Mitt projekt: Volvo V60
                  BRL - B2 & Dayton

                  More to come...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                    Jag vet inte om jag hade gjort likadant, men det är definitivt tvärfett!
                    att Kunna dra ut batterierna i "baljor" sådär, det är ju helt lysande! Definitivt en lösning att lägga på minnet... Kan användas på slutsteg!

                    Bygglogg: SQW: TransFårrden

                    Comment


                    • #40
                      Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                      Mm, men ang kabeldragning osv, så är det också tänkt att ska man på långresa så kan jag ta ut några batterier enkelt, så att bilen blir lättare. ( 2 batterier duger gött å väl för å lyssna på musik på vägen bara.., )
                      website

                      Comment


                      • #41
                        Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                        Juuuuste ja, förr så ville ja ginte gå över tröskeln med att slänga ut reservhjulet, och alla bara sa till att man kan ha batterier där och en fet baslåda över .., och vid problem så äre bara å ringa på hjälp, och de händer ändå så sällan osv osv.., och alla som tror på de är helt ute å cyklar.. ( snällt sagt.. )

                        Har bara gått 2 veckar sen jag byggde vägg., och fick punktering idag, ....
                        Som tyr var så var jag fortfarande kvar i tankesättet med att ha reservhjul så jag hade den i baksätet.....

                        website

                        Comment


                        • #42
                          Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                          MAn får lita på sin magkänsla!

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #43
                            Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                            jahap, ljudmässigt så har de la inte hänt något märkvärdigt i bilen, bytte ut dem sprängda fabriks front dörrhögtalare mot några gamla high end kitsystem men de lär skit ändå.., , vad jag än testa så hitta jag ej felet.., så gissar på att de får bli en ny huvudenhet och använda enbart lågnivån ur den.., ( inte förlita sig på bilen kablage då problemet verkar ligga där.. )

                            Just nu så hålelr jag på att ta i tur med diverse mekaniska begymmer, först så blev de en välbehövd oljebyte, och detta medförde att bilen blev lite piggare, men detta gillade inte den redan tokslutkörda kopplingen alls, den slirade i varenda växel, så just nu så står bilen i några 1000bitar med växellådan hängandes...,

                            En sak jag har i alla fall kommits fram till idag efter många svordomar och flygande verktyg är att jag kommer aldrig igen köpa en Ford..,

                            ( dem har så gott som på fabriken försökt att göra det svårt att mecka på bilen., den är inte genomtänk på något håll allls!! , en ex:, under baksätet så finns det en inspektionslucka för att komma åt tankarmaturen ink bränslepumpen mm, men ford har monterat stålrör ifrån armaturen som går 3cm utanför inspektionsluckan för att sedan montera koppling för plastslangar.., dvs man kan inte ta ur pumpen ur tanken utan måste ta ner hela tanken för att komma åt.. )
                            website

                            Comment


                            • #44
                              Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                              Jahap, efter en jäkla massa svordommar och hårt arbete så rullar bilen nu igen., visade sig att jag hade fått fel koppling.., och även om dem ville ta tillbaks den så indirekt så sa dem att den ska passa din bil och vi har inget annat som kommer att passa..,

                              Till å med uttrampningslagret gick sönder under bytet.., och jag satte vinkelslipen i kopplingslamellen så att den ska passa..,

                              Och sist men inte minst så om man köper sintel koppling som är 8mm tjock så brykar man chimsa ut tryckplattan 1mm, för att allt ska lira ihop.., kopplingen jag fick var 9mm tjock och det tog mig bara 5 försök med växellådan av/på att komma på.., så chimsade tryckplattan 1,5mm., och nu funkar det galant..,

                              Så ska försöka börja satsa på stereo nu igen..,
                              website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Men jag skulle inte ens bygga ljud i denna bilen..

                                Huva, segt backjobb!
                                Hoppas du landar en smula, förr eller senare finnes energi till stereo

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X