Announcement

Collapse
No announcement yet.

portad låda till dls ur12"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • portad låda till dls ur12"

    söker efter lådförslag till 2st dls ur 12" basar. har läst runt lite på nätet o de verkar va svårt o få något vettigt förslag på portad låda till dom?
    tänkte om de va någon/några som lyckats med någon bra portad låda till dom elementen. dom kommer att drivas av ett varsit dls a6 steg.
    Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  • #2
    Re: portad låda till dls ur12"

    Deras eget förslag verkar ju någorlunda vettigt ur teoretisk synpunkt. Portarean gillar jag dock inte personligen, skulle vilja ha lite större om man vill kunna utnyttja basen ordentligt.

    55 liter netto för båda basarna (ungefär som deras alltså) med dubbla 4" portar, rören görs 38 cm (ca 40 Hz avstämning) och sedan trattar i båda ändar. Även dämpmatta på innerväggarna, fast det väljer du själv naturligtvis. Med slotport blir det lite enklare att få plats, kan ge förslag på en sån om du vill.

    Comment


    • #3
      Re: portad låda till dls ur12"

      ja gärna. tackar o bockar för alla förslag o tips ja får

      basarna ska sitta i en audi A6 avant års model 99 om de hjälper till med vart lådan ska stämmas av osv. allt i bilen ska va dls. så de är inge spl bygge utan mer spela snyggt men ja vill ha möjligheten och kunna dra på också så de rockar lite med. så därför vill ja ha portad låda. annars såg ja att sluten låda va vanligt till dom basarna.
      Never argue with an idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

      Comment


      • #4
        Re: portad låda till dls ur12"

        55 liter avstämt till 40 Hz bör kunna spela någorlunda musikaliskt, den teoretiska frekvenskurvan är inte jättepeakad iaf. Lite mindre låda kan nog göras för att få jämnare återgivning, men porten blir ju tyvärr ännu längre. I såna fall är det slotport som gäller.

        Jag ska kika på låda med slotport lite senare, om ingen annan kommer med förslag.

        Har kollat nu. Om du gör lådan på 74 liter totalt, porten är 32x6,3 cm i innermått och 54 cm lång. Beräknad avstämning är runt 39-40 Hz, beroende på om du sätter dämpmatta eller inte. En sån avstämning ska väl fungera i en Avant tycker jag, men andra får ge mer råd om det inte stämmer.
        Last edited by Optima; August 10, 2010, 18:45.

        Comment


        • #5
          Re: portad låda till dls ur12"

          Lånar tråden lite då jag ska bygga och plasta en låda till min UR12.

          Har en UR12i med dubbla 2 ohms talspolar och enligt DLS datablad så rekommenderas att endast koppla in en talspole när man ska ha den i sluten låda. Detta låter lite tveksamt eller kan någon förklara varför?

          Sen angående effekt till basen, kör min bryggad på mitt Mosconi AS100.4 och det ger 360w tror jag i 4ohm men jag behöver gaina max och kör 10+ på subwoofernivån i min Alpinespelare. Ska det behöva vara så eller behöver jag ett till steg?
          Last edited by Fellow; July 8, 2012, 17:12.

          Comment


          • #6
            Re: portad låda till dls ur12"

            Originally posted by Fellow View Post
            Lånar tråden lite då jag ska bygga och plasta en låda till min UR12.

            Har en UR12i med dubbla 2 ohms talspolar och enligt DLS datablad så rekommenderas att endast koppla in en talspole när man ska ha den i sluten låda. Detta låter lite tveksamt eller kan någon förklara varför?

            Sen angående effekt till basen, kör min bryggad på mitt Mosconi AS100.4 och det ger 360w tror jag i 4ohm men jag behöver gaina max och kör 10+ på subwoofernivån i min Alpinespelare. Ska det behöva vara så eller behöver jag ett till steg?
            Har du kopplat spolarna i serie så steget går bryggat a la 4ohm?

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #7
              Re: portad låda till dls ur12"

              Steget lämnar 310 resp 480w i 4 resp 2ohm (2kanaler bryggat)
              Den info jag hittar om din bas är att det är 2st 4ohms spolar.
              Mao finns möjligheten att du kör det i 8ohm. Det blir lätt lite trögt då.

              Pierre
              SEASTREAMS GARAGE


              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

              Comment


              • #8
                Re: portad låda till dls ur12"

                Men vad säger du?:P Har jag läst helt galet och kör i 8ohm istället? Var helt hundra på att det är 2ohms spolar!? Finns de olika? Tror mig ha läst på basen att den har 2 ohm men kan ju ha fel! Får gå ner o ta ur och kolla, jävla as den basen bara och ta ur!

                Är fe som du säger så lär de ju bli ett helt annat liv i den!

                Comment


                • #9
                  Re: portad låda till dls ur12"

                  Det är ju för fasiken två 4omhs talspolar! O jag har kopplat i 8ohm! :P
                  Men mitt steg pallar 2ohm stereo bryggat? Frågar hellre än provar och det skiter sig!

                  Comment


                  • #10
                    Re: portad låda till dls ur12"

                    Originally posted by Fellow View Post
                    Det är ju för fasiken två 4omhs talspolar! O jag har kopplat i 8ohm! :P
                    Men mitt steg pallar 2ohm stereo bryggat?
                    Frågar hellre än provar och det skiter sig!
                    Fellohm kan köra bryggat i 2 ohm.

                    Pierre
                    SEASTREAMS GARAGE


                    ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                    Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                    Comment


                    • #11
                      Re: portad låda till dls ur12"

                      Originally posted by Horsyhorse View Post
                      Fellohm kan köra bryggat i 2 ohm.

                      Pierre
                      Wiho
                      kopplat så här nu så ska genast testa

                      Comment


                      • #12
                        Re: portad låda till dls ur12"

                        Fick allt lite met liv i basen nu ska ställa gain inorgon ordentligt bara och delar den vid 65-85hz. Blev lite roligare nu

                        Comment


                        • #13
                          Re: portad låda till dls ur12"

                          Originally posted by Fellow View Post
                          enligt DLS datablad så rekommenderas att endast koppla in en talspole när man ska ha den i sluten låda. Detta låter lite tveksamt eller kan någon förklara varför?
                          Med båda spolarna inkopplade får basen ett Qts som gör den mer lämpligt för basreflexlåda, kopplar man bara in en spole så höjs Qts och sluten låda passar lite bättre.

                          Jag personligen tycker inte riktigt om det sättet att använda ett baselement, min åsikt är att antingen används båda spolarna eller så väljer man ett annat element.

                          Comment


                          • #14
                            Re: portad låda till dls ur12"

                            Originally posted by Fellow View Post
                            Fick allt lite met liv i basen nu ska ställa gain inorgon ordentligt bara och delar den vid 65-85hz. Blev lite roligare nu
                            Köper man bra grejjor på rätt ställen får man bra support.

                            Pierre
                            SEASTREAMS GARAGE


                            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                            Comment

                            Working...
                            X