Announcement

Collapse
No announcement yet.

Old school install thread -DIYMA thread

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Old school install thread -DIYMA thread

    Hent popcorn og cola.

    http://www.diymobileaudio.com/forum/...-thread-3.html
    Collecting: Alpine digi max and HiFonics VII + VIII
    RIDE IT OUT, TOUCH THE BRAKES AND YOU`LL DIE !!!!!!!!

  • #2
    Re: Old school install thread -DIYMA thread

    Kul o se,, det var roligare byggen förr...
    http://kove.se

    http://street-beat.se

    Comment


    • #3
      Re: Old school install thread -DIYMA thread

      klart mycket roligare då va det inte så mkt jätteextrem finnish som nu så denna tiden

      saknas verkligen för det ska ju vara kul att skapa ngt eller ???

      Comment


      • #4
        Re: Old school install thread -DIYMA thread

        Tyckte det vart rätt tokigt mkt snygga installs där.. Men helt klart mer kantigt, och mindre glasfiber. ...å andra sidan tillhör jag de msom tycker det slagit över påtok för långt med alla dessa inmonterade rymdskepp som syns i mängder av showcars idag.

        Bygglogg: SQW: TransFårrden

        Comment


        • #5
          Re: Old school install thread -DIYMA thread

          Mycket snyggare stil på 90-talet tycker jag! Börjar bli uttjatat med att spänna tyg och flasfibra det nu tycker jag. Fyndigt första gångerna man såg det men nu gör ju var och varannan det.
          Jag gillar det stilrent
          Lincoln Mark Viii
          Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
          Sub: 4x DD 1508
          Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

          Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

          Comment


          • #6
            Re: Old school install thread -DIYMA thread

            ja Tim du har så rätt det va inte så mkt tävlan med en massa regler, som gör att man måste ha en massa pengar.. och en massa extrem kunskap ..vet detta då jag hadde butik..under80-90talet i GBG..

            på denna tiden det va bygg med det du har testa och ha roligt..

            i dag är det inte så UTAN om du ska ha en minsta chans måste du nästan ha en ingenjörsutbilning i ryggen ..

            sett en hel del trevliga byggen även på denna sidan 2000 talet men det är så superduper seriöst måste va perfekt annars kan jag ju inte va med och tävla det symtomet är lite synd...

            ngt jag funderat på är att just gå motsatta vägen .. och testa gränsen låt säga köpa lite kina prylar.. el liknande bygga efter ens egna huvud. och se hur bra el dåligt det låter

            varför köpa det dyraste för att hamna på pallplats ??? för tråkigt nog lite åt det hållet ser jag att det går .. jag menar ett steg från låt såga jula för att ta ett exempel inte jätte effekt men hyffsat lagom låt säga 2x40w och sen då koaxialer från exvis klas ohlsson.. varför är det inte ngn som försöker bygga med dessa prylar .. pga stämpeln att det är sämre prylar .. med då är frågan vart sätter ,man ribban ??? i dag den e ju hur hög som helst därför tycker jag man borde införa en klass outlet buyied parts.. vore kul se hur bra man skulle kunna få till ljudet då... detta va bara en tanke från min sida ... vad tycker ni andra för saken är att det är inte billigt att va med och få till bra ljud för en vettig peng

            detta är bara en tanke från min sida haft denna fundering länge för på 90talet gick det att få till hyffsat bra ljud med enkla medel varför går det inte i dag ???
            ngn som kan svara vore jag glad OCH !!!!! vill påtala inte ngt påhopp på ngn utan en ren tanke från min sida för tror att fler ev haft denna tanken ...

            Comment


            • #7
              Re: Old school install thread -DIYMA thread

              old schOOl är tingen!
              Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
              "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
              Facebook: husse bygger gladenwagon
              Instagram: husse_bygger_gladenwagon

              Comment


              • #8
                Re: Old school install thread -DIYMA thread

                Tycker nog allt att det ser rätt bra ut nu för tiden också
                Niklas Bengtsson

                LjudiBil.Com

                Comment


                • #9
                  Re: Old school install thread -DIYMA thread

                  Originally posted by hasse the man View Post
                  Massa text
                  Det spelar roll vilken klass du ska tävla i. Det har bevisats flera gånger att bilar med billigare utrustning har hängt med eller besegrat långt dyrare bilar. Kom t.ex. 2a i Mariestad förra året med högtalare för 2800:-

                  Skogis OEM Audi är en av de mest välljudande i Sverige och den har prismässigt överkomlig utrustning.

                  Vad gäller installationen så har du delvis rätt. Men åter igen beror det på vilken klass man lägger sig i. Man behöver inte lägga sig i samma klass som Hewi och Bröderna Johannesson med mera. Då behöver man ruggig koll på regler, god hantverkskännedom och ha tillgång till avancerade maskiner eller vänner som har det.

                  Man behöver en ok dsp och lite koll på läget. Så krävs det ingen förmögenhet eller ingengörsexamen att tävla och vinna i t.ex. i Rookie.

                  Jag gillar med Old School. Mcintosh har alltid varit min favorit, men jag dreglade mycket över Phoenix Gold stegen som fanns i början på 90 talet.
                  Men deras billigaste steg kostade en halv månadslön har jag för mig, så de fick förbli en dröm.
                  Octan
                  Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
                  Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

                  OctanAudio
                  Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
                  Fegens Vandrarhem

                  Bilstereoblog
                  Team Ljudbyggaren

                  Comment


                  • #10
                    Re: Old school install thread -DIYMA thread

                    Till Hasse:

                    Det är väl bara att testa?! Det finns ingen som dömer med ögonen, dvs sätt in vilka prylar du vill och försök ställa ljudet.

                    JAG tror personligen att kunskapsnivån idag är så extremt mycket högre än på 90talet. Då på den tiden kunde du om du var en jäkel på att lyssna och ställa komma undan med billigare grejer.

                    Idag, så om alla är "lika bra" att få till ljudet så kommer självklart den som har bäst prylar till syven och sist komma längst.

                    Lite som att det spelar ingen roll om du sätter Kimi Räikkönen i en Ford Fiesta mot Tony Rickardsson i en F1 bil, Rickardsson vinner!

                    Det heter utveckling, och tillbaks till 90talet hoppas jag innerligen vi aldrig kommer igen, för då lät 1 av 5 bilar bra, och ingen lika bra som de bästa idag....

                    //Jonas
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #11
                      Re: Old school install thread -DIYMA thread

                      till jonas

                      ja du har så rätt i det du säger utvecklingen har verkligen gått i rasande fart men det gör ju och så att förstå mej rätt när jag säger det är enklare att "bygga fel" men ändå få bra ljud då så mkt nya komponenter "rättar till felen" om du nu hänger med hur jag menar i tanke sättet men visst faan e det kul med dagens ljud med inge snack om den saken men okey ribban ligger högt i dag kommer ihåg tyskarnas byggen på 90talet jöses men det va kul på ett annat sätt då.. detta saknar jag lite i dag. tycker det ser ut som att man behöver tänka till en extra gång nu... när man skapar...men hoppas verkligen att det kommer en tävlingsklass med oldschool prylar.. det vore ngt det...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Old school install thread -DIYMA thread

                        ja husse oldschool vore jätte kul om det ev kom som klass i ngn tävling tror tom att det fanns en sådan klass i ngt av staterna iusa men inte helt säker

                        Comment


                        • #13
                          Re: Old school install thread -DIYMA thread

                          Originally posted by hasse the man View Post
                          ja Tim du har så rätt det va inte så mkt tävlan med en massa regler, som gör att man måste ha en massa pengar.. och en massa extrem kunskap ..vet detta då jag hadde butik..under80-90talet i GBG..

                          på denna tiden det va bygg med det du har testa och ha roligt..

                          i dag är det inte så UTAN om du ska ha en minsta chans måste du nästan ha en ingenjörsutbilning i ryggen ..

                          sett en hel del trevliga byggen även på denna sidan 2000 talet men det är så superduper seriöst måste va perfekt annars kan jag ju inte va med och tävla det symtomet är lite synd...

                          ngt jag funderat på är att just gå motsatta vägen .. och testa gränsen låt säga köpa lite kina prylar.. el liknande bygga efter ens egna huvud. och se hur bra el dåligt det låter

                          varför köpa det dyraste för att hamna på pallplats ??? för tråkigt nog lite åt det hållet ser jag att det går .. jag menar ett steg från låt såga jula för att ta ett exempel inte jätte effekt men hyffsat lagom låt säga 2x40w och sen då koaxialer från exvis klas ohlsson.. varför är det inte ngn som försöker bygga med dessa prylar .. pga stämpeln att det är sämre prylar .. med då är frågan vart sätter ,man ribban ??? i dag den e ju hur hög som helst därför tycker jag man borde införa en klass outlet buyied parts.. vore kul se hur bra man skulle kunna få till ljudet då... detta va bara en tanke från min sida ... vad tycker ni andra för saken är att det är inte billigt att va med och få till bra ljud för en vettig peng

                          detta är bara en tanke från min sida haft denna fundering länge för på 90talet gick det att få till hyffsat bra ljud med enkla medel varför går det inte i dag ???
                          ngn som kan svara vore jag glad OCH !!!!! vill påtala inte ngt påhopp på ngn utan en ren tanke från min sida för tror att fler ev haft denna tanken ...
                          Slängde ihop ett snabbt enkelt OEM-system i min gamla V70 och folk fick lyssna o gissa på vad det kostade. Förslag på allt mellan 15-25K tycker jag är bra betyg för grejer som listade 8578:- då.
                          Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                          ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Old school install thread -DIYMA thread

                            Originally posted by Tim View Post
                            Mycket snyggare stil på 90-talet tycker jag! Börjar bli uttjatat med att spänna tyg och flasfibra det nu tycker jag. Fyndigt första gångerna man såg det men nu gör ju var och varannan det.
                            Jag gillar det stilrent
                            Kan bara hålla med
                            exempel på innehåll på webbsidor

                            Comment


                            • #15
                              Re: Old school install thread -DIYMA thread

                              ja det är så skoj med utveckling men blir ju tuffare var gång i tävlandet och mer o mer pengar ska in i satserna för att ha en chans liiiite synd tycker jag en enkel fråga vilka klasser och vad är dom olika kostnaderna i dag för dessa klasser exvis rookie vad gäller där eller unlimited bara för att nämna några tänker främst då på prisbilden för en anläggning om ni nu förstår lite min fråga..... Hasse

                              Comment

                              Working...
                              X