Announcement

Collapse
No announcement yet.

vilken alpine ska jag köpa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vilken alpine ska jag köpa?

    jag ska eventuellt köpa ny HU o funderar på att köpa en från alpine, nån utav dem som är gjorda för ipod. IDA-X serien. men är lite klyven på vilken jag ska ta, vilken som är bäst, nyast. har funderat på antingen en IDA-X305 elr en IDA-X001. elr om de kanske finns nån annan som kan va värd att kika på så tipsa gärna o helst då me länk =)

    jag har inte haft möjlighet att få känna på nån, har nog aldrig känt på en alpine överhuvudtaget va jag kan komma ihåg, så min erfarenhet av alpine är Väldigt liten.
    har kikat lite på youtube o va jag kan se där så verkar iaf 305 va en trevlig maskin, kan inte hitta nån bra film, recension på 001 så om de finns nån så länka gärna.

    så jag frågar nu alla alpine fantaster va ni tycker om dessa maskiner, är de nåt att ha, vilken skulle ni rekommendera?
    Garaget

  • #2
    Re: vilken alpine ska jag köpa?

    Den absolut nyaste heter IXA-W407BT
    Denna är en dubbeldin maskin som kan gemföras med IVA maskinerna!
    Det som skiljer är att denna inte har en DVD mekanik men en BT i stället!
    Denna listar 8995:-

    Ärman mer ute efter en traditionell maskin i DD klassen så finns IXA-404R
    Denna listar 6995:-

    http://www.alpine-electronics.se/pro...ixa-w404r.html


    Jag rekomenderar mellan modellen IDA-X303 pga den har Ai-net bus.
    Dett för en eventuell utbyggnad med BT eller en PXA-H100 som gör underverk med ljudet!

    http://www.alpine-electronics.se/pro.../ida-x303.html

    Vill man ha lite bättre översikt över sina filer väljer man IDA-X305!
    En av marknadens snyggaste maskiner med marknadens grymmaste upplösning på displayn!

    http://www.alpine-electronics.se/pro.../ida-x305.html

    001:an du nämner är den äldre modellen av 305an
    Attached Files
    Last edited by Nonne; October 4, 2009, 18:50.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: vilken alpine ska jag köpa?

      glömde säga att de ska va en vanlig hu, ingen dd. går nog inte så bra att trycka dit en sån i golfen =)

      vad menas me Ai-net bus? är de som på pioneer, bus är en kontakt för påbyggnad för ytterligare grejer?

      de du säger att man kan bygga ut me till 303an går väl att bygga till på 305an också som jag förstod de. o lite sug finns de efter en imprint men de ligger längre fram i tiden.

      har inte kikat så mycke på 303an då jag tyckte den såg lite tråkig ut men kanske ska kika lite mer på den iaf.
      som du säger så är displayen väldigt snygg på 305an. är väl mest därför jag fastnat för den. o så verkar den ha en bra sökfunktion till ipoden också.
      i min nuvarande pioneer är displayen liten o att leta igenom ipoden efter specifik mapp o låt kan ta en evighet.

      hur är ljudet? som jag förstått de i andra alpine modeller så ska de va fint ljud. har dem lyckats me de till dessa maskiner också?

      ok jag trodde 001an va lite nyare än 305an då den såg nyare ut men då vet jag
      Garaget

      Comment


      • #4
        Re: vilken alpine ska jag köpa?

        Ljudmässigt är 303 305 samma, Ipoden använder deras inbygda egenskaper som ljudförmedlare.

        Ai-net är som du säger för utbyggnad, denna används för att kunna styra Alpineprodukter som byggs på efter hand!

        Jag personligen skulle kört på 305 då den är betydligt trevligare och mer överskådlig i displayn.
        Sen att den är skitsnygg gör inte saken sämre
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: vilken alpine ska jag köpa?

          ok de låter bra.
          då va de som jag trodde me den porten. får se va för leksaker som kan tänkas tillkomma i framtiden. men en imprint ligger som sagt högt upp på listan.

          om vi nu leker me tanken att jag istället vill köpa en vanlig hu me cd me stöd för ipod, gärna nån alpine, vilken skulle du rekommendera då?
          spelar typ aldrig cd men kanske kan va skönt att ha ändå utifall att =)
          Garaget

          Comment


          • #6
            Re: vilken alpine ska jag köpa?

            Vilken stereo bör man välja om det står mellan CDA-105Ri och IDA-X 303?
            Åsikter om vilken stereo just du skulle välja och varför?
            Vilken är "bäst" ljudmässigt.

            Comment


            • #7
              Re: vilken alpine ska jag köpa?

              Då svarar jag på de båda inläggen här.......

              I grund och botten skulle man kunna säga att en 303 och en 105a är likartade maskiner prestanda mässigt.
              Dock tycker jag att 105an låter lite bättre än IDA maskinen.
              Effektmässigt är den blygsamt kraftigare, jag misstänker att det är mer än bara effekten som skiljer.
              Alpine har tidigare sagt att "dessa maskiner är samma ljudmässigt" och så skiljer sig ljudet en hel del!

              Det som gjort att jag rekomenderat 303an är framför 305an, är att jag värderat IMPRINT före display.
              Sen om man vill lägga dessa extra pengar på en 305 OCH en Imprint, ja då e lyckan fulländad!

              Om man köper en 105Ri, så enligt min mening har man en av marknadens stabilaste maskiner.
              Ljudmässigt är den förträfflig, utbyggnadsmöjligheter finns och framför allt passar den i de flesta bilar rent utseende mässigt!
              sigpic

              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

              Ljudbyggaren sedan 1998

              Importör av Mosconi, Gladen
              Se oss på Facebook för nyheter.

              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

              Comment

              Working...
              X