Announcement

Collapse
No announcement yet.

Liten uppgradering - Ford Focus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

    Ljudmässigt är det förstås en skillnad mot tidigare, och mera likt när diskanterna satt utan kåpa. Men det känns som att diskanterna sitter lite för djupt, och att den där lilla kanten för vänster diskant mot vänster öra påverkar ljudet en anings. Kan vara inbillning också, men jag upplever det som att ljudet blev en hårsmån hårdare med kåpan på. Man kan också höra att ljudet ändrar sig lite om man lutar sig fram över ratten, blir lite öppnare. Utseendemässigt är jag supernöjd, och jag ska lyssna lite mer, men sannolikt kommer jag vilja justera om diskantens djup och riktning lite. Det innebär dock att jag måste ta ut diskanterna igen och slipa upp anläggningsytan för diskanten så att den kan glida igenom hålet istället. Sannolikt även slipa upp kåpan mer och klä om den igen. Japp så får det bli!

    När det gäller dörrarna så har jag hunnit lyssna en del. Senaste dämpningen förbättrade mycket och dom värsta problemfrekvenserna mildrades ordentligt. Men istället börjar man kunna höra andra resonanser som kanske maskerades tidigare. Nu hör jag ett område lite högre upp i mellanregistret än tidigare som börjar resonera, dock bara vid lite högre volym. Men det gör bland annat att vissa baskaggar ringer till och irriterar. Jag känner även i dörrsidorna vart det vibrerar vid dessa ljud, och det är främst där jag inte dämpade sist. På grund av snålhet och felbedömning fick jag fick prioritera vilka ytor som skulle behandlas med dämpmatta senast, så det finns lite potential att förbättra rent fysiskt fortfarande.

    Jag är inte så tekniskt kunnig med mätutrustning och så, utan jag lyssnar och känner. Sen sveper jag med en tongenerator på telefonen och kollar olika kanaler och frekvenser och försöker få det att låta så jämt som möjligt över hela registret, kombinerat med musiklyssning där jag vill att det ska låta naturligt med lite extra knuff i botten ibland. Det jag försöker nu är att fixa dom fysiska förutsättningarna så bra jag kan. Sen finns det pucklar och svackor som jag inte kommer kunna fixa, och då hade det ju varit bra med en lite noggrannare eq som kommer med en uppgradering till en DSP.

    Jag går också i tankarna på att skära bort dörrsidornas tjocka plastgaller och byta ut mot ett luftigare nät med tyg, och i samma veva dämpa lite till i dörrsidan.

    Samtidigt vill man ju lägga energin där det behövs. Tror ni att det ger någon förbättring i ljudkvalitet att få bort det här gallret? Sen är det ju många bäckar små, förvisso.

    Comment


    • #92
      Re: Liten uppgradering - Ford Focus

      Ser riktigt bra ut!!

      Comment


      • #93
        Re: Liten uppgradering - Ford Focus

        Mycket intressant tråd! Följer med intresse!

        Comment


        • #94
          Re: Liten uppgradering - Ford Focus

          Det där blev ju kanonbra!

          Comment


          • #95
            Re: Liten uppgradering - Ford Focus

            Lika bra å köpa bulkpack med ljuddämpning. Går åt mer än man tror har jag märkt..

            Comment


            • #96
              Re: Liten uppgradering - Ford Focus

              Originally posted by Vargå View Post
              Ser riktigt bra ut!!
              Tackar! Vore kul att se lite bilder från din anläggning med, har du lagt upp några häromkring?

              Originally posted by GubbNicke View Post
              Mycket intressant tråd! Följer med intresse!
              Tack, väldigt trevligt att höra. Själv skulle jag väl kanske kalla det måttligt intressant, tämligen basic saker hittills, fattar inte att jag lyckats prestera tio sidor dokumentation på enbart byte av originalhögtalare och ett slutsteg.

              Originally posted by Marre View Post
              Det där blev ju kanonbra!
              Tackar, för inspirationen. Fattar inte hur du lyckades drapera hela dina A-stolpar så snyggt, tyget verkar ju inte ha så mycket stretch att det borde låta sig göras. Men tyget gör sig onekligen riktigt bra i bilar!

              Originally posted by puttel View Post
              Lika bra å köpa bulkpack med ljuddämpning. Går åt mer än man tror har jag märkt..
              Jo, jag märkte det. Tänk att jag köpte 4 små ark till att börja med. Blir nog ett storpack framöver, bilen har ju både bakdörrar och skuff också. Men taket ska jag tusan låta vara orört!

              Comment


              • #97
                Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                Nej jag har inga bilder här. Är för feg för att visa min installation. Ser inget vidare ut men låter riktigt bra. Har tänkt att göra om det så att det liknar nåt men använder den i jobbet och då hinns det inte med att göra det så snyggt. Men ska få firmabil efter semestern och då kan man plocka ner bilen utan att stressa. Blir en tråd senare om jag törs.

                Comment


                • #98
                  Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                  Exemplarisk montering och snygga lösningar Valde du att använda extern högnivåomvandlare trots att DLS-steget har högnivåingång för att ha möjlighet att byta steg smidigt i framtiden till ett som ev inte har de eller kände du att den inbyggda högnivåomvandlaren inte är bra nog?

                  Det märks att du har lite känsla för hur du vill att det ska låta så tycker verkligen att du ska skaffa en DSP. Kör en Phoenix Gold DSP8.8 i min BMW och den fungerar bra.
                  Dela aktivt så du kan tidskompa elementen för sig och justera EQ osv, det gör underverk men är lätt att dribbla bort sig i början också. Känns dock som om du kommer att re ut det
                  BMW E38 740
                  BMW M5 -01
                  bilradiohuset.se
                  SM-guld 2012

                  Comment


                  • #99
                    Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                    Originally posted by Vargå View Post
                    Nej jag har inga bilder här. Är för feg för att visa min installation. Ser inget vidare ut men låter riktigt bra. Har tänkt att göra om det så att det liknar nåt men använder den i jobbet och då hinns det inte med att göra det så snyggt. Men ska få firmabil efter semestern och då kan man plocka ner bilen utan att stressa. Blir en tråd senare om jag törs.
                    Jo, det kändes lite läskigt att lägga ut bilder i början, speciellt med tanke på dom extremt fina installationerna som andra gjort. Men det gav också en lite positiv press att arbeta på när man väl börjat. Det gjorde också att man skärpte sig när man visar upp allting man gör. Sen är det ganska kul att göra byggtrådar och följa hur det utvecklas. Det blev som en trevlig avrundning på arbetspasset att sitta och sortera bilder och skriva om processen. Men det var väldigt lätt att man fokuserade på arbetet och glömde att ta bilder stegvis ibland. Börja bara ta bilder före och under arbetet så ska du se att det lossnar.

                    Originally posted by Kulan View Post
                    Exemplarisk montering och snygga lösningar Valde du att använda extern högnivåomvandlare trots att DLS-steget har högnivåingång för att ha möjlighet att byta steg smidigt i framtiden till ett som ev inte har de eller kände du att den inbyggda högnivåomvandlaren inte är bra nog?

                    Det märks att du har lite känsla för hur du vill att det ska låta så tycker verkligen att du ska skaffa en DSP. Kör en Phoenix Gold DSP8.8 i min BMW och den fungerar bra.
                    Dela aktivt så du kan tidskompa elementen för sig och justera EQ osv, det gör underverk men är lätt att dribbla bort sig i början också. Känns dock som om du kommer att re ut det
                    Tackar för omdömet!
                    På stället där jag inhandlade mina grejer lokalt ansåg dom att den externa omvandlaren skulle vara bättre än den interna. Hur det egentligen förhåller sig med det vet jag inte då jag inte provat båda. Så det bara blev så av farten när jag plockade ihop systemet. Sen har jag fått itutat i mig för länge sedan att lågnivå är bättre än högnivå, så då blev det såhär, fast det är ju omvandlad högnivå i alla fall, men jag tänkte att jag får göra det bästa av situationen.

                    Jo, DSP blir väl nästa logiska uppgradering om (när) jag går vidare. Först för att kunna få tillgång till finare EQ, men i förlängningen förstås övergång till aktiv drift. Just nu kan ljudet bli lite åt det hårda hållet ibland. Jag har några peakar och utsläckningar som vore kul att kunna justera närmare.

                    Kruxet med min Hu är att den har inbyggt enklare tidskomp med 2 förinställningar: optimera förarposition, vilket är just det. och optimera alla, och då låter det som att alla högtalare är ur fas. Jag verkar inte ha ett icke tidskompat neutralt läge med mittposition som utgångspunkt. Just nu är det ju ganska bra att ha enklare tidskomp jämfört mot ingenting, men jag tror att jag kommer få extra besvärligt att optimera tidskompet på en DSP då har inte kan nolla hu's tidskomp, så dom krockar. Fast sånt kan jag inte något om än, man kanske kan använda mikrofon för mätning. Tids nog lär jag väl sätta mig in i det...

                    Comment


                    • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                      Intressant tråd då det står Focus på tur för mig nu.
                      Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                      Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                      Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                      Kablar: Supra, Gladen
                      Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                      Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                      Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                      Comment


                      • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                        Tackar för återupplivningen av min gamla byggtråd! Fick mig att komma tillbaka hit och läsa igenom den igen. Jag kan meddela att systemet har fungerat felfritt och spelats närmast dagligen utan något behov av extra pill sedan mitt sista inlägg för 2 år. Jag blev nöjd så och har inte uppgraderat till aktiv drift eller byggt ut något mer. Fast nu blev man ju nästan sugen igen ��

                        Lycka till med din Focus!

                        Comment


                        • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                          Tack. Det är att komma åt högtalartåtarna från huvudanläggningen som stör mig mest - och jag har aldrig nyttjat högnivå ut.... ärligt gillar jag det inte heller i princip, för man är ju begränsad av kvalitén därifrån då... men alternativen är väl inte jättekul heller...
                          Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                          Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                          Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                          Kablar: Supra, Gladen
                          Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                          Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                          Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                          Comment


                          • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                            Originally posted by Nattlorden View Post
                            och jag har aldrig nyttjat högnivå ut.... ärligt gillar jag det inte heller i princip, för man är ju begränsad av kvalitén därifrån då... men alternativen är väl inte jättekul heller...
                            Tur du la till i princip, jag lovar .... jag kan lura brallorna av dig med rätt produkt som drivs via högnivå

                            Sorry för off topic
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                              Jag läste just igenom din tråd med Mondeon, Nattlorden. Jäkla osis att få bilen kvaddad sådär. Hoppas att grejerna klarat sig, men framför allt att du kommer igång med nacken ordentligt.
                              Jag hade en mondeo också före bytet till focusen. Den blev påbackad både framifrån och bakifrån samt stod bredvid en brinnande bil en gång. Jag höll den vid liv, bytte och lagade själv tills domkraften gick genom golvet när jag skulle byta bromsok bak och bultarna hade rostat så de gick av, då gav jag upp. Har varit supernöjd med focusen.

                              Att HU'n inte har lågnivå störde jag mig mycket på. Jag skaffade lågnivåomvandlare mest som framtidsförsäkring ifall jag skulle bygga ut med DSP. Så här i efterhand känner jag att det förmodligen var onödigt eftersom jag aldrig tog steget till aktiv drift eller byggde ut. Det hade blivit enklare och billigare och sannolikt lika bra för mig att bara köra högnivå rätt in i steget. Du är On Topic, Nonne

                              Men ska du använda alla dina grejer från mondeon förstår jag att du helst vill ha högkvalitativ lågnivå som utgångspunkt. Blir det en ny byggtråd framöver?

                              Comment


                              • Re: Liten uppgradering - Ford Focus

                                ja, det var jättetråkigt, hade tänkt hålla den i livet en 5+ år till för att elbilarna skall hinna mogna till sig, men nu får det bli så här.

                                Känns ju dock trevligt att Nonne inte spyr över högnivåsignal, så det blir kanske bra ändå.

                                Klart jag fotar lite när det blir av.... men jag döper nog bara om tråden så kan jag bara fortsätta i den.
                                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                                Kablar: Supra, Gladen
                                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                                Comment

                                Working...
                                X