Announcement

Collapse
No announcement yet.

nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

    Originally posted by Slarvar View Post

    Men, gäller den höjningen genom hela registret, låt säga att man mäter med 50hz ton, är det då samma vid 40 el 60hz?

    Nej.
    impedansen är rörlig och ändrar sig efter frekvensen.
    Det är just av den anledningen som man måste labba så mycket med sin baslåda för att kunna få ut max.

    Det gäller att få lådan så pass effektiv i just den ton som spelar högst i din bil och där kunna plocka ut så mycket effekt som möjligt,
    sigpicMS-SOUND
    Micke7406

    Comment


    • #17
      Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

      Originally posted by Slarvar View Post
      ställ gärna upp ett exempel
      Ohms lag säger bla R=U/I. Om du mäter utspänningen och strömmen från steget och det visar 50 V och 25 A, då blir impedansen 2 Ohm. Man kan även räkna ut effekten först med hjälp av P=UxI (1250 W) och sedan utgå ifrån effekten vid beräkning av impedansen, då används exempelvis R=U^2/P. Alltså 50x50/1250.

      Comment


      • #18
        Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

        Det jag ställer mig frågande till är om man verkligen kan mäta effekt på detta sättet, för hur vet man att strömpeaken och spänningspeaken ligger i fas?

        Comment


        • #19
          Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

          Originally posted by Extra Kim View Post
          Det jag ställer mig frågande till är om man verkligen kan mäta effekt på detta sättet, för hur vet man att strömpeaken och spänningspeaken ligger i fas?
          Väck nu inte björnen som sover.

          Termen för denna mätning vill jag minnas är skenbar effekt. Det är spänning gånger ström utan att ta hänsyn till effektfaktor/fasvinkel. Ohms lag är egentligen inte rätt att använda med icke resistiva laster. Så det är S=UxI, inte P=UxI ni egentligen mäter. Mätningarna används väl mest som diagnos för att se att inte en talspole är sönder, hitta dåliga batterier och liknande? Då spelar det kanske ingen roll att det inte är vetenskapligt korrekt.

          Comment


          • #20
            Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

            i 4 ohm=1320W, 2 ohm=2300W, 1 ohm=4096W.. Från maxboom:s test. Så dem måste ju ge ut mer än 5000w då i en 0,5 ohm.

            Comment


            • #21
              Re: nån som har erfarenhet av spldynamics d4s

              Originally posted by stjeppin View Post
              i 4 ohm=1320W, 2 ohm=2300W, 1 ohm=4096W.. Från maxboom:s test. Så dem måste ju ge ut mer än 5000w då i en 0,5 ohm.
              Nej. Man kan lockas att tro så. Men inte nödvändogtvis. Ex lämnade ett par gamla rf steg några enstaka mer watt i bänk på 2ohm trots de var stabilt specade i 1 ohm.
              Beror på var spänningstaket ligger i utsignalen.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment

              Working...
              X