Announcement

Collapse
No announcement yet.

Android Auto - första intrycket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Android Auto - första intrycket

    Tänkte jag skulle dela med mig av mitt intryck av Android Auto efter helgens installation och provtur.

    Jag har testkört med en mediaspelare, AVH-X8700BT, från Pioneer. Fler huvudenheter med stöd för Android Auto är på gång från flera tillverkare och flertalet biltillverkare kommer också stödja Android Auto.

    Vad jag vet är det bara BMW och Mercedes bland det stora biltillverkarna som inte kommer satsa på Android Auto.

    Förenklat kan man säga att Android Auto är ett sätt att hantera sin Android-telefon via bilstereon. Det är inte en ren spegling av skärmen, som exempelvis är möjligt med Mirrorlink, utan genom att koppla in telefonen via USB får man tillgång till specifika Android Auto appar.

    Hittills finns stöd för en del Google appar, däribland Google Maps och Music, samt en rad musikappar såsom Spotify och Tunein. Finns appen installerad på telefonen kommer den upp i Android Auto, så du behöver inte installera någon
    särskild version av exempelvis Spotify.

    Däremot måste Android Auto appen installeras och köras en första gång för att sätta upp systemet. När väl det är gjort behöver man nästa gång endast sätta i USB-kabeln och Android Auto kommer automatiskt att starta.

    En viktigt sak att notera här är att Android Auto tar över mobilen, du kan alltså inte använda mobilen till något annat när Android Auto körs. Det enda som visas på mobilen är en Android Auto logga.

    Allt kring Android Auto är designat utifrån enkelhet och trafiksäkerhet. Exempelvis går det inte att söka efter en specifik låt i Spotify, då det antagligen anses vara farligt att göra en sådan sökning. Med vad med röstinmatning tänker du kanske nu. Jo, det finns röstinmatning till i princip alla Android Auto appar, men för oss svenskar fungerar det rätt dåligt.

    Dock är inte Android Auto släppt i Sverige än. Så du hittar inte Android Auto i Google Play, men det går enkelt att hitta appen på webben. Sök på "Android Auto APK".

    Android Auto bygger på Android 5 (Lollipop) och generellt ska Android Auto fungera på alla mobilen som kör den versionen. Hittills har jag testat med en Samsung S5 och surfplattan Nexus 9, och det fungerade på båda. Surfplattan jag provade med hade inget ingen koppling mot mobilnätet, så då fungerade naturligtvis bara nedladdat material.

    Just uppkoppling mot Internet är något som är viktigt för Android Auto. Men det kommer väl inte som något nyhet. Att ta bilen utomlands eller köra där mobiltäckningen är dålig blir därmed problematisk. Förhoppningsvis kommer det appar som inte kräver Internetuppkoppling. Jag tänker framför allt på navigation, exempelvis Sygic navigation.

    En fördel med att apparna är uppkopplade är att de kan hämta aktuell information från nätet. När man exempelvis söker efter en mataffär i Google Maps kommer det upp ifall affären är stängd och trafikstatus kan också visas, så du kan undvika vägarbeten och anant som skapar köer.

    Gränssnittetet i Android Auto är väldigt enkelt och liknar det i Android 5 och Google Now, exempelvis används kortvyn. Jag saknade en hel del funktioner, men antingen är det borttagna med anledning av trafiksäkerhet eller ännu inte färdigutvecklade.

    En trevlig sak var att funktionerna samspelade bra. Exempelvis gick det bra att lyssna på radio samtidigt som Google Maps visade vägen och när Spotify kördes igång tog den över ljudet. Rösten från Google Maps kom sen in när det var dags att svänga. När sen en ny låt började spelas kom en notifiering upp i Google Maps.

    Allt som allt var Android Auto en trevlig upplevelse, men att behöva lägga (minst) 7000 kr känns rätt dyrt, speciellt när det inte inkluderar en mobil som kör Android 5.
Working...
X