Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byta bas från Hertz HX250 till ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byta bas från Hertz HX250 till ?

    Första tråden här efter massor av sökande och tittande i andra trådar.

    Systemet består av:
    HU:Alpine IVA-W202R
    Framsystem: U-Dimension JR6.Comp
    Bas: Hertz HX 250 (Sluten låda)
    DLS A6 steg till basen
    Rockford P550.2 till framsystemet.

    Basen köptes från början till min E36 cab, plastade låda vid passagerarfötterna och var skitnöjd med ljudet.
    Men sen införskaffade jag en Volvo S60 och byggde en sluten låda till basen, och är långt ifrån nöjd. Tycker inte det finns någon som helst kraft och inget vidare djup i lådan, volymen är anpassad efter Hertz egna rekomendationer och spelar in genom skidluckan med en "tätningsram" runt lådan.

    Misstänker att jag helt enkelt behöver ha något värre, och tänkte därför höra vad ni sitter på för erfarenheter och tips kring detta ämne.

    Vill som vanligt komma undan så billigt som möjligt, men inte ha vad för skit som helst. Maxtak på 3000:- spelar ingen roll om det är nya eller beg prylar.

  • #2
    Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

    gå upp i storlek?
    min hx380 va riktigt trevlig för småpengar tycker jag

    va tillräckligt rapp för min smak iaf..djup fanns oxå men man kan ju inte begära allt i 40 liter låda.
    med priset inräknat så finns väl inte många minus
    Audi A4 B5 -98
    Pioneer P90 + DEQP90
    Sinfoni amplitude 50.4x
    Sinfoni shadow 100.2
    Sinfoni S165W x4
    Sinfoni S100M
    Sinfoni S25T

    Vw up -12
    På gång..
    New car, hi end old school..

    Comment


    • #3
      Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

      Vad har du för steg? Spolar på basen? Passar det steget så varför inte köpa en till?
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #4
        Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Vad har du för steg? Spolar på basen? Passar det steget så varför inte köpa en till?
        kolla ordentligt så ser du vad han har för steg =) testa portad låda annars byt bas =)
        antingen 1 http://www.autohifi.se/?category_id=251&item_id=RE-421
        eller 2 st http://www.autohifi.se/?category_id=251&item_id=RE-221
        dessa bör spela bra med ditt steg=)

        Comment


        • #5
          Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

          innan du ger upp basen skulle jag testa den portad istället. och om du har möjlighet så vänd basen istället och spela bakåt. envisades länge med basar framåt i en s70 men de blir klart bättre ljud av att vända basen bakåt. samma i 740 och 940 så skulle gissa att de även gäller s60. (om du inte ville ha ett skäl att byta bas nu)

          Comment


          • #6
            Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

            Originally posted by FreddeC View Post
            innan du ger upp basen skulle jag testa den portad istället. och om du har möjlighet så vänd basen istället och spela bakåt. envisades länge med basar framåt i en s70 men de blir klart bättre ljud av att vända basen bakåt. samma i 740 och 940 så skulle gissa att de även gäller s60. (om du inte ville ha ett skäl att byta bas nu)
            ska man ha basar mot bakluckan?:O vart kommer luften in då i bilen?

            Comment


            • #7
              Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

              Kan basen verkligen prestera så mycket bättre i portad låda att man kan tänkas bli nöjd ?
              Någon som hört en likadan bas i portad ?

              Spela bakåt är ju ett alternativ, har ärligt talat inte testat vända skiten.
              Har av någon anledning stirrat mig blind på att få in skiten i kupen så mycket det går, men det kanske är bortkastat ?

              Har en bekant som har en Rockford HX2 ligger och skrotar i källaren, är det för stort/gammalt för att bli nöjd ?

              Comment


              • #8
                Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                Originally posted by ville91 View Post
                ska man ha basar mot bakluckan?:O vart kommer luften in då i bilen?
                Eftersom fredde pratar om basreflex så blir det utmärkt att skicka in porten i hatthyllaneller genom skidluckan.....ett annat alternativ kan ju va att bygga bandpass, kan bli riktigt bra om man är noga och lyckas få till det.....
                Alpine Audison !GENESIS DLS

                http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=8797

                Comment


                • #9
                  Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                  Om trådskaparen vill testa bandpass så kan han bygga så här:

                  Sluten kammare: 20 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
                  Portad kammare: 20 liter netto, ingen dämpmatta
                  Port: 1 st 4" port, röret görs 28 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar

                  Lämplig delning är nog runt 60-65 Hz. Förslaget är teoretiskt, har inte provat basen själv.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                    Har inte tittat så noga på bandpass då jag inbillat mig att det blir helt vansinniga volymer på lådan då, men om Optimas beräkningar stämmer så är det ju dumt att klaga och kan ju mycket väl vara ett bra alternativ.

                    Men jag kan ha fått detta om bakfoten men, blir inte registret ganska begränsat i en bandpasslåda ?
                    Saknar dessvärre egna erfarenheter av denna form av låda...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                      Frekvensgången uppåt är ju begränsat jämfört med sluten/basreflex eftersom dessa lådor kan spela med konen i "fria luften", det kommer man inte ifrån. Mitt förslag ser ut att ge en märkbar fallande frekvensgång över ca 65 Hz, därför rekommenderar jag delningen där. Verkligheten kan förstås bli lite annorlunda, det får man vara beredd på.

                      Lådan ska dock inte spela speciellt peakat i teorin, vi får hoppas att även verkligheten visar så.

                      Den där basen är inte riktigt "optimal" för 4:e ordningens bandpass, men den ser iaf ut att kunna fungera tillräckligt bra för att testas tycker jag.
                      Last edited by Optima; December 27, 2011, 21:36.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                        Tror du man kommer uppleva det som att framsystemet inte möter upp basen korrekt tack vare det ?

                        Kanske är bättre att sikta på andra element istället ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                          Nog borde framsystemet kunna möta upp om de sitter stabilt och tätt mot dörrsidan tycker jag.

                          Vilken delningsfrekvens har du kört med hittills på dem?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                            Jag har faktiskt ingen aning var originalfiltret delar ?
                            Relativt.. lågt iaf ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Byta bas från Hertz HX250 till ?

                              Ursäkta för lite off topic här! Men såg att det pratades en massa om hertzbasarna (hx)... Håller på och bygger lite ljud till min bil och har precis packat upp en hx380 som ska i en låda! Då till problemet!

                              Hur sjutton får jag bort den där täcklisten som ska täcka monteringshålen utan att ha sönder den?! Om den ska sitta löst när basen är ny så har någon jävlats med mig om limmat fast den!
                              Clipsen är bortplockade och jag kan inte se att den är skruvad någonstans!
                              Sponsor:
                              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                              Tudor Batteries - www.tudor.se
                              Sonax Bilvård - www.sonax.se

                              Comment

                              Working...
                              X