Announcement

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående mitt consol låda till 4x8" "pickup"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Frågor angående mitt consol låda till 4x8" "pickup"

    Hej! Har gått i tankarna att förbättra ljudet i min pickup! Närmare bestämt en Chevrolet Silverado 2500 från 1990.

    Då jag var ute och mätte lite idag så insåg jag ganska snabbt att det inte fanns så mycket platts att tillgå under backsätet, ca 50 liter. Och då jag verkligen vill ha kvar baksätet så tänkte jag att man kunde bygga baslådan imellan framstolarna.


    Räknade lite på en låda och kom fram till att det skulle få platts med en låda som sträcker sig från instrumentbrädan, mellan stolarna och ända mot baksätet.

    Detta skulle ge mig en låda som är 100 cm lång från instrumentbrädan och till baksätet, Den skulle kunna bli 24 cm bred imellan framstolarna. och ca 45 cm hög.

    Basarna som jag köpt till detta bygge är 4x DD 1508 8" basar. Dessa skulle då bli monterade på den övre långsidan alltså skulle dom spela upp mot taket. Porten skulle vara i nederkan på ena kortsidan flåsandes emot bakväggen i bilen.

    Detta skulle ge mig en låda på ca 90 liter, vilket jag tror kan prestera rätt bra till dessa basar. Portstorlek / avstämning har jag inte hunnit tänkt på, men runt 40 hz skulle nog bli bra. Eller så nära så möjligt!



    http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1493192

    Här är en bild som kanske skapar lite mer förståelse. Dåligt ritat som bara den men det är något iaf.

    Baslådan ska iaf vara imellan förarstol och passagerarstol. Och basarna riktade uppåt mot taket och pårten imot bakdelen av hytte, mot baksätet med andra ord!




    Då är frågan. Är detta helt jä*la idiotiskt tänkt? Någon som har en uppfattning om hur ett sådant här bygge kommer låta? Hur blir ljudet när man har baslådan i mitten av bilen?

    Vill gärna ha så mycket synpunkter på detta så möjligt!

  • #2
    Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8" "pickup"

    Om porten hamnar för nära baksätet så den inte kan andas rejält så ser jag ett problem.
    Om du satt den i ovankant på lådan istället?
    Du lär garanterat behöva galler för basarna om du inte vill ha konerna söndertryckta av medpassagerare(men det har du säkert redan räknat ut).


    BTW: Snygg ritning! "Gilla"-knappen tryckt.

    Comment


    • #3
      Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8" "pickup"

      Den kommer inte få problem att andas då det är relativt mycket plats där den kommer mynna ut!

      Det där med skydd tänkte jag lösa på ett annat sätt, det ska tydligen vara populärt att bygga en "loading wall" till dd1508!

      Som på denna bilden:
      http://www.garaget.org/mypage/galler...&image=1493502

      Har läst att många har testat det och det ska ge en tydlig förbättring i båda effekt tåligthet osv.
      Då dd1508 inte ät termiskt begränsade när det gäller effekten utan det är mekaniken som säger stopp först, vad jag förstått!

      Comment


      • #4
        Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8" "pickup"

        <4 st DD1508 kan bli hur roligt som helst, kommer följa tråden med stort intresse!

        Stod en kul pickup med DD basar i MDS monter senaste Elmia, kanske kan gå att hitta div idéer från det bygget.
        Finns det något värre än diskant dominanta högtalare?

        Comment


        • #5
          Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

          Originally posted by trop de View Post
          <4 st DD1508 kan bli hur roligt som helst, kommer följa tråden med stort intresse!

          Stod en kul pickup med DD basar i MDS monter senaste Elmia, kanske kan gå att hitta div idéer från det bygget.
          Kul att höra! Måste klura lite mer hur jag ska bygga lådan bara! Samt hitta steg till batterier och steg hehe

          Comment


          • #6
            Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

            Originally posted by trop de View Post
            <4 st DD1508 kan bli hur roligt som helst, kommer följa tråden med stort intresse!

            Stod en kul pickup med DD basar i MDS monter senaste Elmia, kanske kan gå att hitta div idéer från det bygget.
            å den kommer att bli ännu roligare nu :P

            Comment


            • #7
              Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

              Originally posted by Mofflan View Post
              Kul att höra! Måste klura lite mer hur jag ska bygga lådan bara! Samt hitta steg till batterier och steg hehe
              ska du ha 4st 1508or så skulle du haft minst ett m3 lr ännu bättre ett m4a steg ... å 4-5 batterier av bra sort

              Comment


              • #8
                Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                Vill försöka få tag på ett z2 eller dylikt. Men ska testa med mina kicker steg först och se hur det blir! Batterierna jag kommer använda blir 2 nsb 170ft eventuellt nått till

                Comment


                • #9
                  Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                  do it .. kommer nog poppa på fint det

                  Comment


                  • #10
                    Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                    Vad har du för spolar på dina basar?
                    Jag har ju 2st S2 steg liggande som garanterat skulle sätta fart på 8orna om det är rätt spolar på dom.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                      har enkel 4 ohms spole på dom. Tyvärr inte intresserad utav s2or just nu dock!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                        Originally posted by Mofflan View Post
                        har enkel 4 ohms spole på dom. Tyvärr inte intresserad utav s2or just nu dock!
                        Ok, hade ju passat perfekt till dom spolarna annars.
                        1300W per bas ungefär kan ju inte bli fel

                        Comment


                        • #13
                          Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                          Har första generationens 1508'or, 2st som jag driver med ett phoenix gold xenon 1200.1 (+1200wrms 4-1 ohm) och det räcker ganska långt
                          Samma effekt på endast en blir lite mer än den klarar i min låda, men det skadar ju aldrig att veta att man inte maxar steget !
                          Mysig djupbas i de små rackarna..
                          runt 25 liter styck är bra till dom så 90 liter till 4 borde bli bra

                          Comment


                          • #14
                            Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                            Hoppas det kommer trycka på lite iaf kupen i en pickup är ju inte speciellt stor! Det som oroar mig mest är att det kommer låta konstig då baslådan kommer vara i mitten av bilen !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Frågor angående mitt consol låda till 4x8&quot; &quot;pickup&quot;

                              Lyckas inte få mina att spela högt i frekvenser över bilens förstärkningspunkt.. en peugeot 406. Men när det går neråt i frekvens (som t.ex flux pavilion - excuse me, favorit just nu !) så blåser håret framåt om jag vill

                              Comment

                              Working...
                              X