Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tips på billiga basar som lirar bra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tips på billiga basar som lirar bra

    Tjenare! Ny här på forumet så tänkte prova min lycka och se ifall man får några bra tips!

    Nu är det så att har lite funderingar på att sälja min DD1508 som sitter i en fabrikslåda och köpa en eller 2stycken nya basar. Så därför vill jag kolla om man får några bra tips som skulle kunna få mig att sälja iväg lillbasen som förövrigt spelar ruskigt högt för att vara en 8tummare, många som trott att den varit bra mycket större när jag spelat med den

    Budgeten är låg så hade max tänkt mig att punga ut 2000kr på antingen 1 eller 2 basar( då är inte material inräknat i det, så det tillkommer).

    Bilen är en Seat toledo 2001 med helt tätt in till kupeen, varken skidlucka eller några hål för högtalare i hatthyllan.

    Jag lyssnar på all sorts musik rap, rock, dance, techno m.m och jag tycker DD basen jag har nu mest spelar djupare bas, och då blir det tråkigt att lyssna på låtar med snabb bas som den varken spelar eller har svårt att hänga med i. Så jag skulle vilja hitta nått mellanting som klarar av att spela både snabb och snärtig bas när man lyssnar på rock, techno osv. och även klara av djupbasen när jag lyssnar på rap. Får gärna vara något som spelar bra i mindre lådor också så det inte tar upp hela skuffen men ska fortfarande spela högre än den basen som jag har nu. Är medveten att mycket hänger på lådan också

    Steget som jag kommer att driva med är ett Audison LRX 1.1k

    * 1x450W rms i 4ohm
    * 1x800W rms i 2ohm
    * 1x1100W rms i 1ohm
    * Klass AB
    * Remote kontroll
    * Inbyggda 50-5kHz 12/24dB aktivt låg högpass filter
    * Subsonic filter Pass/20/30Hz(24dB)
    * Avsäkrat 80A
    * LxBxH 436x198x56mm

    Så inga Budgetmärken typ Gas eller mutant för det skulle kännas dåligt att inte nyttja ett sånt pass fint steg, så gärna nått känt märke mera åt finlir hållet. Tanken var att köra steget på 2ohm för att steget inte ska bli allt för varmt, för audison stegen har ju en tendens till att bli riktigt varma när man använder dom

    Om det är relevant så kan jag även skriva vad mitt övriga ljud består av.
    Hu: Alpine CDE-9880R
    Framsystem: Rockford Power T1 525
    baksystem: Ultradrive 6,5" coaxialer
    Steget som driver fram & baksystemet är ett DLS Reference 200
    Bassteget har jag reda nämnt (Audison LRX 1.1k Monoblock)

    Tack på förhand!
    MVH. Henke

  • #2
    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

    ground zero gzrw30spl är ett trevligt element, även gzhw30x är trevligt men tål inte fullt så mycke effekt. båda med dubbla 2ohm spolar.

    Comment


    • #3
      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

      Kikade lite närmare på dessa basar verka ju bra, enda negativa är ju att det blir att man kör dom i 1ohm och då kan steget bli fruktansvärt varmt

      Sedan tror jag det är en ytterligare en fördel om jag skulle köra i 2ohm eftersom jag inte har dom bästa strömresurserna och jag har ingen budget att köpa ett till batteri just nu men att köra i 2ohm är då inge problem, vill bara slippa att få problem med att lysena börjar blinka och ha sig

      Comment


      • #4
        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

        Hertz ES serie säger jag....
        Dom låter skitbra i både portad och sluten låda...
        Tål mer än dom är specade till så dom kommer trivas ihop med ditt steg...

        Comment


        • #5
          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

          du kan iof köra med endast 1 spole inkopplad om du känner att du måste hålla dig till 2 ohm, den andra spolen kortsluter du då för att behålla rätt parametrar. ang strömförsörjning så om du har rätt dimensionerat kablage och ett friskt batteri med en frisk generator till så bör de inte vara nå problem att köra steget i 1 ohm heller.

          Comment


          • #6
            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

            90 A generator Sprillans nytt batteri 65Ah tror jag det var på :P så kör jag 50mm2 strömkabel till ström och jord, samt att jag har ett till 4-kanaligt steg på 200w inkopplat.

            Comment


            • #7
              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

              DLS säljer ut sina ultimate subbar nu, får en nobelium 10a för 1800 nåt, 12a för runt 2000. Bättre allround subbar får man leta efter, helt klart mina favoriter hehe

              Comment


              • #8
                Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                jag skulle sattsa på dls nobelium jag har en 10 tumare med en fabriksbyggd låda från gas som spelar mycket bra dom säger att dom vill ha 18 till 20 liter slutet men då får du inte rätta attacken i dom lägre tonerna jag har 54 liter portad till min har nämligen två dd 1508 men den spelar minst lika bra som dom två fast det är en väljuds bas

                Comment


                • #9
                  Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                  B2 audio's ES serien skulle nog också kunna passa dig bra. Finns i 8",12" och 15"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                    Okej 2 röster på Nobelium då, såg att det var bra pris på dessa 1995:- för 12" sålänge lagret räcker, 4995:- ordinarie pris. Verkar ju vara något som kan passa mig när det är en blandning av Hifi men ändå SPL

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                      Originally posted by M-icke View Post
                      du kan iof köra med endast 1 spole inkopplad om du känner att du måste hålla dig till 2 ohm, den andra spolen kortsluter du då för att behålla rätt parametrar. ang strömförsörjning så om du har rätt dimensionerat kablage och ett friskt batteri med en frisk generator till så bör de inte vara nå problem att köra steget i 1 ohm heller.
                      "kortsluter" spolen??
                      SM-guld 2007 och 2008.
                      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                        Zachry BX P12, underbar för dom pengarna, om man vill spela högt...
                        Svensk Mästare 5 gånger...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                          Innan du byter ut basen så prova hitta ett nytt hem för den i bilen.

                          Att placera en bas i ett slutet bagage är inte helt optimalt om du är ute efter detaljerad HiFi bas.
                          Kan nästan garantera dig att oavsett vilken bas du ersätter din 1508 med så bli resultatet detsamma.

                          Sist jag lyssnade på en 1508 satt den i en bubbla monterad fram drivet av ett steg som lämnade betydligt mindre effekt än ditt LRX.
                          Och det var helt jäkla sjukt så det rockade.

                          Så fråga DD Sverige vilken låda det satt i den bubblan och montera din bas fram.
                          Då kan du spendera dina 2000:- på att uppgradera ditt övriga system, dämpa bilen eller köpa det där extra batteriet.

                          Alternativ 2 kan vara att komplettera framsystetet med en 6" bas från tex Amega eller JL Audio.

                          Koppla detta på ditt DLS steg istället för bakhögtalarna.
                          Detta är byggtekniskt ett betydligt enklare sätt att uppgradera din anläggning men absolut inte sämre.
                          Last edited by JALLE; January 31, 2011, 21:02.
                          Roger Edvinsson
                          Åsiktsmaskin som ibland är ute och cyklar...
                          helst på saker av kolfiber :-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                            Vart någonstans fram hade du då tänkt att jag skulle montera den? istället för handsfacket eller? Provade denna bas med samma låda en snabbis i min Golf III som jag ägde i ca. 3veckor, spelade ju helt klart betydligt mera i golfen där det inte var slutet in till kupeen, men den spelade fortfarande mest djup bas och saknade den där snabba och snärtiga basen som är i rock/techno musik där likaså.

                            Kan ju länka till en film på hur det spelar nu, fast där spelar jag ju ingen rocklåt iofs...

                            http://www.garaget.org/video/or0zrsebjyvt

                            Hoppas att det är tillåtet att länka till ett annat forum, annars är det bara att säga till så tar jag bort den

                            /Henke
                            Last edited by Benz_89; January 31, 2011, 21:12.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips på billiga basar som lirar bra

                              Originally posted by Benz_89 View Post
                              saknade den där snabba och snärtiga basen som är i rock/techno musik där likaså.

                              /Henke
                              Mer framsystem, inte nödvändigtvis exakt samma grejjor. Men helst.

                              Om nån här har lyssnat och tycker det saknas pisksnärt så....e den inte välkommen hit nå mer.

                              Pierre (lite stöddig ikväll)
                              SEASTREAMS GARAGE


                              ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                              Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                              Comment

                              Working...
                              X