Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

    Byggde mig en sluten låda häromdagen för två st 10" basar. Lådan är byggd i 19mm MDF och med separata kammare för basarna,ifall det spelar nån roll till de här problemet.

    Basarna är 2x4 Ohm,kopplade enligt denna bild:

    Steget jag använder är ett MDS T4 steg,det är 3 par RCA in/utgångar på de och där har jag inte heller riktigt koll på vart jag ska koppla in lågnivåkablarna,har bara en lågnivåkabel dragen ifall de spelar nån roll.

    Iallafall så när jag provspelar,så spelar ena basen riktigt bra,medans den andra kan vara helt död ibland. Tyckte mig även se att den döde spelade åt andra hållet när den väl spelade,så jag skiftade på kablarna där och lite bättre vart de väl men de är fortfarande som om den basens Gain står hälften så högt som den andra,fast dom står jämt. Och ibland när den dör helt så får man vicka lite på lågnivåkabeln så går den igång igen,så jag vet inte om man ska misstänka att slutsteget är paj? Nån som har några tips på vad mer som kan felsökare?

    Tack på förhand

  • #2
    Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

    If You have only 1 pair RCA, you have to use Y-splitters and deliver signal to both pairs of input on Your amp.
    No signal on input=no signal on output, thats why only 1 speaker is working.
    Last edited by krisman; May 4, 2016, 22:02.

    Comment


    • #3
      Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

      Originally posted by krisman View Post
      If You have only 1 pair RCA, you have to use Y-splitters and deliver signal to both pairs of input on Your amp.
      No signal on input=no signal on output, thats why only 1 speaker is working.
      Is this the kind of splitter i need?
      http://www.kjell.com/se/sortiment/lj...2x-hane-p39593

      Comment


      • #4
        Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

        Originally posted by w300i View Post
        Is this the kind of splitter i need?
        http://www.kjell.com/se/sortiment/lj...2x-hane-p39593
        Yes, exactly, but look for some in better quality. You need 2pcs, 1 for each connector on the end of Your cable.
        When You will have it, just connect it on the cables, and after that plug 1 pair to the chanel 1 and2, second pair to 3 and 4. (on the amp ofcourse)

        Have fun.
        Regards
        Krystian

        P.S. I don't know this amp, but ensure that the HPF is off for all channels.
        Last edited by krisman; May 5, 2016, 23:18.

        Comment


        • #5
          Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

          Provat med y-splittar nu och det blir likadant ändå. Man ser till och med när man tittar på basarna att den ena har mycket större slaglängd än den andra. Har dubbelkollat Gain level på steget och båda två står likadant.

          Vad blir nästa steg att felsöka?

          Comment


          • #6
            Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

            Originally posted by w300i View Post
            Provat med y-splittar nu och det blir likadant ändå. Man ser till och med när man tittar på basarna att den ena har mycket större slaglängd än den andra. Har dubbelkollat Gain level på steget och båda två står likadant.

            Vad blir nästa steg att felsöka?

            Testa att skifta högtalarkablarna på steget. Spelar nu den andra basen bättre så ligger felet i eller innan steget. Spelar fortfarande samma bas dåligt, så ligger felet i basen.
            Kontrollera att du kopplat rätt på basen inne i lådan. Ibland visar det sig att man kopplat fel, trots man har varit noggrann.
            Non Habere Sed Esse

            Comment


            • #7
              Re: Dubbla 10or,ena spelar inte med den andra

              Får väl inte ha den i bridged när det är 2 separata kretsar?
              Mitsubishi L300 minibuss
              VW Multivan T5

              Comment

              Working...
              X