Announcement

Collapse
No announcement yet.

köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

    tjena igen till slut så föll valet på en gas pro 10d2 med 500watt rms i 1 ohm

    känns som en riktigt rejäl bas en riktig tungviktare på 11.5kg











    baslådan den sitter i är en sluten modellanpassad baslåda för audi a4 b6 avant på 15 liter som även passade rakt av i vår seat exeo st





    jag la dämpull dubbelvikta bitar längs med de tre väggarna från botten upp till taket

    på den vänstra väggen den högra väggen och den bakre väggen så ligger dämpullen med 1 bit per vägg som är vikt så den blev dubbel längs med väggen från botten till taket av lådan

    från själva golvet av lådan la jag flera dubbelvikta bitar så dämpullen kom nästan upp till magneten

    men nu efteråt blev jag lite fundersam la jag i för mkt dämpull ???

    tyvärr glömde jag ta bild på hur det såg ut med dämpullen i =/

    vad jag förstått ska dämpullen lura lådan att den blir större men det var inte så mkt utrymme kvar runt själva magneten med all dämpull i

    men det kanske det inte ska vara ???

    jag köpte en 500grams dämpull som är som en stor ihoprullad matta som man får klippa bitar av och har väl ca 40x30 cm kvar av hela dämpulls mattan

    basen låter oftast okej och slår okej hårt och i vissa låtar går den även väldigt djupt och kan slå riktigt hårt med för att vara en enkel 10a i en sån liten låda

    i tex riktiga baslåtar så vibrerar det duktigt i alla backspeglarna den inne och de på dörrarna vid nästan helt maxxad volym

    men i en hel del låtar från tex topplistan i spotify så slår det inte så jättehårt man vill gärna ha lite mer utan att originalhögtalarna slår igenom

    så frågan ja har nu är

    är det pga för mkt ull i lådan eller är det för att steget inte orkar med riktigt

    steget jag har är ett gas alpha 500.1 som har
    500watt rms i 1ohm men vid 14,4volt vart jag upplyst om och det har man tydligen aldrig =/

    så jag missbedömde som kollade så basen och slusteget hade samma watt i rms

    så blev det ju så att mitt steg jag har nu kan driva basen men inte spela den fullt ut tyvärr

    och pga av att jag har en högnivå till lågnivå omvandlare inkopplad till original stereon så kan jag inte ställa på basen på stereon så högt som jag vill för att basen ska slå tillräckligt hårt på de flesta låtarna

    för då slår original högtalarna igenom

    så lär väl bli att byta ut åtminstone stereon först iaf och kanske originalhögtalarna och om ekonomin tillåter även slutsteget om det är ett måste

    kom gärna med tips hur ni skulle göra och gärna med tips på en hyfsat bra dubbeldin stereo som inte är alltför dyr nånstans mellan 2000-3000 ish

    och passande slutsteg för min bas som orkar driva den fullt ut

    såhär blev det att se ut med baslådan monterad




  • #2
    Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

    Jag hittar ingen info om basen på nätet? Hur stor låda rekommenderas till den?
    Är din låda för liten så pröva att fyll den till 80% med ull och vänd basen med magneten utåt. Du spar några liter med tanke på storleken på korg och magnet..
    Sponsor:
    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
    Tudor Batteries - www.tudor.se
    Sonax Bilvård - www.sonax.se

    Comment


    • #3
      Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

      Det kanske inte är en permanent lösning om du ska använda lastutrymmet men väl värt att pröva för att utvärdera situationen.
      Sponsor:
      Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
      Tudor Batteries - www.tudor.se
      Sonax Bilvård - www.sonax.se

      Comment


      • #4
        Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

        Originally posted by ppk View Post
        Det kanske inte är en permanent lösning om du ska använda lastutrymmet men väl värt att pröva för att utvärdera situationen.

        tjena jag köpte basen på brl här i örebro och de sa att min lådas storlek inte skulle vara nått problem då pro seriens basar tycker om riktigt små lådor

        dock så blev jag osäker om jag lagt i för mkt dämpull i lådan och om det kan ha påverkat trycket negativt

        det verkar inte finnas nån info om basen tex rekomenderad låd storlek eller andra parametrar för den delen heller

        basen är helt ny i brls sortiment så de kanske inte hunnit testat den än

        Men känns lite konstigt att det är så lite info på deras sida om den

        Frågan är ju hur mkt bättre det låter med en annan stereo så man kan vrida på och ge basen mer kräm utan att original högtalarna påverkas
        Last edited by danne_69; September 6, 2017, 22:57.

        Comment


        • #5
          Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

          Eftersom du har butiken på hemmaplan och de har rekommenderat basen åt dig så bör de kunna svara på dina funderingar. Normalt så brukar tillverkarna ha testat komponenterna innan de marknadsförs, jag skulle aldrig köpa något som det inte finns papper på eftersom jag inte har tid att uppfinna hjulet på nytt.
          Men som sagt, detta lär BRL ha stenkoll på. Kan de inte hjälpa dig och om basen inte funkar nå vidare så föreslår jag att du försöker häva köpet då de de rekommenderat produkten utan att ha grund för det. En bas med rätt förutsättningar ska fungera bra och inte bara "okej".
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #6
            Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

            Originally posted by ppk View Post
            Eftersom du har butiken på hemmaplan och de har rekommenderat basen åt dig så bör de kunna svara på dina funderingar. Normalt så brukar tillverkarna ha testat komponenterna innan de marknadsförs, jag skulle aldrig köpa något som det inte finns papper på eftersom jag inte har tid att uppfinna hjulet på nytt.
            Men som sagt, detta lär BRL ha stenkoll på. Kan de inte hjälpa dig och om basen inte funkar nå vidare så föreslår jag att du försöker häva köpet då de de rekommenderat produkten utan att ha grund för det. En bas med rätt förutsättningar ska fungera bra och inte bara "okej".
            Altså den låter mer än okej när man drar på mer bas på inställningarna på själva stereon men eftersom jag fortfarande har original stereo och hög till lågnivå omvandlare så slår original högtalarna igenom då

            Så de på brl i verkstan tyckte jag skulle byta ut original stereon mot en bättre i första hand så att jag kan ställa på basen mer kraft utan att original högtalarna påverkas

            Men tänkte kolla här angående dämpullen då jag inte är helt säker på om jag lagt i för mkt då det är första gången som jag lagt i dämpull i en baslåda

            Comment


            • #7
              Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

              nu har jag varit i kontakt

              http://www.gascaraudio.com/

              och frågade dom för säkerhets skull så inte min låda är för liten för den här basen då det inte står några rekomendationer för lådstorlek någonstans

              och de sa att de hade också stoppat den här basen i en likadan låda en sluten låda på 15 liter

              och de tyckte även att det lät som jag lagt i rätt mängd dämpull i lådan

              och de sa så här: Att koppla in hög/lågnivå omvandlare på ett befintligt slutsteg blir sällan bra. Väldigt ofta blir det inte bra. Signalnivåerna ut från orignalsteget blir ofta för hög in på omvandlaren
              Detta blir ofta att den bottnar och kan skicka ut en orent (eller förstark) signal.

              Om det går att byta stereo så skulle jag göra det. Stoppa i en 4 Voltsmaskin

              så en ny stereo är väl det som gäller nu

              kom gärna med förslag på lite olika stereos i prisklass upp till ca 3000kr
              original stereon i bilen är dubbeldin

              ska man satsa på en dubbeldin eller ska man satsa på enkeldin ist och köpa till en sån där insats med ett fack i
              Last edited by danne_69; September 8, 2017, 17:08.

              Comment


              • #8
                Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...
                Jonas, Umeå

                Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                Comment


                • #9
                  Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                  Originally posted by tvett View Post
                  Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...

                  så här skrev jag:
                  Meddelande:
                  Hejsan jag har köpt en gas pro 10d2 bas ifrån brl i örebro som jag monterat i en modell anpassad sluten baslåda på 15 liter anpassad för audi a4 b6

                  Det fanns knappt nån information om basen på brls hemsida typ bara effekttålighet och så

                  Men de rekomenderade den här basen till min låda ist för en dayton audio um 10-22 som jag var intresserad av först den ville ha en sluten låda på ca 18liter

                  De på brl sa att jag inte skulle ha några problem med att min låda bara är på 15 liter då pro seriens basar gillar väldigt små baslådor

                  Men är ändå lite fundersam passar denna basen i en sluten låda på 15liter vad anser ni ? Mvh daniel

                  Bilen är en seat exeo st i stort sett samma bil som audi a4 avant 2006 o framåt


                  här är svaret jag fick:

                  Hej,

                  Det stämmer vad de säger i Örebrobutiken. Jag hade också satt den i en sån låda.

                  Du har inte provat basen i lådan ännu?
                  Tänk på att det behövs en del inspelning av basen då den är rätt styv i upphängningen till en början.

                  Vad kommer du driva med för steg ?

                  mitt nästa svar:

                  Hejsan okej vad skönt att höra blev lite orolig bara då det inte fanns några rekomendationer angående låd storleken

                  just nu har jag ett gas alpha 500.1 steg inkopplat basen är kopplad till 1ohm

                  Jag har även lagt i dämpull i lådan då de på brl rekomenderade att fylla lådan med dämpull

                  köpte den rullen med 500 gram som är formad som en stor matta så man fick klippa till bitar själv och lägga i

                  Jag la en bit per vägg som var vikt så den blev dubbla tjockleken på högra vänstra och bakre väggen de går även upp till taket av lådan

                  och i botten av lådan la jag 3-4 dubbelvikta bitar så dämpullen kom nästan upp till magneten

                  Vad tror ni om det?

                  det är första gången jag lagt dämpull i en låda så efteråt blev jag osäker på om det blev för mkt dämpull?

                  Basen låter mestadels okej och i vissa låtar dunkar den på riktigt bra

                  Tex riktiga baslåtar då slår den hårt och går även riktigt djupt för att vara enkel 10a

                  Men lyssnar man på tex topplistan på spotify så är det ofta man känner att man tycker det borde slå lite hårdare än vad det gör

                  Så ja funderade lite på kan det vara pga att ja la lite för mkt dämpull i lådan

                  Eller orkar inte mitt slutsteg driva ut den tillräckligt?

                  Eller kan det lösa sej av att byta ut original stereon mot en eftermarknads stereo så jag får lågnivå direkt från stereon så jag kan höja basen utan att originalhögtalarna påverkas

                  För det gör de nu då det är en hög till lågnivå omvandlare inkopplad på bilens original steg

                  så höjer jag basen på stereon så att basen slår hårt så slår original högtalarna i dörrarna igenom

                  Så just nu så får jag ha basen inställd på hälften på själva stereon

                  Mvh daniel

                  deras svar:

                  Hej,

                  Mängden dämpull verkar stämma bra.

                  Nu har du en baslåda på 15 Liter.
                  Det går inte att få den djupaste basen ur en sån låda. Det är fysiska regler som sätter stopp för det.

                  Tyvärr är det så att Spotify inte har den bästa klassen på musiken och kan ofta upplevas som komprimerad och att det saknar den sisat djupa basen.

                  Basen på stereon ska inte styra nivån på basen, utan det sätts på slutsteget

                  Att koppla in hög/lågnivå omvandlare på ett befintligt slutsteg blir sällan bra. Väldigt ofta blir det inte bra. Signalnivåerna ut från orignalsteget blir ofta för hög in på omvandlaren
                  Detta blir ofta att den bottnar och kan skicka ut en orent (eller förstark) signal.

                  Om det går att byta stereo så skulle jag göra det. Stoppa i en 4 Voltsmaskin

                  Comment


                  • #10
                    Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                    skrev ett till mail till dom nu skrev såhär:

                    hej igen tänkte bara kolla med er varför finns det inga parametrar att läsa om på gas pro 10d2 basen ???
                    mvh daniel

                    så får vi se vad de säger

                    tror ni brl lurat mej bara för att sälja ?

                    Comment


                    • #11
                      Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                      Originally posted by tvett View Post
                      Låter inte seriöst. Inte alls. De kunde inte svara på vad elementet hade för parametrar? Lådan de hade testat och "var bra" råååkade vara samma storlek som du frågade om etc...

                      tjena igen jag provade att skriva till gas sida på facebook för att se vad de skulle svara där angående lådstorlek för gas 10d2basen

                      här kommer konversationen därifrån:

                      Hejsan vad skulle ni rekomendera för lådstorlek på en gas pro 10d2 i sluten låda respektive portad låda Och i vilken låda låter den basen bäst i sluten eller portad mvh.

                      Kommentarer
                      GAS
                      GAS Hej,

                      Den optimala lådan ligger på ca 58 Liter.
                      2st 4" portar som är 32 cm långa. (40hz)

                      Portad är absolut bäst.
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 08:46
                      Hantera

                      Krejzy Sunshine
                      Krejzy Sunshine Tackar för svaret �� har ni nån rekomenderad lådstorlek för sluten låda med? Eller bör man inte montera denna nasen i sluten låda ? Mvh
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:02
                      Hantera
                      Krejzy Sunshine
                      Krejzy Sunshine Basen
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:03
                      Hantera

                      GAS
                      GAS Värdena pekar klart på Portad låda.
                      Visst går det att montera i en sluten låda men jag rekommenderar portad om man ska ha det bästa.
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 09:21
                      Hantera

                      Krejzy Sunshine
                      Krejzy Sunshine Okej hmm det är såhär jag köpte en sån här bas av brl i örebro samma dag som de kom ut på deras hemsida och de på brl rekomenderade denna bas till min slutna låda på endast 15liter och jag frågade om den verkligen passar att ha i en sån liten sluten låda och de sa att det ska inte vara några som helst problem då pro seriens basar gillar små slutna lådor

                      Men nu så låter det som att min låda verkar vara helt fel för den här basen av den infon jag får här

                      Eller tycler ni att det stämmer 58 liter på portad låda och endast 15 liter på sluten låda?

                      Går det att få den här basen att spela bra i en 15 liters sluten låda?
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · den 12 september kl. 10:19
                      Hantera

                      GAS
                      GAS Hej,

                      Som jag förstod det så hade du en låda på 15 liter och behövde en bas till den och butiken rekommenderade den.
                      Det innebär inte att den lådan är perfekt för basen.

                      Men om du inte är nöjd hur den spelar i lådan, så åk tillbaka till butiken och be om ett annat förslag till bas.
                      Det är inte svårare.

                      När du frågar mig om vilken låda som den spelar bäst i, så är det en annan sak,
                      Då är det en optimal låda.

                      Sen kommer du aldrig få samma bas från en sluten låda på 15 liter som en portad i en större låda. Oavsett bas.

                      Men som sagt, Åk in till butiken och be om ett annat förslag.
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · Igår kl. 08:58
                      Hantera

                      Krejzy Sunshine
                      Krejzy Sunshine A okej jag blev bara fundersam då det skiljde så mkt och att ni inte tyckte den ska sitta i en sluten låda

                      Och brl tyckte jag ska byta ut stereon också

                      För att få ut bättre bas

                      Så känns ju lite konstigt för mej

                      Ska jag lägga ut flera tusen till på stereo

                      Och sen kanske basen ändå inte låter bra om nu min låda är för liten för basen

                      Så därför frågar jag ju er som tillverkat basen om det går att få den att låta bra i min slutna låda på 15 liter

                      För jag som kund litar ju på att brl kan sin sak och rekomenderar tex en bas till rätt låda

                      Skulle man bara fått höra av er att basen kan spela bra och ge ordentligt tryck för att vara en enkel 10a även i en sluten låda på 15 liter så skulle man ju inte känna sej lurad

                      Känns lite så nu när brl sa att pro seriens basar trivs i små slutna lådor och att min låda passar bra till den basen

                      och ni säger portad låda på nästan 60 liter

                      Då blir man ju lite orolig när det skiljer sig så mk

                      Mvh
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · för 22 timmar sedan
                      Hantera
                      GAS
                      GAS Hej,

                      För det mesta så kommer det skilja ganska stor volym mellan postad och sluten låda.
                      Det är två olika konstruktioner.

                      Jag säger det igen. Åk in och prata med dem i Örebro om du känner dig tveksam/Missnöjd. Det är inte alls meningen att det ska vara så.
                      GillaVisa fler reaktioner · Svara · för 22 timmar sedan
                      Hantera
                      Krejzy Sunshine
                      Krejzy Sunshine Okej tack för svaren mvh

                      där är konversationen slut

                      kollade även upp den andra basen som jag var intresserad av en dayton audio um10-22 den hade rekomenderad lådstorlek på ca 18 liter sluten låda och ca 50 liter portad låda så då skiljer sej den basen i portad låda 8 liter i lådvolym jämfört med gas 10d2

                      så då började ja tänka hur stor skillnad gör 8 liters lådvolym ljudmässigt?

                      är det bara jag som oroar mej i onödan?

                      för basen ger verkligen bra tryck och går väldigt djupt med i vissa låtar men det känns som att den skulle behöva mer kraft för att få till det så det låter bra hela tiden

                      jämför jag för mkt med min dubbla 12tums portade jbl låda

                      hur mkt bas kan man räkna med i en sluten låda på 15 liter med en enkel 10a i ?

                      och hur mkt bättre ljud och bas får man med en annan stereo med 4 volts lågnivå signal jämfört med en originalstereo med hög till lågnivå omvandlare inkopplad där man inte kan ställa på basen utan att original högtalarna i dörrarna blir påställda samtidigt så de slår igenom om man vrider på basen mer än till hälften på stereon

                      är det värt att byta ut stereon och slutsteget till ett starkare

                      på brls hemsida ser man nu att de rekomenderar ett gas pro 1000.1 slutsteg till den här basen som levererar 1000watt rms i 1 0hm så det får en ju att tänka att mitt steg kanske är på tok för svagt för att driva basen tillräckligt

                      då mitt steg endast är 500watt rms vid 14.4 volt som man tydligen aldrig kommer upp i i en bil

                      samtidigt tycker ja de inne i butiken borde ha påpekat det för mej när jag sa vilket steg jag hade att driva basen med

                      så lite kluven på hur man ska göra

                      skulle man vara säker på att ljudet blir mkt bättre med ett annat steg och en annan stereo så är det väl inget snack om saken då får man väl bita i det sura äpplet och köpa en annan stereo och ett starkare slutsteg

                      det som gör att man tvekar är ju att det vore jävligt surt att lägga flera tusen till om det inte blir spec stor skillnad
                      Last edited by danne_69; September 14, 2017, 11:53.

                      Comment


                      • #12
                        Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                        Kräv att lämna tillbaka elementet och välj en annan butik att handla ifrån.
                        Jonas, Umeå

                        Audi A4 Avant Quattro 1.8T B7 ProSport ProLine S-line silvermetallic
                        Pioneer SPH-DA120, Gladen Audio, RC90c2, RC600c1, 165RS, RS10

                        Comment


                        • #13
                          Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                          Originally posted by tvett View Post
                          Kräv att lämna tillbaka elementet och välj en annan butik att handla ifrån.
                          Håller med där. Inget snack om att du borde rekommenderats ett element som presterar i sluten låda, det är bara att åka tillbaka och hänvisa till svaret från tillverkaren. Vi som tävlar välljud kör nästan uteslutet slutna lådor, inte ovanligt med 10" element i små lådor i din storlek, så nog ska det kunna låta riktigt bra. Vill minnas att du ändå hade hyfsad budget på baselementet som hade kunnat betala exempelvis en jäkligt vass alpinebas eller rainbow där tillverkarna själva har rekommendationer för din lådstorlek
                          Sponsor:
                          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                          Tudor Batteries - www.tudor.se
                          Sonax Bilvård - www.sonax.se

                          Comment


                          • #14
                            Re: köpte en gas pro 10 d2 500watt rms i 1 ohm har lite frågor om min installation

                            Originally posted by ppk View Post
                            Håller med där. Inget snack om att du borde rekommenderats ett element som presterar i sluten låda, det är bara att åka tillbaka och hänvisa till svaret från tillverkaren. Vi som tävlar välljud kör nästan uteslutet slutna lådor, inte ovanligt med 10" element i små lådor i din storlek, så nog ska det kunna låta riktigt bra. Vill minnas att du ändå hade hyfsad budget på baselementet som hade kunnat betala exempelvis en jäkligt vass alpinebas eller rainbow där tillverkarna själva har rekommendationer för din lådstorlek
                            Tjena tackar för svaret
                            jag betalade 1798kr för basen

                            Hade först tänkt köpa en dayton audio um10-22 under deras sommar rea då dem kostade 2495kr men de skulle tiölverka en mdf ring som skulle höja upp basen en bit så inte korgen tog i inne i lådan

                            Men den blev aldrig tillverkad va dit 2 ggr olika veckor så sista gången jag var där så var den inte heller påbörjad

                            Så jag bad att få titta på den här gas 10d2 och frågade om den passade för min låda och fick då beskrivet att den skulle det då pro seriens basar trivs jättebra i små slutna lådor

                            Så då tänkte man ju yes vad skönt då slipper man höja upp basen och kan köra igång med montering direkt

                            Comment

                            Working...
                            X