Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygget Civic Vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

    Nu har jag kollat så luftningen och dräneringen är ok. Även kikat igenom manualen på pdf och fick lite bakläxa
    Har inte fasat av baffeln på baksidan så ljudet kommer ur 5.25:an ordentligt som det stod så fint. Å nu har man kitat fast baffeln ORDENTLIGT!
    Får bli en kväll i mattknivens och tålamodets tecken
    Får se det positiva i det och måla bafflarna ordentligt samtidigt!

    Comment


    • #32
      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

      Så har man fasat ur bafflarna och målat dessa. Monterat mid. Och midbas med genomgående bult OCH skruv Så helgarderade mig. Monterat tillbaka dörrsida på passagerarsidan. Blev kanon! Tack för tipsen! Var inte roligt att göra om, men mycket bättre än att behöva riva det senare.....
      Gick över till förardörrn, drog kabel, monterade baffel, rengjorde med t-röd och monterade den yttre dämpmattan.
      Är nog inte så himla långt kvar till det roliga börjar
      Har börjat tänka om lite med, har varit så orolig för att köpa fel saker och göra fel i monteringen att jag snöat in mig på läsning och blivit besatt av inget ska bli fel redan på första försöket. Nu ska jag köra på och va nöjd med det jag har och lära av mina misstag istället. Är alltid det bästa sättet att lära sig, det vet jag ju!
      Så nya tankar och tag och hoppas på en provspelning nästa helg!

      Comment


      • #33
        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

        Så var andra dörren klar oxå. Monterat filter och jord och kopplat in slutsteg å hu. Fick igång hu:n men fick inte liv i steget. Provade med 2 olika remotes + en separat löst dragen kabel utan framgång Sen hann jag inte med mer. Får kolla jordpunkten ordentligt nästa gång. Men det sura var att jag inte fick igång bilen sen. Batteriet dött, kopplade ur säkringen på kabeln till steget å då gick det få igång bilen!! Provade att sätta tillbaka säkring, samma resultat. Men sen fick jag inte igång bilen utan steget inkopplat heller. Men kan batteriet vara så dåligt så steget inte ens startar? Bör väl inte dra så mycket när man inte har någon volym?

        Comment


        • #34
          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

          Originally posted by Peppe_e View Post
          Så var andra dörren klar oxå. Monterat filter och jord och kopplat in slutsteg å hu. Fick igång hu:n men fick inte liv i steget. Provade med 2 olika remotes + en separat löst dragen kabel utan framgång Sen hann jag inte med mer. Får kolla jordpunkten ordentligt nästa gång. Men det sura var att jag inte fick igång bilen sen. Batteriet dött, kopplade ur säkringen på kabeln till steget å då gick det få igång bilen!! Provade att sätta tillbaka säkring, samma resultat. Men sen fick jag inte igång bilen utan steget inkopplat heller. Men kan batteriet vara så dåligt så steget inte ens startar? Bör väl inte dra så mycket när man inte har någon volym?
          Testade du att ta dra strömmatning från batteriet direkt på remoten?? Det du menade med separat dragen kabel kanske??
          Sponsor:
          Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
          Tudor Batteries - www.tudor.se
          Sonax Bilvård - www.sonax.se

          Comment


          • #35
            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

            Nä, provade bara från power control på hu:n. Så direkt från batteri ska jag prova! Bra tips! För det ska va 12v signal?

            Comment


            • #36
              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

              Originally posted by Peppe_e View Post
              Nä, provade bara från power control på hu:n. Så direkt från batteri ska jag prova! Bra tips! För det ska va 12v signal?
              Yes, det räcker ju med en kabelsnutt från + ingången på steget, så ser du ju om det hoppar igång

              Men det lät ju inte som att batteriet var i sådär jättebra skick i övrigt heller :P
              Sponsor:
              Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
              Tudor Batteries - www.tudor.se
              Sonax Bilvård - www.sonax.se

              Comment


              • #37
                Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                Nä, batteriet får ge sig snart. Tänkte skaffa ett extra batteri, så får bli ett nytt under huven med helt enkelt

                Comment


                • #38
                  Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                  Sådär, var remoten i stereon som var kass. Tack för tipset ppk! Har nu matat remoten på tändningen till hu:n. Är det något fel med det, eller kan jag ha kvar den där?
                  Nästa problem dök upp som ett brev på posten bara. Ena midbasen funkade inte. Efter massa uteslutnings kopplingar visar det sig vara delningsfiltret som inte skickar ut till 5.25" höger fram. Ska kolla över byglingarna å lödningar p hoppas man kan fixa det. Men tur i oturen annars är ju att jag ska skaffa ett separat steg till midbasarna och dela dem aktivt ändå!! Hahaaa

                  Comment


                  • #39
                    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                    Efter lite våld på anslutningarna hoppade även högra midbasen igång
                    Men måste säga att det inte var mycke till bas å snacka om tyvärr. Tycker jag fick liknande bas med ett par 6.5" utan dämpning osv i dörrar i min förra Honda. Trodde den seriösa installationen skulle ge mer. Men skall ju spelas in med, så ger det en chans. Blir till å koppla på laddaren på firman å spela under arbetsdagen ett par dagar framöver
                    Å blir det inte avsevärt bättre bas blir det att leta reda på ett par 6.5" midbasar och gjuta låda istället!

                    Ps. Kan flika in att middome och diskant är väldigt lovande iaf. Hör ljud i gamla låtar som jag aldrig hört förr!! Jäkligt kul!
                    Last edited by Peppe_e; January 8, 2013, 21:05.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                      Blev lite bättre djup i ljudet när jag fasvände midbasarna. Plus att midbasarna verkar påverkas väldigt mycket temperatur, basen blev väldigt mycket bättre på väg till jobbet bara. Så får hoppas att inspelningen gör sitt.....

                      Comment


                      • #41
                        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                        Skillnaden i konarea är rätt stor på 5,25 vs 6,5" så midbasen brukar iaf vara kraftigare i 6,5 medans nedre mellanregistret brukar va bättre i 5,25 om man jämför saker av liknande kvalitet.
                        Så spela på ett tag innan du börjar fundera på byte, men ett par vettiga 6,5" middar hade säkert varit ett bra inköp som komplement till resten av kitet.
                        Sponsor 2015: www.Ljudbyggaren.se

                        www.garaget.org/Frippe_L

                        Svensk Mästare 2012 i Street Stock
                        Svensk Mästare 2011 i Street 100A
                        Svensk Mästare 2010 i ESPL MASTER

                        Comment


                        • #42
                          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                          Originally posted by Peppe_e View Post
                          Blev lite bättre djup i ljudet när jag fasvände midbasarna. Plus att midbasarna verkar påverkas väldigt mycket temperatur, basen blev väldigt mycket bättre på väg till jobbet bara. Så får hoppas att inspelningen gör sitt.....
                          Man bör inte underskatta att det krävs både inspelning, och en viss temperatur på steg för att allt kommer till sin rätt.
                          Jag trodde aldrig att det skulle ha någon större effekt på att "värma upp" högtalaren varje dag, men särskilt i vinter när det har varit en rejäl hög kallt har jag förvånat märkt av detta oxå.

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #43
                            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                            Tror även att jag hade lite för höga förhoppningar på det. Gillar ju mycket bas
                            Kommer nog inte vara riktigt nöjd innan baslådan åker i hur det än blir...

                            Comment


                            • #44
                              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                              Originally posted by Peppe_e View Post
                              Tror även att jag hade lite för höga förhoppningar på det. Gillar ju mycket bas
                              Kommer nog inte vara riktigt nöjd innan baslådan åker i hur det än blir...
                              Det är ju bara att komplettera med ett par ilskna 8"

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                                Det är tanken Zrken tänkte du på i skuffen eller bygga i dörrarna förresten?
                                Det här kommer kunna spåra ur känner jag redan nu, haha
                                Lät bilen stå och spela på firman hela dagen idag. Och vet inte om det beror på det eller vad det är, men gillar ljudet mer och mer iaf. Är väldigt kul att lyssna på äldre musik helt plötsligt, när man hör instrumenten så himla bra mot vad jag är van vid
                                Och "Fear of the dark" Rock in Rio gav mig gåshud över hela kroppen. Utan grov bas, har nog aldrig hänt innan

                                Comment

                                Working...
                                X