Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarbygget Civic Vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nybörjarbygget Civic Vt

    Tänkte dra igång en liten projekttråd på mitt första försök till att bygga billjud lite seriösare än innan. Blev intresserad av billjud på mitten av 90 talet och har sen dess haft en del dyra prylar, men inte förstått vikten av installationen eller kanske tyckt att "Hur stor skillnad kan det bli"
    Lät en del klassiker följa med en bil jag sålde för ett tag sedan, tex ett Phase Linear 0.4kw steg och en jbl gti 12". Kändes dumt nu när jag hittat hit och förstår att gamla prylar inte behöver vara sämre alltid.


    Jaja, nog om det!
    Bilen som bygget kommer ske i är iaf en Honda Civic Sedan -91 med trimmad crx 1.6l vt motor i som skall få ett lagom jdm stuk:






  • #2
    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

    Mysigt JDM, ser nästan lite stance-stuk redan Varmt välkommen! Kommer självklart följa projektet. Lycka till!
    Sponsorer:
    Bilstereohörnan
    Banner Batterier
    Iceled Electro Styling

    Lite länkar:
    MM Audio på Facebook
    Massive Audio
    Min Garagetsida

    Comment


    • #3
      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

      Bygget skall inrikta sig på SQ, och att om möjligt byggas så större delen av anläggningen på ett eller annat sätt går att lyfta ur någorlunda smidigt då bilen även skall köras på bana.
      Har för tillfället inget ljud alls i bilen, så att få ljud är första punkten!
      Har inhandlat detta:

      Hu: Kenwood bt92sd

      Frontar:


      Steg till detta:

      Comment


      • #4
        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

        Skapligt>> Tackar för välkomnandet

        Comment


        • #5
          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

          Ser riktigt smaskigt ut. Vad blir det för bas/basar?
          Sponsorer:
          Bilstereohörnan
          Banner Batterier
          Iceled Electro Styling

          Lite länkar:
          MM Audio på Facebook
          Massive Audio
          Min Garagetsida

          Comment


          • #6
            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

            Har hunnit dra el för steget till bagaget. Och högtalarkablar och dubbla lågnivå för att vara förberedd på ett steg till basbygge. Fastnade däremot vid genomföringarna till dörrarna fram. Och efter lite sökningar så blir det till att försöka borra sig igenom kontakten till dörrarna för att få dit ny kabel!
            Har även kollat på hur basbygget ska bli och det lutar åt att försöka få i dubbla 8" i hatthyllan med en låda skruvad under. Trodde det sket sig när jag spg det här:


            Men visade sig bara vara för att hålla uppe bagageluckan, så väck med skiten

            Comment


            • #7
              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

              Skapligt>> Har faktiskt inte köpt någonting för basbygget än. Har precis lyckats ta reda på att jag får in 2st 8r i hatthyllan om jag vill iaf. Så det lutar åt DD1508 eller 508 och ett Dls a6 till det. Några synpunkter på någon av dessa funderingar? Är 1508 för overkill för ett a6 tro? Vill komma undan utan att bli helt barskrapad, men vill inte ha nån skit heller Så mycke begagnat lär det bli!

              Comment


              • #8
                Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                Verkar vara helt klart trevligt projekt.. spec framsystemet så här långt!
                Har du tänkt att bygga om något i dörr/stolpe/bräda eller liknande?

                I'm tuned in

                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                Comment


                • #9
                  Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                  kommer lätt följas fint skit du skaffat har du råd med 2 st 1508 or så satsa på det små elaka saker det .. jag har själv en DD 2508a som ja har ett m2 steg på så ca 1600watt får det .. Å den lirar gott kan ja lova

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                    Zrken>> blir ingen ombyggnad i första skedet iaf. Sätter provisoriskt 5.25rna i originalhålen nere (Skall plastas lådor istället för handskfack sen). Middomes i dörrsida överkant där tidigare ägare tagit upp hål redan och diskanterna på sina stativ så nära dörrarna och a-stolpe som möjligt. Så kan jag se hur det låter och prova lite olika placeringar på diskanterna innan ev. plastning i a-stolpe!

                    Racer-putte>> Det lät bra det där! Blir nog ett par DD i vilket fall som hellst!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                      Ser ut som en snuskigt trevlig setup det där!
                      Du nämnde bankörning, då är frågan, blir det någon dämpning i bilen över huvudtaget? Det är ju svårt att hålla vikten nere när asfaltsmattor väger som uran
                      Lincoln Mark Viii
                      Framsystem: DD AW6.5, DD AT28
                      Sub: 4x DD 1508
                      Slutsteg: DLS Ultimate A3, DLS Ultimate A6, DLS Ultimate TA2, 2x Mosconi AS300.2

                      Till salu: DLS Nordica 6.2 & DLS Ultimate A6

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                        På väl utvalda delar, där det gör som mest nytta får det bli dämpning!
                        Sen är jag inte ute efter att vinna pokaler på bankörningen heller, utan bara för att det är kul. Så några kilon hit eller dit får man stå ut med, jag får väl banta istället

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                          Förslag på dämpning;
                          Till dörrarna fram, 2 lager ytterplåt, 2 lager på innerplåt och något lager eller så där det får plats på innerdörrsidan.
                          Gärna om du kan bygga en MDF-baffel till 5.25" för att hjälpa upp stabiliteten något i plåten.. (Glöm inte att fuktsäkra med färg/plast!)
                          Sedan till hatthyllans 8" montering, är det förstås läge att droppa in en rejälhög dämpmatta där oxå. Min egen har fått ett par lager och det gjorde susen!

                          Det har visat sig grymt effektivt att blanda tex Silent coat dämpmatta med ex mekonomens hårdare asfaltsmatta. Så 1-2lager SC och något lager med asfaltsmattan. Här plötsligt blir saker stenhårda och det blir guldläge för ljudbygge

                          Det skall sägas att det finns en och annan som menar att en del dämpmattor (merparten?) inte är konstruerade för att läggas lager på lager. ...men icke desto mindre ger det (troligast inte linjärt...) mer dämpning med fler lager

                          Bygglogg: SQW: TransFårrden

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                            Asfaltsmatta (bitumen) dämpar genom mer vikt. Så mer är alltid bätre då.

                            Begränsat lager som till exempel butylgummi med aluminum dämpar genom att rörelse i pläten omvandlas till värmeenergi. Det är en effektivare metod per kilogram.

                            Det är möjligt att man får ut en optimal kombination genom att lägga asfaltsmatta på begränsat lager, men gissningsvis så hade man fått samma effekt med bara flera lager asfaltsmatta till en lägre kostnad.
                            /tycker Erik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nybörjarbygget Civic Vt

                              Men behöver jag verkligen ge mig på å dämpa dörrarna om jag skall ha en separat plastad låda som inte spelar ut i dörren? Tänkte göra dessa lådor med skruvinfästning och skruva fast lådan ordentligt i dörr, men även kunna montera av dem. Monterar bara 5.25rna i dörrarna för att kunna lyssna på något och låta lådbygget ta den tid det behöver utan att stressa Har lämnat saker halvt färdiga innan för att man varit så tänd på att höra hur det låter nämligen. Ska inte hända denna gången

                              Och samma sak om jag bygger en baslåda under hatthyllan som är fast förankrad så kanske man inte behöver dämpa hatthyllan? Tanken är att göra som cylindrar med så kort längd som möjligt från basarna ner i lådan som står under.

                              Comment

                              Working...
                              X