Announcement

Collapse
No announcement yet.

dämpmatta billig vs inte så billig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: dämpmatta billig vs inte så billig

    Originally posted by big-jepp View Post
    inte mätt dom, men jämförde sc och csab och csab är iaf tjockare än sc.
    sen om den är 2,5 exakt vet jag inte
    Då är SC mattan tunn.. typ 1,5mm vilket jag har svårt att tro.
    Skulle säga att det är ett ganska dött lopp mellan dessa två mattor.
    Builder of the Metallica Tribute Car

    Comment


    • #32
      Re: dämpmatta billig vs inte så billig

      min (ringa) erfarenhet av sc är att den är jävligt lättarbetad! har väl antagligen med korrugeringen att göra, men butyl är den ju inte står iaf klart och tydligt i de flesta annonser att det är "butylbaserad" sedan om det är någon direkt nackdel vet jag inte.... men jc-elements mattan jag lade i tak och bakskärmar upplevde jag som "många" gånger effektivare, trots att den är tunnare.. men har tjockare alulager. dock tyckte jag att den var aningen mera trögarbetad, men väl värt arbetet... tyckte att den var ganska lik dynamat när man fisk tumma på alla 3 typerna på samma gång..
      har dock inte provat dynamat ännu så den kan ja inte uttala mig om, men det ligger i planerna att "prova" den i Ka´n iaf

      är min åsikt iaf
      Grönflejkad låg corsa a med aluminiuminstallation under uppbyggnad

      Comment


      • #33
        Re: dämpmatta billig vs inte så billig

        Originally posted by Tokken View Post
        Då är SC mattan tunn.. typ 1,5mm vilket jag har svårt att tro.
        Skulle säga att det är ett ganska dött lopp mellan dessa två mattor.

        var precis och mätte, fick det till 2,4mm så enligt MIG så är mattan tjockare än SC.

        Comment


        • #34
          Re: dämpmatta billig vs inte så billig

          Originally posted by big-jepp View Post
          var precis och mätte, fick det till 2,4mm så enligt MIG så är mattan tjockare än SC.
          Jag mätte en hel förpackning med digitalt skjutmått och det klev inte en enda gång över 2,1mm.. Så skatta dig lycklig.
          Tror dock lik förbannat att den kommer funka tillfredställande så jag är nöjd.
          Builder of the Metallica Tribute Car

          Comment


          • #35
            Re: dämpmatta billig vs inte så billig

            Originally posted by big-jepp View Post
            var precis och mätte, fick det till 2,4mm så enligt MIG så är mattan tjockare än SC.
            Och det är inte bra i tävlings sammanhang där man bara får ha 4 mm som max dämptjocklek!

            1 lager på plåten och 1 lager på dörrsidan!

            Fast den regeln är kanske borttagen!
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #36
              Re: dämpmatta billig vs inte så billig

              Originally posted by Tokken View Post
              Jag mätte en hel förpackning med digitalt skjutmått och det klev inte en enda gång över 2,1mm.. Så skatta dig lycklig.
              Tror dock lik förbannat att den kommer funka tillfredställande så jag är nöjd.
              haha okej, mätte med måttband, så kan vara +- någon millimeter, men skit samma, tycker iaf den dämpar bättre än silent coat

              Comment


              • #37
                Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                Originally posted by Nonne View Post
                Och det är inte bra i tävlings sammanhang där man bara får ha 4 mm som max dämptjocklek!

                1 lager på plåten och 1 lager på dörrsidan!

                Fast den regeln är kanske borttagen!
                okej, jag har inte varit på tävling där dom har mätt.. men kanske är som du säger.

                Comment


                • #38
                  Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                  jag själv har testat en matta jag blev nöjd med det var autoleads 10 pack man kan köpa den för 1000 kr på mds jag köpte den inte fick paketet av en vän som inte behövde det för typ 500 kr. Jag skulle aldrig handla på mds när jag har en mycket trevligare försäljare ett stenkast ifrån mds jag pratar om tonny på ljudbyggaren men jag tycker att man fick lite i ett sånt paket för ca 1000kr annars var den bra

                  Comment


                  • #39
                    Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Och det är inte bra i tävlings sammanhang där man bara får ha 4 mm som max dämptjocklek!

                    1 lager på plåten och 1 lager på dörrsidan!

                    Fast den regeln är kanske borttagen!
                    Pratar du dB drag regler nu? För i så fall är det väl 4 mm max, sen om du har tre lager på 1,33 mm eller ett på 4 mm är oväsentligt.

                    För i EMMA och Bassrace får man väl dämpa hejvilt?
                    DD - CDT - DLS - Pioneer - Genesis

                    Comment


                    • #40
                      Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                      Originally posted by Maildaemon View Post
                      sen om du har tre lager på 1,33 mm eller ett på 4 mm är oväsentligt.
                      Har du 2 ytor du vill dämpa så har det STOR betydelse!
                      sigpic

                      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                      Ljudbyggaren sedan 1998

                      Importör av Mosconi, Gladen
                      Se oss på Facebook för nyheter.

                      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                      Comment


                      • #41
                        Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                        Originally posted by bassinmyvan View Post
                        Jag skulle aldrig handla på mds när jag har en mycket trevligare försäljare ett stenkast ifrån mds jag pratar om tonny på ljudbyggaren
                        Honom känner jag
                        sigpic

                        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                        Ljudbyggaren sedan 1998

                        Importör av Mosconi, Gladen
                        Se oss på Facebook för nyheter.

                        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                        Comment


                        • #42
                          Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                          Originally posted by Maildaemon View Post
                          Pratar du dB drag regler nu? För i så fall är det väl 4 mm max, sen om du har tre lager på 1,33 mm eller ett på 4 mm är oväsentligt.

                          För i EMMA och Bassrace får man väl dämpa hejvilt?
                          Faktum är att du har fel på nr1, men rätt på nr2.

                          Att köra 3 lager 1.33mm kommer ge MYCKET bättre styvhet än ett lager med 4mm, förutsatt att vi pratar om matta som har samma strukturella uppbyggnad.

                          I EMMA-sammanhang kan du dämpa hur mycket du vill.

                          (däremot så skall man passa sig i dBsammanhang med dämpning, det finns MÅNGA exempel där det spelar LÄGRE med dämpmatta...)

                          /jonas
                          SM-guld 2007 och 2008.
                          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                          Comment


                          • #43
                            Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                            Tycker SC mattan får mycket kritik. Testat autoleads butyl, hushmat och Silentcoat. I olika byggen då. Sedan tidigare har jag 1 lager av autoleads butylmatta i bakdörrarna, provade skillnaden mellan framdörren och bakdörren när jag höll på att dämpa fram nu, genom att knacka lite på ytterplåten. Tycker båda lät lika stumma, kanske ingen 100%ig "test" direkt men så stor skillnad tror jag inte det är. (Det var 1 lager SC fram då med alltså).

                            Kan inte uttala mig om dynamat då jag aldrig testat den, men många anser den ska vara bäst. SC mattan är riktigt smidig att arbeta med, men å andra sidan är stora ytor som tak bara mer jobb att ha "småbitar" att arbeta med. Jag tror snarare att andra mattor kan ge bättre dämpning p.g.a det är stora plattor som är sammanhängande!

                            Att det är sedan är skillnad på bra dämpning vs låg vikt är jag helt övertygad av.
                            Last edited by Hanatsu; March 8, 2011, 15:44.

                            Comment


                            • #44
                              Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Honom känner jag
                              ja visst är han trevlig

                              Comment


                              • #45
                                Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                                Originally posted by Hanatsu View Post
                                Tycker SC mattan får mycket kritik. Testat autoleads butyl, hushmat och Silentcoat. I olika byggen då. Sedan tidigare har jag 1 lager av autoleads butylmatta i bakdörrarna, provade skillnaden mellan framdörren och bakdörren när jag höll på att dämpa fram nu, genom att knacka lite på ytterplåten. Tycker båda lät lika stumma, kanske ingen 100%ig "test" direkt men så stor skillnad tror jag inte det är. (Det var 1 lager SC fram då med alltså).

                                Kan inte uttala mig om dynamat då jag aldrig testat den, men många anser den ska vara bäst. SC mattan är riktigt smidig att arbeta med, men å andra sidan är stora ytor som tak bara mer jobb att ha "småbitar" att arbeta med. Jag tror snarare att andra mattor kan ge bättre dämpning p.g.a det är stora plattor som är sammanhängande!

                                Att det är sedan är skillnad på bra dämpning vs låg vikt är jag helt övertygad av.
                                Jag letade som en tok igår efter ett test som nån kille gjorde med de då på marknaden största märkena utav dämpmatta.

                                Han konstaterade att det fanns ett par-tre stycken som var likvärdiga prestandamässigt per ark, Dynamat var EN av dem. Men det fanns fler.

                                Räknade man resultat per krona så fanns det bättre alternativ än Dynamat.

                                Det testet är överlägset det mest sammanfattande jag sett. Dilemmat är att jag inte kan hitta det nu.

                                Inte osannolikt att någon välkänd stor tillverkare köpte bort artikeln från Internet. Det är tyvärr vanligare än man tror...

                                //Jonas
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X