Announcement

Collapse
No announcement yet.

dämpmatta billig vs inte så billig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: dämpmatta billig vs inte så billig

    Du kommer aldrig att höra skillnaden på vilken dämpmatta du valt, när du dämpat färdigt. Om det görs efter konstens alla regler. Däremot arbetet för att ta dig dit kan variera.

    I min första bil dämpade jag inte ett dugg, sen lät det ju därefter.

    Min andra bil dämpade jag med bitumen. Funkade bra, tills jag fick för mig att bygga vidare och drog butyl/alu-matta uppepå allt för att sen pensla med nån sån där dämpmassa. Blev sjukt bra dämpat men tungt som fan.
    Använde 4mm bitumen, massor. Två paket silent coat. En halv hink dämpmassa från Swedac Acoustic. Drygt 8 lager med den.

    I min nya bil har jag inte hunnit göra nåt, men i den blir det också silent coat. Detta för att pris kontra funktion är rätt hyfsat. Aldrig testat dynamat men har verkligen svårt att tänka mig att den är så pass mycket bättre till det priset. Visst jag kanske får lägga lite extra på stora ytor men min bil är så liten att stora ytor inte existerar.

    Så min syn på det hela, dämpa ordentligt, vad du sen använder är upp till dig och din plånbok. Men det är inte omöjligt att dynamat är bäst, men inte heller omöjligt att den INTE är bäst.

    Min syn på det hela.

    MvH Thomas
    Drömmer...

    Comment


    • #17
      Re: dämpmatta billig vs inte så billig

      Alltid lika kul och se hur man försöker intala sig själv att det absolut billigaste är lika bra som det det övre segmentet i produktkategorin
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment


      • #18
        Re: dämpmatta billig vs inte så billig

        Jag tycker att SilentCoat är prisvärd, den är lättjobbad & dämpar helt okej. Men jag är själv sugen på att testa STPs silvermatta (finns på BRL) då jag har mycket bra erfarenhet av deras gamla M1 matta. Ett lager av den i framdörrarna dämpar lika bra som dubbla lager SC i bakdörrarna.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #19
          Re: dämpmatta billig vs inte så billig

          Originally posted by micke999 View Post
          vad kostar dynamat?pm till 12v men inte fått nått svar
          hur mycke går de åt till ´dörrarna?
          Jag har svarat dig
          Svensk importör/generalagent av:

          Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

          Best European Distributor 2011 - Alpine

          Comment


          • #20
            Re: dämpmatta billig vs inte så billig

            Originally posted by Nonne View Post
            Alltid lika kul och se hur man försöker intala sig själv att det absolut billigaste är lika bra som det det övre segmentet i produktkategorin
            Håller med dig Nonne
            B² audio Sweet Like Danish
            www.b2audio.com

            Comment


            • #21
              Re: dämpmatta billig vs inte så billig

              Originally posted by Nonne View Post
              Alltid lika kul och se hur man försöker intala sig själv att det absolut billigaste är lika bra som det det övre segmentet i produktkategorin
              Vad är det som gör att en butylmatta dämpar bättre än en annan?

              Det är ju inte helt osannolikt att alla här inte är de mest objektiva.

              Comment


              • #22
                Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                En liten fråga bara, är som så att jag dämpade dörrarna i min gamla fiat uno med swedols (asfalts matta) och enligt mig blev det brutal skillnad blir det dubbel så stor skilnad om jag skulle dämpa med ex cs matta eller M1?

                Comment


                • #23
                  Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                  Inte bara dämpningen i sig som är intressant..., Dynamat gör ett grymt jobb och väger betydligt mindre, dessutom väldigt lättarbetad.
                  Det handlar ju om att omvandla vibrationer till värme.....

                  Comment


                  • #24
                    Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                    Det skiljer också i hur pass bra mattan fastnar på underlaget har jag nyss fått erfarenhet av.
                    Jag hade två olika fabrikat på butylmattor sittandes på samma yta brevid varann och bägge skulle bort för att ersättas av en hel större bit , kan ju säga att medans den ena gick ganska lätt att bara dra bort så satt den andra fast ordentligt och gav mig betydligt mer motstånd.
                    Så i framtiden kommer jag bara att använda "den andra"
                    "Sound by Hewi"

                    Blue eMotion by heWi

                    Comment


                    • #25
                      Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                      Originally posted by Oloof View Post
                      Vad är det som gör att en butylmatta dämpar bättre än en annan?

                      Det är ju inte helt osannolikt att alla här inte är de mest objektiva.
                      Menar du butyl mot butyl eller butyl mot annat?
                      B² audio Sweet Like Danish
                      www.b2audio.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                        Originally posted by B2 audio Jay View Post
                        Menar du butyl mot butyl eller butyl mot annat?
                        Butyl mot Butyl.

                        Mest av nyfikenhet som jag undrar vad det är som gör att det enligt flera här kan bli sån otrolig skillnad på i princip samma produkt.

                        Självklart kan en matta vara mer lättarbetad, fastna bättre etc. Men jag menar just nu ur endast dämpningssynpunkt.

                        Comment


                        • #27
                          Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                          Skiljnaden ligger nog mer i sammansättningen. Vissa mattor har mera butyl, men sen ett tynnare lager aluminium. Andra har tvärtom.

                          Generation 1 av våran matta hade mera butyl, och var väldig mjuk att arbeta med.
                          Nya mattan har lite mindre butyl, men ett tjockare lager aluminium.

                          Aluminiumen är där för att försegla vibrationer och några menar att ett tjockare lager med alu är bättre än ett tjockare lager butyl. Men det kan också göra mattan mer svårarbetad. Oavsett så är butyl mattor ett bättre alternativ än bitumen.

                          Är lite pro / cons beroende på vilken butyl matta man väljer.
                          B² audio Sweet Like Danish
                          www.b2audio.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                            jag lägger min röst på Csab dämpmattan.
                            http://carbonize.noxshop.se/?categor...&item_id=csab4

                            den är billig, (ca en hundring dyrare än silent coat) den är 0,5mm tjockare än sc (kanske inte låter så mycket men i denna situationen är det enormt mycket). Den har betydligt tjockare aluminium "skal" än sc mattan, detta gör precis som b2 säger att den blir lite mindre rörlig gentemot sc. men enligt mig så gör även detta att mattan får en bättre dämpningsförmåga.

                            så min röst faller helt klart på csab mattan!

                            Comment


                            • #29
                              Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                              Originally posted by big-jepp View Post
                              jag lägger min röst på Csab dämpmattan.
                              http://carbonize.noxshop.se/?categor...&item_id=csab4

                              den är billig, (ca en hundring dyrare än silent coat) den är 0,5mm tjockare än sc (kanske inte låter så mycket men i denna situationen är det enormt mycket). Den har betydligt tjockare aluminium "skal" än sc mattan, detta gör precis som b2 säger att den blir lite mindre rörlig gentemot sc. men enligt mig så gör även detta att mattan får en bättre dämpningsförmåga.

                              så min röst faller helt klart på csab mattan!
                              Ingen av mina CSAB mattor mäter över 2mm så nja.. jag tar det med att den skulle vara tjockare med en nypa salt, men den är nog bra dock.
                              Builder of the Metallica Tribute Car

                              Comment


                              • #30
                                Re: dämpmatta billig vs inte så billig

                                Originally posted by Tokken View Post
                                Ingen av mina CSAB mattor mäter över 2mm så nja.. jag tar det med att den skulle vara tjockare med en nypa salt, men den är nog bra dock.
                                inte mätt dom, men jämförde sc och csab och csab är iaf tjockare än sc.
                                sen om den är 2,5 exakt vet jag inte

                                Comment

                                Working...
                                X