Announcement

Collapse
No announcement yet.

Amega QW6 ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Amega QW6 ?

    Jag lyssnade på QW6 igår , dels ihop med 3.5" amega och ihop med 6.5" kittet(Kringutrustning var Alpine 9861HU optiskt till BitOne processor samt Macintosh steg , tidskomp+filter injusterat ingen Eq).

    Mina intryck är som följer:

    QW6+3.5" Klarade att spela ganska högt och med ett ljud som är klart godkänt. Kombon var mkt samspelt. Perfekt i tex firmans caddy. Imponerade med tanke på element storlekarna.

    QW6+6.5" Kit med HP på 100 och sub på 28HP och LP80. Vill först säga att i denna kombinationen så överraskades jag av hur bra 6.5" kittet lät då jag inte har lyssnat mkt på det tidigare , hursom så var även denna kombon samspelt och QW6 fyllde nedre registret bra och det gick att spela rejält högt utan att QW6 storknade. Här var jag mer kritisk i lyssningen och jämförde sub i prinsip mot min egna bil. Jag saknade det sista djupet i subben och även det fysiska då man inte "kände" subben utan endast hörde den så man bör inte byta sin/sina 10/12" basar i stora lådor emot denna och räkna med motsvarande sub. Går kanske att hitta lite mer djup om man sänker HP och är beredd att offra en del effekttålighet?
    Allt det säger ju egentligen sig självt , 6.5" element har ju inte så stor konarea och 5L lådvolym är ju ingenting.

    För mig känns den klart prisvärd iallefall.

    Viktigt att tänka på: Den skall monteras under brädan med hörnladdning för bästa resultat och inte placeras t.ex längs med sidan i bagaget.

    Obs! allt detta gäller för 5L slutet , inte hur den låter i portat vilket jag inte lyssnat på.
    "Sound by Hewi"

    Blue eMotion by heWi

    Comment


    • #17
      Re: Amega QW6 ?

      Originally posted by Nonne View Post
      Jaha, vinet har kommit fram ser det ut som
      Nej inte ett dugg, inte ens en liten whisky eller annan form av alkohol.

      Sanningen smärtar ofta. Just små element som skall spela BÅDE subbas och transientsnabb midbas existerar inte om de skall sitta i liten sluten låda.

      Det kommer aldrig hända. Så är det bara, och det kan du fråga precis vem som helst som är högtalarkonstruktör och som kan sin sak. Jag tror inte ens Micke Forsberg anser att hans 6.5tums sub är speciellt bra för mellan och övre midbas! För det ändamålet har Amega bättre element. Och subben är inte gjord för det heller! Egentligen vet jag inte varför du hoppar på mig ang. detta.

      Märkligt.
      Last edited by jonash; September 24, 2010, 23:24.
      SM-guld 2007 och 2008.
      Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

      Comment


      • #18
        Re: Amega QW6 ?

        Intressant läsning här nu. Kör/körde med en JL Audio 6W3v3 frontsub i en exakt 5liters låda monterad i mittkonsolen som matades med 300W Rms, och den klara inte av detta. Utan att låta illa så börja det helt plötsligt "skorra" (skånska) på låg volym och på högre volymer så ger/gav den helt okontrollerade konrörelser. Så den e på utgång för att testa en Amega QW6 som ska möta upp Q-comp60 i nedre registret.
        Frågan e om jag small JL6W då signalen kommer från andra steget som driver 2x15" och jag öka subvolymen, då det jag ville ha mer luft i rörelse bakifrån .
        Sen 1200:- e ju som hittat.. bara beställa hem och testa
        När e den den klar för leverans? hittar ingenting om detta.

        MVH

        Comment


        • #19
          Re: Amega QW6 ?

          Originally posted by Juha View Post
          Intressant läsning här nu. Kör/körde med en JL Audio 6W3v3 frontsub i en exakt 5liters låda monterad i mittkonsolen som matades med 300W Rms, och den klara inte av detta. Utan att låta illa så börja det helt plötsligt "skorra" (skånska) på låg volym och på högre volymer så ger/gav den helt okontrollerade konrörelser. Så den e på utgång för att testa en Amega QW6 som ska möta upp Q-comp60 i nedre registret.
          Frågan e om jag small JL6W då signalen kommer från andra steget som driver 2x15" och jag öka subvolymen, då det jag ville ha mer luft i rörelse bakifrån .
          Sen 1200:- e ju som hittat.. bara beställa hem och testa
          När e den den klar för leverans? hittar ingenting om detta.

          MVH
          Jag är rätt övertygad om att om inte du fördärvat JL6an innan du kör den nu, så är det nåt annat som är fel. JL6an och Amegas är väldigt lika som element betraktade.
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #20
            Re: Amega QW6 ?

            Originally posted by Juha View Post
            När e den den klar för leverans? hittar ingenting om detta.

            MVH
            Så här sa vi till den första gubben som citat: "-SKA HA en sån NUUU",
            ca 5 veckor bort, med andra ord nästa månadskifte.
            Varför inte förbereda håltagningen, 144mm(fast det tar väl inte 5 veckor)

            Pierre
            SEASTREAMS GARAGE


            ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

            Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

            Comment


            • #21
              Re: Amega QW6 ?

              @Jonash
              Den ÄR sönderspelad, TRO mig
              Testade steget som driver den mot en av 15" och inga problem på steget, och prova det andra steget mot Jl lika illa , som hela upphägningen gett med sig då man pressar lite på konen så "klickar" det.
              Så den e ute. Men jag ska nog inte ha frontsubben kopplad till substeget utan köra det med enbart LPfilter så man inte kan pressa den då man vill ha massa luft i rörelse ..

              @ Horsy
              Det e nu det e tid att öka , eller få in den på hemsidan så man kan förbeställa

              MVH

              Comment


              • #22
                Re: Amega QW6 ?

                Originally posted by Juha View Post
                @Jonash
                Den ÄR sönderspelad, TRO mig
                Testade steget som driver den mot en av 15" och inga problem på steget, och prova det andra steget mot Jl lika illa , som hela upphägningen gett med sig då man pressar lite på konen så "klickar" det.
                Så den e ute. Men jag ska nog inte ha frontsubben kopplad till substeget utan köra det med enbart LPfilter så man inte kan pressa den då man vill ha massa luft i rörelse ..

                @ Horsy
                Det e nu det e tid att öka , eller få in den på hemsidan så man kan förbeställa

                MVH
                Okej. Ja då får du väl köpa ett nytt element då, men sätt inte samma förutsättningar för Amega subben bara, för det kommer sluta exakt likadant, det är inget hot, det är ett löfte.

                //Jonas
                SM-guld 2007 och 2008.
                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                Comment


                • #23
                  Re: Amega QW6 ?

                  Nej jag beskrev ju detta att den inte får vara inkopplad på subsignalen, då man gärna är där och skruvar.. Utan den får ett eget arbetsområde <80 hz som man kan gaina hur högt som e max

                  Comment


                  • #24
                    Re: Amega QW6 ?

                    Originally posted by Juha View Post
                    Nej jag beskrev ju detta att den inte får vara inkopplad på subsignalen, då man gärna är där och skruvar.. Utan den får ett eget arbetsområde <80 hz som man kan gaina hur högt som e max
                    Man lär sig av misstagen

                    Sen vill jag på en gång säga att jag tror att Amegas lilla sub säkert gör med bravur det den var tänkt som.

                    Men jag vill att folk som sitter och funderar om de skall byta ut sina midbasar i sina kit till en sån här tingest skall tänka helt om. Annars kommer ni bli ledsna.

                    Och med det har jag sagt allt jag ville säga egentligen kring detta med subbasar med tunga koner som skall agera reptilsnabba midbasar.
                    SM-guld 2007 och 2008.
                    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                    Comment


                    • #25
                      Re: Amega QW6 ?

                      Originally posted by Juha View Post
                      @ Horsy
                      Det e nu det e tid att öka , eller få in den på hemsidan så man kan förbeställa

                      MVH
                      Man kan det.

                      Pierre
                      SEASTREAMS GARAGE


                      ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                      Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Amega QW6 ?

                        Kör alla med bara en 6.5" eller hade installationen flera?

                        Min tanke vara att köra mellan 3-6st 6.5" (Dock GZNW6.5)
                        sigpic

                        Ägare av DekorTeknik
                        Gå in och gilla!

                        Comment


                        • #27
                          Re: Amega QW6 ?

                          Originally posted by jonash View Post
                          Som med ALLA "subbasar" i smått format som kan passa i en liten sluten låda så kommer det att bli saker som blir lidande. Och nu menar jag subbas, dvs ner till säg 35Hz. Problemen med alla dessa element kommer alltid vara att de saknar dynamik och transientsnabbhet längre upp i registret. Så är det bara.

                          Det är fysikens lagar, och de gäller oavsett vad marknadsföring säger...

                          Edit: Däremot kan det vara kul att testa om man ej har plats för mer, men förvänta er inte midbas ens i närheten av vad ett normalt bra 6.5tums element avger.

                          /Jonas
                          Med midbas, menar du då upp till ca 250Hz eller redan upp till ca 150Hz? Tycker inte om att dela mina middar högre än ca 150Hz/12dB, tycker ljudbilden faller för mycket då.

                          Originally posted by Horsyhorse View Post
                          Så här sa vi till den första gubben som citat: "-SKA HA en sån NUUU",
                          ca 5 veckor bort, med andra ord nästa månadskifte.
                          Varför inte förbereda håltagningen, 144mm(fast det tar väl inte 5 veckor)

                          Pierre
                          7L sluten låda (med klossar för att få ner volymen till 5L) med 144mm stort hål, CHECK! Så, nu vill jag ha en bas här å!
                          Mitt projekt: Volvo V60
                          BRL - B2 & Dayton

                          More to come...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Amega QW6 ?

                            Originally posted by jonash View Post
                            Egentligen vet jag inte varför du hoppar på mig ang. detta.
                            Det var lite ironi min käre Watson!

                            Fast när jag tänker efter så har du allt för ofta negativa kommentarer om saker du aldrig sett eller hört!
                            Du sitter i förbundet och ska främja marknaden, hur lätt blir det för dig att förhandla med den tänkta sponsorn vid ett senare tillfälle!
                            Det hade kanske varit bättre att du lyssnat på basen först, sen hade du fällt kommetaren......

                            Lyssnade på Qw6an i går!
                            Fan va den va trevlig, men som brukligt har den samma problem som alla andra.....blablabla

                            Du, jag och ett flertal andra vet vad du pratar om, men när man inte har riktig koll kan man tro att QW6 är kass!

                            Lite off T men vill släta ut ditt inlägg lite !!!
                            Last edited by Nonne; September 25, 2010, 07:47.
                            sigpic

                            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                            Ljudbyggaren sedan 1998

                            Importör av Mosconi, Gladen
                            Se oss på Facebook för nyheter.

                            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                            Comment


                            • #29
                              Re: Amega QW6 ?

                              Originally posted by Nonne View Post
                              Det var lite ironi min käre Watson!

                              Fast när jag tänker efter så har du allt för ofta negativa kommentarer om saker du aldrig sett eller hört!
                              Du sitter i förbundet och ska främja marknaden, hur lätt blir det för dig att förhandla med den tänkta sponsorn vid ett senare tillfälle!
                              Det hade kanske varit bättre att du lyssnat på basen först, sen hade du fällt kommetaren......

                              Lyssnade på Qw6an i går!
                              Fan va den va trevlig, men som brukligt har den samma problem som alla andra.....blablabla

                              Du, jag och ett flertal andra vet vad du pratar om, men när man inte har riktig koll kan man tro att QW6 är kass!

                              Lite off T men vill släta ut ditt inlägg lite !!!
                              Jag förstår vad du säger, men jag har en lika viktig uppgift i att upplysa folk om hur det ligger till med saker anser jag själv.

                              Om jag måste välja (vilket jag redan gjort då jag kommer hoppa av Förbundet) är att det är viktigare att folk får veta sanningar än att jag främjar marknaden och låter bli att säga hur saker och ting är och så går folk och köper saker som de egentligen inte borde.

                              Det är mitt val. Och detta forum är inte till för att öka försäljningen, utan detta forum är öppet för all slags diskussion såvitt jag vet.

                              Just i detta fall behöver man inte lyssna. Om du på pappret (jag antar att specen på basen stämmer) ser en bil som väger 1500kg och har 100hk motor, sen ser du en som har 250hk i 900kg, vilken accelerar bäst? Just det. Däremot, vilken gör mest skada på en husvägg i 90km/h? Precis.

                              Ändamålen är olika, men klart tillämpbara som jämförelse i detta fall.

                              Förresten så vill jag att du lägger fram exemplen på de "ofta" förekommande fall där jag haft negativa kommentarer. Annars får du ta tillbaks det påhoppet tack. För ingenstans har jag sagt att Amegas lilla sub är dålig! Däremot har jag upplyst vart användningsområdet befinner sig - det är en jävla skillnad det.

                              /Jonas
                              Last edited by jonash; September 25, 2010, 10:06.
                              SM-guld 2007 och 2008.
                              Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                              Comment


                              • #30
                                Re: Amega QW6 ?

                                Originally posted by ChriZtoffer View Post
                                Med midbas, menar du då upp till ca 250Hz eller redan upp till ca 150Hz? Tycker inte om att dela mina middar högre än ca 150Hz/12dB, tycker ljudbilden faller för mycket då.
                                Om du jämför med midbasen i Amega kittet kommer den ha klart bättre "pang" mellan 70-150Hz.

                                Däremot kommer du få ut med djupbas ur sub6an. Precis som det är tänkt.

                                Fråga Micke, men jag är extremt övertygad om att Amegas sub6 INTE var tänkt att kunna ersätta midbasar i 2vägs kit...Däremot som komplement till nåt som spelar BRA ned till 80-100Hz så tror jag den funkar riktigt bra!
                                SM-guld 2007 och 2008.
                                Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                                Comment

                                Working...
                                X