Announcement

Collapse
No announcement yet.

4th order bandpass - Ett spännande alternativ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

    Originally posted by zrken View Post
    Hur den här Backe benämnde konstruktioner vet jag inget om. "Dubbelventilerad" är dock väldigt tvetydigt. Men det är absolut i sin ordning med en 6th order. På bild; antingen parallell eller serie (kvasi) portad.


    Ordning kommer väl ifrån hur brant frekvensgången filtreras utanför passbandet. Backe började räkna ordningar utan någon egentlig betydelse. Total förvirring för oss som tänkte i elektronik/fysik-termer, men det funkade för Backe. Det finns ingen som inspirerat mer folk att bygga bandpass än den mannen. Bara för det måste man gilla honom.

    Dubbelventilerad är väl ok, det är ändå ingen som bygger serie-typen. Det är drygt nog att labba med portar som sticker ut ur lådan.
    Dubbelventilerad eller enkelventilerad tycker jag funkar. Skulle någon ge sig på en serie-ventilerad så får de väl skriva det. Just att skriva om det på internet borde vara den enda anledningen för någon att ge sig på det ändå...

    Comment


    • #32
      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

      Originally posted by Jonhny View Post
      Dubbelventilerad är väl ok, det är ändå ingen som bygger serie-typen. Det är drygt nog att labba med portar som sticker ut ur lådan.
      Dubbelventilerad eller enkelventilerad tycker jag funkar. Skulle någon ge sig på en serie-ventilerad så får de väl skriva det. Just att skriva om det på internet borde vara den enda anledningen för någon att ge sig på det ändå...
      Nu misstar du dig ordentligt.
      Sett till större bilbyggen är det otroligt mycket vanligare med kvasi-6th orders än parallelbyggen! Knappt så att jag ens på rak arm komma ihåg att jag sett ett enda paralellbygge i större skala till bil. Men kvasi- däremot.... Dem är det gott om!

      Bygglogg: SQW: TransFårrden

      Comment


      • #33
        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

        Originally posted by zrken View Post
        Nu misstar du dig ordentligt.
        Sett till större bilbyggen är det otroligt mycket vanligare med kvasi-6th orders än parallelbyggen! Knappt så att jag ens på rak arm komma ihåg att jag sett ett enda paralellbygge i större skala till bil. Men kvasi- däremot.... Dem är det gott om!
        Menar du allvar?
        Du får länka till några isf.

        Jag hittar bara vanliga bandpass med sluten och portad kammare på youtube, kallas de nåt annat?
        Last edited by Jonhny; August 21, 2012, 21:21.

        Comment


        • #34
          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

          Johnny har helt rätt. För dem som håller på med detta på professionell nivå betyder ordningen hur det faller av.

          6e ordningens låda är bara ett dumt uttryck!
          SM-guld 2007 och 2008.
          Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

          Comment


          • #35
            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

            http://www.youtube.com/watch?v=7xa0RE6luaA
            http://www.youtube.com/watch?v=R4kkPIv1NmY
            http://www.youtube.com/watch?v=7_IOh8QHIdk

            Din tur, hitta ngt som är parallellportat

            Bygglogg: SQW: TransFårrden

            Comment


            • #36
              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

              Originally posted by jonash View Post
              Johnny har helt rätt. För dem som håller på med detta på professionell nivå betyder ordningen hur det faller av.

              6e ordningens låda är bara ett dumt uttryck!
              Tycker snarare det låter som en alldeles utmärkt benämning om det beskriver så tydligt hur hårt systemet faller av i frekvens.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • #37
                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                Här har du en från Finland:
                Här har du en svensk:

                Comment


                • #38
                  Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                  Serieventilerad är inte helt ointressant om man skall in genom en skidlucka och har en bas med lågt qts. Men man får bereda sig på ett långvarigt labbande för att få det bra.
                  /tycker Erik.

                  Comment


                  • #39
                    Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                    http://www.youtube.com/watch?v=R4kkPIv1NmY
                    Den ser ut att kunna vara avstämd som en riktig bandpass. Det hade varit kul att se mer av lådan.

                    Jag var iofs mer inne på normala bilar med en 12" i en bredbandig bandpass för att få in ljudet i hatthyllan på en sedan. Men det är kanske inte så bandpass används längre? SPL är lite annorlunda.

                    Comment


                    • #40
                      Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                      Originally posted by jonash View Post
                      Dem där ordningarna som Backe hittade på är bara förvirrande.
                      Originally posted by jonash View Post
                      6e ordningens låda är bara ett dumt uttryck!
                      Här måste man vara observant på vad Backe egentligen skriver. Han anger alltså själva lådorna i olika "ordningar", han anger inte specifikt 4:e ordningens eller 6:e ordningens bandpass. Det är stor skillnad.

                      För övrigt anser jag att hans sätt att räkna ut bandpass är.......inte rätt kan man säga.

                      4:e och 6:e ordningens bandpass har inget med Backes "ordningar" att göra, det är sammanlagda teoretiska brantheten i övre/nedre "fallkurva".

                      Comment


                      • #41
                        Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                        Originally posted by Robsarve View Post
                        Serieventilerad är inte helt ointressant om man skall in genom en skidlucka och har en bas med lågt qts. Men man får bereda sig på ett långvarigt labbande för att få det bra.
                        Ja, jag har upptäckt detta oxå. De passar alldeles utmärkt även med hänsyn till volymratios mellan de olika kammarna. Dvs, det är avsevärt mkt enklare byggtekniskt att få till. Exempelvis då man ieg kan bygga en till portad låda ovanpå en vanlig portad låda.....

                        Men så går det oxå att skruva till lite. Här är en bygglogg på temat: http://www.caraudio.com/forums/car-a...rebuild-5.html

                        Jag passade på att cadda upp en egen modell på det hela med mina mått. Då monteras de yttre elementen inverterat...


                        Dock dras de här 6thorder konstruktionerna med en group delay från helvettet. Vilket säkert bidrar till att de sällan upplevs speciellt transientsnabba. Har läst om en och annan gubbe som tyckte de har fungerat på "låg" volym, men börjat "gröta till sig" på högre volym... I min bok handlar det om att den bakre porten korkar igen av turbulens och konstruktionen övergår i det närmaste till en 4th order istället, med märklig volymratio. Ser man till vad för barke portstorlek som används i vanliga fall till några 18" blir man mörkrädd. Jag är helt övertygad om att de underdimensioneras utav bara helvette

                        En 6thorder skulle jag kunna få in mina 4x12" med rimlig marginal i alla fall.... och lite konarea och motorstyrka har ingen basgalning dött av

                        Och nu när 4th... ehh.. borde fortsätta på denna diskussionen i min bygglogg istället :P

                        Bygglogg: SQW: TransFårrden

                        Comment


                        • #42
                          Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                          Originally posted by zrken View Post
                          Ja, jag har upptäckt detta oxå. De passar alldeles utmärkt även med hänsyn till volymratios mellan de olika kammarna. Dvs, det är avsevärt mkt enklare byggtekniskt att få till. Exempelvis då man ieg kan bygga en till portad låda ovanpå en vanlig portad låda.....

                          Men så går det oxå att skruva till lite. Här är en bygglogg på temat: http://www.caraudio.com/forums/car-a...rebuild-5.html

                          Jag passade på att cadda upp en egen modell på det hela med mina mått. Då monteras de yttre elementen inverterat...


                          Dock dras de här 6thorder konstruktionerna med en group delay från helvettet. Vilket säkert bidrar till att de sällan upplevs speciellt transientsnabba. Har läst om en och annan gubbe som tyckte de har fungerat på "låg" volym, men börjat "gröta till sig" på högre volym... I min bok handlar det om att den bakre porten korkar igen av turbulens och konstruktionen övergår i det närmaste till en 4th order istället, med märklig volymratio. Ser man till vad för barke portstorlek som används i vanliga fall till några 18" blir man mörkrädd. Jag är helt övertygad om att de underdimensioneras utav bara helvette

                          En 6thorder skulle jag kunna få in mina 4x12" med rimlig marginal i alla fall.... och lite konarea och motorstyrka har ingen basgalning dött av

                          Och nu när 4th... ehh.. borde fortsätta på denna diskussionen i min bygglogg istället :P
                          Anser du det vara en bandpass?

                          Comment


                          • #43
                            Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                            Om man sitter med tex en BMW E30 eller liknande och behöver dra upp rör genom hatthylla, samt har ett baselement som passar basreflex så är en dubbelventilerad helt rätt. Har själv byggt ett 10tal såna och det funkar. Vilken typ av bandpass man väljer beror på en massa saker, inte minst elementet.
                            SM-guld 2007 och 2008.
                            Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

                            Comment


                            • #44
                              Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                              Originally posted by Jonhny View Post
                              http://www.youtube.com/watch?v=R4kkPIv1NmY
                              Den ser ut att kunna vara avstämd som en riktig bandpass. Det hade varit kul att se mer av lådan.

                              Jag var iofs mer inne på normala bilar med en 12" i en bredbandig bandpass för att få in ljudet i hatthyllan på en sedan. Men det är kanske inte så bandpass används längre? SPL är lite annorlunda.
                              Kikar du på 51sek framen ser du att porten till höger. Kameran är instucken i den stooora djävla främre porten...

                              Bygglogg: SQW: TransFårrden

                              Comment


                              • #45
                                Re: 4th order bandpass - Ett spännande alternativ

                                Originally posted by jonash View Post
                                Om man sitter med tex en BMW E30 eller liknande och behöver dra upp rör genom hatthylla, samt har ett baselement som passar basreflex så är en dubbelventilerad helt rätt. Har själv byggt ett 10tal såna och det funkar. Vilken typ av bandpass man väljer beror på en massa saker, inte minst elementet.
                                Vad baserar du ett val av bandpass typ på?

                                Bygglogg: SQW: TransFårrden

                                Comment

                                Working...
                                X