Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa bas och steg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa bas och steg

    Hallå ! Hoppas att jag postar detta i rätt forumdel nu, har precis hittat till detta forum så är inte helt säker , men hoppas att det går bra endå !

    Håller på att uppgradera mitt billjud för fullt, har nu blivit sugen på att köpa ny bas och ett fint steg till.


    Basarna jag har kikat på är dessa:

    Jl audio 13W7 / 12W7

    Kicker L7 12"

    Cerwin Vega Stroker 12"


    Stegen jag funderar på är:

    Cerwin Vega Stroker 1000.1

    Cerwin Vega Stroker 2000.1

    Kicker ZX 1500.1


    Jag vill hellre att det spelar bra än högt om man säger så !


    Skulle gärna vilja ha lite tips och synpunkter angående detta. Då det faktiskt är ganska mycket pengar det handlar om, så vill jag vara säker innan jag bestämmer mig !

    Är det värt att köpa såhär dyra saker ?
    Vilka av dessa skulle ni rekommendera, ska man köra en eller 2 basar ?


    Alla synpunkter och tips uppskattas väldigt mycket !

    // MVH

  • #2
    Re: Köpa bas och steg

    här är steget för dig
    http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2473

    Comment


    • #3
      Re: Köpa bas och steg

      Kika på JL W6. Mer prisvärd än W7. B2 AC12 grym för pengarna. Vilken karaktär vill du ha på ljudet?
      De basarna du tittat på innan är bra men där lägger du lite extra pengar för att de ska klara att spela högt. Så vill du att det ska spela "bra" så går det komma undan billigare. Samma gäller slutstegen. Fast mycket pulver är bra oavsett pris på basen
      Octan
      Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
      Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

      OctanAudio
      Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
      Fegens Vandrarhem

      Bilstereoblog
      Team Ljudbyggaren

      Comment


      • #4
        Re: Köpa bas och steg

        Originally posted by octan View Post
        Kika på JL W6. Mer prisvärd än W7. B2 AC12 grym för pengarna. Vilken karaktär vill du ha på ljudet?
        De basarna du tittat på innan är bra men där lägger du lite extra pengar för att de ska klara att spela högt. Så vill du att det ska spela "bra" så går det komma undan billigare. Samma gäller slutstegen. Fast mycket pulver är bra oavsett pris på basen
        Okej, jo visst skulle de vara kul att kunna spela högt också, men jag vill framförallt att det ska låta bra Men kan man spela både högt och bra så är ju de självklart ett plus i kanten !

        Jag skulle helst vilja ha en snärtig bas som "trycker till" där de behövs, lite svårt att förklara men, jag vill helst inte ha dedär mullrande ljudet som kan komma även fast man tycker att det inte borde ha varit någon bas just där :P


        Kan tillägga att just nu så har jag en Mds Monster xtreme 12" med ett Crunch V-drive 1800 steg till.


        Så din rekommendation är alltså Jl 12W6 / 12W7 ?

        Angående slutsteget så känner jag att jag hellre köper ett lite kraftigare nu, så jag slipper att uppgradera det senare.

        // MVH Robin

        Comment


        • #5
          Re: Köpa bas och steg

          B2 AC12 är det många som tycker om när det gäller SQ. Sen ett B2 mono steg till det hade inte heller suttit fel

          Comment


          • #6
            Re: Köpa bas och steg

            Angående steget så tänker du helt rätt.
            Angående bas så är 12W6 bra men finns många till att kika på. 2st B2 AC12 hade varit en bra kombination om du vill ha 2 basar t.ex. I sluten låda är den riktigt tight och snabb om den får mycket effekt. Sen så är Rainbow Hammer 12 en personlig favorit. Rainbow har ju dessutom fler modeller. Hörde en låda med dubbla Cervin 10or som lät bra och allround. DLS har många bra modeller. Finns nästan för mycket godis att välja på.
            Octan
            Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
            Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

            OctanAudio
            Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
            Fegens Vandrarhem

            Bilstereoblog
            Team Ljudbyggaren

            Comment


            • #7
              Re: Köpa bas och steg

              Hertz HX300 glömde jag nämna. En godbit för pengarna.
              Octan
              Hellboy Beetle MKIII Mosconi, Bewith, Gladen, Hybrid
              Hellboy Beetle MKII: Gladen Powered by Mosconi

              OctanAudio
              Gilla På Facebook Uppdaterar där när nya inlägg ligger uppe.
              Fegens Vandrarhem

              Bilstereoblog
              Team Ljudbyggaren

              Comment


              • #8
                Re: Köpa bas och steg

                Oj nu blev det mycket på en gång, kikade lite på Hertz 300, och den fanns i ett par olika modeller verkade ganska trevlig faktiskt B2 AC12 verkar ju också väldigt intressant. .
                Nu har ni gett mig riktig beslutsångest !

                Om ni skulle skriva en top 3 lista, hur skulle den se ut ?

                B2 AC12 har jag förstått att många verkar gilla, såg att det var en som sålde 2st JL 12W7 för 5000, vilket jag tyckte verkade vara ganska rätt pris, tycker ni att jag ska släppa JL och kanske satsa på B2 istället ?
                Rainbow Hammer kostar ju bara 1600 drygt, nästan hälften gämfört med B2 och Hertz, känns ju aldrig fel att komma undan lite billigare, men är dom lite dyrare basarna värda sina pengar ?

                Somsagt, mycket som snurrar i huvet på mig nu !


                // MVH Robin
                Last edited by Berg3r; January 31, 2010, 14:05.

                Comment


                • #9
                  Re: Köpa bas och steg

                  Mitt råd är att du åker o lyssnar på lite olika.

                  Pierre
                  SEASTREAMS GARAGE


                  ALPINE, DYNAUDIO, GENESIS, SUPRA, MOSCONI, GLADEN ! ! !

                  Verkar blivit lite mer fart här på forumet, kul!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Köpa bas och steg

                    Originally posted by Berg3r View Post
                    Rainbow Hammer kostar ju bara 1600 drygt, nästan hälften gämfört med B2 och Hertz, känns ju aldrig fel att komma undan lite billigare, men är dom lite dyrare basarna värda sina pengar ?
                    Tror dom har nån AC12 kvar, helrätt pris iaf
                    http://n-core.se/index.php?page=shop...mart&Itemid=26

                    Comment


                    • #11
                      Re: Köpa bas och steg

                      jag ager en jl audio 12w7 basta basen jag hort alskar den .racker med en 12a
                      jag kor sq bra med ett steg med pulver i till basen sa den far sitt .du blir ej missnojd med jl 12w7 det lovar jag.byter inte min for nagot.jag kor 3way aktiv genom bitone super bra ljud cdt m6 i dorr och es-420 midd cdt es100 diskant .ska du ha bra ljud fram sa ar 3way att ha.kop en av de 2 som han har for 2500 om han gar med pa det.;-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Köpa bas och steg

                        och om du köper w7 12a, se till att få den som inte är sprucken (antar att det är dessa som var på tal om förut) :P

                        Comment


                        • #13
                          Re: Köpa bas och steg

                          Originally posted by Svartstreck View Post
                          och om du köper w7 12a, se till att få den som inte är sprucken (antar att det är dessa som var på tal om förut) :P
                          Mina gamla, spelar jävlar. Riktigt skön snärtbas och spelar ruggigt djup
                          Hopp, ska man göra nu då?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Köpa bas och steg

                            Nu förstår jag inte riktigt, vad menar ni med sprucken ?

                            // MVH

                            Comment


                            • #15
                              Re: Köpa bas och steg

                              W7 har dubbla koner och den yttre konen är spräckt på en av dom där för 5000 kr
                              Hopp, ska man göra nu då?

                              Comment

                              Working...
                              X