Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lanzar budget slutsteg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Lanzar budget slutsteg

    hej o hå!

    har nu bränt 2 st hollywood HXA3K slutsteg och funderar på att byta märke istället för att köpa ett likadant.
    Eftersom man ännu inte har något jobb så har man inte råd att slå till med "kvalité". Anledningarna till att de brändes vet jag.

    1. Då fick jag syn på Lanzar märket, att de hade billiga slutsteg trottsallt.
    Då är frågan, är detta något att köpa före hollywood steget? Ska driva
    3st 12´s som ligger på 350wrms styck kopplat till 1.33ohm.

    2. Vad jag förstår så ligger båda stegen på 2ohm, skulle det gå och koppla ner till 1.33ohm utan konsekvenser? Hur blir det med effekten?
    3. Ser att de inte skriver rms utan bara watt.. ger stegen ut 2000wrms samt 2700wrms eller vad menar de?

    Lanzar - http://www.ridetech.se/lanzar-max-20...lutsteg/9658-0
    Lanzar - http://www.ridetech.se/legacy-icon-2...lutsteg/9785-0

    Hollywood - http://www.autohifi.se/?category_id=171&item_id=HXA3K

    Emil
    Originally posted by Softis
    Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

  • #2
    Re: Lanzar budget slutsteg

    När man bränner flera steg så får man nog se över sina inkopplingar och strömförsörjning tycker jag. Nu vet jag inte hur kvaliteten är på HXA3K, men det känns väl inte så troligt att "två steg på raken" har fabrikationsfel. Folk som har haft det steget får ge mer råd i så fall, jag har inte provat ett sånt.

    När det gäller Lanzar MXA 1600 och Legacy Icon LA1270 så litar jag inte ett dugg på effektuppgifterna i produktbeskrivningarna. Manualen till LA1270 säger också att RMS-effekten är 2000 W, det tror jag dock inte ett smack på med tanke på att steget enligt manualen arbetar i klass AB och avsäkringen är 2x25 A.

    Manualen till MXA 1600 säger att RMS-effekten är 275 W vid 2 Ohm. Det verkar iof skumt eftersom avsäkringen är 2x40 A, men i det fallet litar jag hellre på manualens effektuppgifter.

    Att koppla in 3 st 4 Ohms basar på dessa två steg tycker jag inte låter så bra, spelar du någon låt med "rätta" frekvenserna så kanske basarnas totala impedans ramlar ner mot 1,5 Ohm eller lägre och då mår knappast stegen speciellt bra.

    Men jag ingen egen erfarenhet av de två sistnämnda stegen heller, utgår bara ifrån "teoretiskt förnuft" eller vad man ska kalla det.

    Comment


    • #3
      Re: Lanzar budget slutsteg

      Originally posted by Optima View Post
      När man bränner flera steg så får man nog se över sina inkopplingar och strömförsörjning tycker jag. Nu vet jag inte hur kvaliteten är på HXA3K, men det känns väl inte så troligt att "två steg på raken" har fabrikationsfel. Folk som har haft det steget får ge mer råd i så fall, jag har inte provat ett sånt.

      När det gäller Lanzar MXA 1600 och Legacy Icon LA1270 så litar jag inte ett dugg på effektuppgifterna i produktbeskrivningarna. Manualen till LA1270 säger också att RMS-effekten är 2000 W, det tror jag dock inte ett smack på med tanke på att steget enligt manualen arbetar i klass AB och avsäkringen är 2x25 A.

      Manualen till MXA 1600 säger att RMS-effekten är 275 W vid 2 Ohm. Det verkar iof skumt eftersom avsäkringen är 2x40 A, men i det fallet litar jag hellre på manualens effektuppgifter.

      Att koppla in 3 st 4 Ohms basar på dessa två steg tycker jag inte låter så bra, spelar du någon låt med "rätta" frekvenserna så kanske basarnas totala impedans ramlar ner mot 1,5 Ohm eller lägre och då mår knappast stegen speciellt bra.

      Men jag ingen egen erfarenhet av de två sistnämnda stegen heller, utgår bara ifrån "teoretiskt förnuft" eller vad man ska kalla det.
      Det låter ju vettigt det du säger, och säkert är det så. Så dessa stegen lär jag inte lägga i prio 1 direkt.. Varför de första gick sönder var pga för dåligt med ström, varför sedan det andra gick sönder antar jag var för att det satt monterat på baslådan så det blev att det vibrerade sönder på något vis, samma saker i stegen hade inte bränt så. om det inte var pga det kan jag inte förstå varför, steget låg på 12v vid hård spelning.
      Originally posted by Softis
      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

      Comment


      • #4
        Re: Lanzar budget slutsteg

        Okej. Det ska inte gå sönder ifall spänningen bara sjunker till 12 V iaf, så mycket törs jag nog garantera. Vibrationer är förstås en möjlig orsak.

        Comment


        • #5
          Re: Lanzar budget slutsteg

          Originally posted by Optima View Post
          Okej. Det ska inte gå sönder ifall spänningen bara sjunker till 12 V iaf, så mycket törs jag nog garantera. Vibrationer är förstås en möjlig orsak.
          Tycker med det skulle vara konstigt om det vore spänningen.. Allt är rätt kopplat samt 50mm2 kablar som används med

          Någon som kanske har förslag på något steg i den prisklassen jag är ute efter (~ 2000)?
          Originally posted by Softis
          Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

          Comment


          • #6
            Re: Lanzar budget slutsteg

            Jag skulle nog köpa begagnat steg!
            även jag som student/arbetslös söker monoblock!b :P
            Har hört lite gott om Detta iaf..
            \m/

            Comment


            • #7
              Re: Lanzar budget slutsteg

              Originally posted by LuffarN View Post
              Jag skulle nog köpa begagnat steg!
              även jag som student/arbetslös söker monoblock!b :P
              Har hört lite gott om Detta iaf..
              Har kikat begagnat men inte hittat så mycket. Och precis, detta steget har jag också sett en kompis har skaffat sig detta så man kanske får höra om man får prova och se hur det fungerar
              Det jag undrar lite över att det ger 1200wrms vid 1 ohm.. känns som det blir lite klent för mina 3 12" basar..
              iof ligger basarna tsm på 1050wrms, men alltid kul med lite mer effekt på dem!
              Originally posted by Softis
              Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

              Comment


              • #8
                Re: Lanzar budget slutsteg

                jo, det är svårt att hitta det man vill ha för 2000kr.. har min budget på ungefär samma men har inte bråttom så den kanske växer!

                gör en tråd i Köp/Sälj här på forumet vettja!
                \m/

                Comment


                • #9
                  Re: Lanzar budget slutsteg

                  Originally posted by LuffarN View Post
                  jo, det är svårt att hitta det man vill ha för 2000kr.. har min budget på ungefär samma men har inte bråttom så den kanske växer!

                  gör en tråd i Köp/Sälj här på forumet vettja!
                  Mjo det är inte det enklaste Själv är man i behov utav ett så fort som möjligt!
                  Yes har gjort det, så får se om det blir ngt napp!
                  Originally posted by Softis
                  Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lanzar budget slutsteg

                    Originally posted by LuffarN View Post
                    Jag skulle nog köpa begagnat steg!
                    även jag som student/arbetslös söker monoblock!b :P
                    Har hört lite gott om Detta iaf..
                    jag har ett sådant och tycker det spelar bra men han ej testa så mycket innan jag gick i vinter ide...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lanzar budget slutsteg

                      En kompis hade ett HXA3K liggandes så slog till på ett likadant igen, fick de ju trottsallt för 1300 Dock verkar de som att basarna kan vara slut nu också..

                      Märkte nu när jag hållde på och mixtra med gainen på steget att basarna låt väldigt "knackande" när man höjde upp gainen en bit, vet att tillslut ska det börja låta dåligt men när man känner på basarna, dvs trycker ner de i bott så märker man att konan "hackar" tag i nånting, inge missljud eller liknande utan bara att det hackar tag i nånting.. Är detta verkligen normalt? ljudet är lika bra när man sitter i bilen som om de vore nya.

                      basarna är 3st SPL V300S4 12"
                      Originally posted by Softis
                      Sätta den i ytterväggen och öppna fönstret så har man en portad låda då

                      Comment

                      Working...
                      X