Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

    Har lite problem med dessa saker kanske någon som har några förslag eller varit med om liknande!

    1. Högt grundbrus, har testat 3 olika slutsteg samma problem, följer med volymen, slutsteg gain ca 50% nu.

    2. Plopp ljud i högtalarna, när jag vrider på volymkontrollen, ett ploppljud för varje steg på volymen, detta hörs väl när man har paus intryckt. Ändras inte med volymen (har jag för mig)

    3. När man använder PCn för att brusa av systemet, så kopplar den ut tids kompen och alla filter i HU, efter man har skickat över den nya ljudkurvan så kan man ej aktivera dessa funktioner igen. Så delningsfilter, tidskomp, mm är bortkopplade, allt går fullrange. Låter inte så bra i basarna Vill gärna använda dom befintliga filtren i stereon så man har lite koll!

    4. När man använder Imprint mjukvaran, kan man inte göra egna modifieringar på den kurvan före man skickar över den till PXA-H100?

    5. Kan man inte se någonstans vilka justeringar imprintmjukvaran gör? Den visar bilder på kurvan men inte hur mycket den sänker och höjer på vissa frekvenser. Kan ju vara bra att veta om man inte kan lösa problemet i punkt 3
    Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
    www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

  • #2
    Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

    #1 & 2 kan ha och göra med skillnader i jordningen. Prova en annan jordpunkt.
    Alternativet är bränd signaljord, inte lika kul...

    #4: Det kunde man inte "på min tid" hos Alpine, och kanske fortfarande inte.

    #5: Se #4.

    Men skit i imprintfunktionen, du fixar en bättre inställning själv.
    Vis vobiscum sit!

    Comment


    • #3
      Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

      Lånar tråden lite.

      Har samma setup som AndrAAx men lita andra frågor.

      Först och främst kan jag inte köra programvaran i min pc som ha win 7 även om jag valt XP service pack 2 kompabilitet. Den säger att det blir ett kritiskt fel open port.

      Någon som har erfarenhet? Har läst runt lite på nätet och allt pekar på att programvaran bara funkar ihop med xp se2 vilket tyvärr är stenålder.
      Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
      Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

      Comment


      • #4
        Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

        Jag körde min på Windows 7 Ultimate 32bitars utan problem! Du måste ansluta boxen och micken före du startar programmet.
        Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
        www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

        Comment


        • #5
          Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

          Originally posted by AndrAAx View Post
          Jag körde min på Windows 7 Ultimate 32bitars utan problem! Du måste ansluta boxen och micken före du startar programmet.
          Testat samma problem. Har dok via en vän fått tag på en laptop med XP sp2.

          Har du fått ordning på ditt ljud?
          Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
          Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

          Comment


          • #6
            Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

            Har fått bort "ploppet", men det övriga är kvar! Verkar vara sånt man får leva med! Ett riktigt skit system! Varför köpa en HU med massa filter och EQ sedan en box för att utnyttja allt! Sedan kopplar boxen ur alla funktioner som man vill använda! UGH! Så för att få det bra måste du i alla fall göra allt själv ändå! Utan mick!
            Importör / Distributör av: SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.BilstereoOnline.se - Webshop - SP Audio, SPL Lab, Taramps
            www.VinylStyling.se - Webshop - Kolfibervinyl, Toningsfilm, Solfilm på löpmeter och lite Stylingprodukter.

            Comment


            • #7
              Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

              Jo jag har förstått det. Jag gillar Alpine i övrigt men jag känner mej lite lurad.
              Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
              Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

              Comment


              • #8
                Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                Originally posted by Daniel J View Post
                Jag gillar Alpine i övrigt men jag känner mej lite lurad.
                Fårstår hur du känner står själv med CDA-105Ri + PXA-H100.
                Som jag inte klarar av att ställa in och hittar ingen som kan hjälpa heller tyvär.

                Comment


                • #9
                  Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                  Originally posted by mv70 View Post
                  Fårstår hur du känner står själv med CDA-105Ri + PXA-H100.
                  Som jag inte klarar av att ställa in och hittar ingen som kan hjälpa heller tyvär.
                  Här ser man innebörden av att köpa lite tyngre grejor från dom som bryr sig om vad dom säljer eller dom med verkstad = erfarenhet.
                  Detta har varit på tapeten hur många ggr som helst, fast då e man GNÄLLIG

                  Jag vet att det finns folk runt dina trackter som reder ut Alpine kombon!
                  Annars om du har du vägarna förbi Helsingborg ska jag visa dig hur den fungerar och DÅ vill du inte sälja processorn!!

                  Jag vet inte hur många jag hjälpt per telefon av mina kunder, näthandel hos mig är detsamma som köp över disk.
                  Skillnaden är att du e där och jag e här!!
                  sigpic

                  We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                  Ljudbyggaren sedan 1998

                  Importör av Mosconi, Gladen
                  Se oss på Facebook för nyheter.

                  Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                  Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                  International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                    Originally posted by Nonne View Post
                    Här ser man innebörden av att köpa lite tyngre grejor från dom som bryr sig om vad dom säljer eller dom med verkstad = erfarenhet.
                    Detta har varit på tapeten hur många ggr som helst, fast då e man GNÄLLIG

                    Jag vet att det finns folk runt dina trackter som reder ut Alpine kombon!
                    Annars om du har du vägarna förbi Helsingborg ska jag visa dig hur den fungerar och DÅ vill du inte sälja processorn!!

                    Jag vet inte hur många jag hjälpt per telefon av mina kunder, näthandel hos mig är detsamma som köp över disk.
                    Skillnaden är att du e där och jag e här!!
                    Joo visst är det enkelt nu efteråt att säga att man får skylla sig själv för man inte köpte av sin lokala stereo butik som bryr sig eller har verkstad. Men nu finns det ingen stereobutik kvar i stan .Har nu efteråt fått reda på att Mediamark säljer Alpina men dom vill mest bara sälja grejorna. Hadde exempelvis ingen mic sats hemma och ännu mindre kunde förklara nåt för en nybörjare.

                    Tror ochså det finns folk som kan i närheten men kan inte hitta dom även man skulle vara bered att betala lite för kunskaper. Hadde jag bott lite mer neråt landet hadde jag naturligtvis besökt dig i Helsingborg

                    Men back on topic
                    Är det inte lite lustigt att ha en bra HU som inte funkar fullt ut enligt reklamen utan extra prossesor. Även om du hittar en prossesor så måste du nästan köpa en mic sats till ochså om man inte är expert. Sedan läser man om folk som har micsats och tycker att det är svårt med PC programen. Men nu är ju inte jag nån ljudexpert så jag borde nog bara vara tyst och köpt min stereo på lokala biltema för enkelhetens skull

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                      Då ska vi se...

                      Jag svarar ej på några konkreta problem i denna tråden, vill ni ha lösningar så skicka PM till mig, så hjälper jag er så gott jag kan! (det blir "stökigt" att hjälpa fler än en person /tråd har jag märkt)

                      80% av frågorna som kommer till oss från konsumenter är handhavandefel vilka hade kunnat åtgärdats/undgåtts genom att konsultera bifogade manualer (har ni tappat manualerna finns de att ladda hem här) .

                      Om ni funderar på att införskaffa Alpine-produkter kan ni alltid konsultera vår hemsida, där finner ni all information ni behöver, känner ni att ni har andra frågor eller vill ha personlig hjälp så finns det ett stort gäng duktiga återförsäljare runt om i landet, (ex.Nonne) och på nätet.

                      Ledet när ni har frågor skall alltid gå som följer: Kontakta butiken där varan är införskaffad, känner ni att ni inte får den hjälp ni behöver; kontakta oss direkt på info@alpine.se. Givetvis hjälper jag till så gott jag kan härifrån, men det kan hända att det dröjer med svar, eller att jag missar era frågor helt.
                      Svensk importör/generalagent av:

                      Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                      Best European Distributor 2011 - Alpine

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                        Jag fick programmet att fungera i Win 7 på min netbook och det va smidigt. Kanske ska tillägga att det är en stabil netbook med.
                        Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                        Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                        Comment


                        • #13
                          Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                          Här kommer länkarna jag skickade till Daniel J, med dessa två program kan ni köra Imprint-mjukvaran i win7.

                          1. download and install Microsoft .Net framework 3.5 from:
                          http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

                          2. download and install the USB driver for Windows Vista from:

                          http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

                          3. install ALPINE IMPRINT software

                          (fick hjälp från mina kollegor i Tyskland då jag inte är någon vidare datahacker, därför står det på engelska)
                          Svensk importör/generalagent av:

                          Alpine, MTX, Caliber, Macrom, Streetwires, Dynamat

                          Best European Distributor 2011 - Alpine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                            Originally posted by 12 Volt Sverige View Post
                            Här kommer länkarna jag skickade till Daniel J, med dessa två program kan ni köra Imprint-mjukvaran i win7.

                            1. download and install Microsoft .Net framework 3.5 from:
                            http://www.microsoft.com/downloads/d...displaylang=en

                            2. download and install the USB driver for Windows Vista from:

                            http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

                            3. install ALPINE IMPRINT software

                            (fick hjälp från mina kollegor i Tyskland då jag inte är någon vidare datahacker, därför står det på engelska)
                            Man kan även högerklicka välja kompabilitet och markera xp sp2
                            Volvo V70 2010 (Volvo orginal HP)
                            Ctr-05 Alpine/Hertz (Mysljud) SÅLD

                            Comment


                            • #15
                              Re: Problem Alpine iDA-X305 + PXA-H100 + KTX-H100

                              Dock bör man likväl uppdatera MS .Net framework till senaste version då det är mer och mer som baseras på den plattformen
                              Last edited by Lonefox; August 26, 2010, 21:01. Reason: Tjyckfelsnisse
                              Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
                              ACV, Dayton Audio, GAS, Kenwood, Supra

                              Comment

                              Working...
                              X