Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komponentval Alfa 156

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Komponentval Alfa 156

    Hej.

    Efter många års frånvaro från bilstereo är det sagt att stuva in lite ljud i min Alfa 156 och ersätta Boseprylarna. På hyllan hemma ligger ett Amega Q-Comp 60, ett femkanals Genesis och en Alpine KTX-100EQ som jag tänker använda nu.

    Jag behöver hjälp med att hitta en bra huvudenhet. Jag är svag för IDA-X305 för utseendets skull, men är öppen för förslag som funkar ihop med mina saker. På hyllan ligger för visso min gamla CTA-1305, men jag vill kunna strömma Spotify från mobilen.

    Till detta behöver jag rekommendation på en passande subbas som ska monteras osynligt, kanske till och med på samma ställe som Bose-subben fast i en ny låda.

    Ska jag satsa på ett par Q-Cox 600 till bakdörrarna för att glädja döttrarna?

    Eftersom bilen är en 2003:a så vill jag såklart behålla ett ”tidstypiskt” utseende och inte göra irreparabelt våld på bilen. Bosestereon ska hamna i en låda inför framtiden.

  • #2
    Re: Komponentval Alfa 156

    Originally posted by thomash
    Hej.

    Efter många års frånvaro från bilstereo är det sagt att stuva in lite ljud i min Alfa 156 och ersätta Boseprylarna. På hyllan hemma ligger ett Amega Q-Comp 60, ett femkanals Genesis och en Alpine KTX-100EQ som jag tänker använda nu.

    Jag behöver hjälp med att hitta en bra huvudenhet. Jag är svag för IDA-X305 för utseendets skull, men är öppen för förslag som funkar ihop med mina saker. På hyllan ligger för visso min gamla CTA-1305, men jag vill kunna strömma Spotify från mobilen.

    Till detta behöver jag rekommendation på en passande subbas som ska monteras osynligt, kanske till och med på samma ställe som Bose-subben fast i en ny låda.

    Ska jag satsa på ett par Q-Cox 600 till bakdörrarna för att glädja döttrarna?

    Eftersom bilen är en 2003:a så vill jag såklart behålla ett ”tidstypiskt” utseende och inte göra irreparabelt våld på bilen. Bosestereon ska hamna i en låda inför framtiden.
    För att göra det enkelt, införskaffa en DSP och en BT adapter så kan du streama till adaptern.
    När du inte streamar återgår du till den fantastisk analoga sändningen .... FM bandet!

    Är du lite kräsen även på radio så ladda ner radioappen och streama, mycket bättre ljud och inga floff i talet då den digitala sändningen känns mindre trixad (rakare frekvengång).
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Komponentval Alfa 156

      Tackar.

      Jag kommer att köpa en Alpine Ida-X305 mest av nostalgiska skäl.

      Frågan är hur man ska göra med högatalare i bakdörr och med en passande sub?

      Comment


      • #4
        Re: Komponentval Alfa 156

        Det är upp till var och en om man vill ha högtalare bak, jag personligen föredrar "front fill" före rear rill.

        Tänk bara på att ha ett hål mellan sub och bakhögtalarna.
        Dela en bit över 100hz, gör man inte det så blir fasfelen mer markanta.

        Dessutom så inkräktar inte din "rear fill" på frekvensområdet där subben arbetar, Detta gör basen torr och tajt!

        Att montera 6x9" i hatthyllan och sen 2x12" är så fel så det inte är sant.
        Satsar man pengar på en bra sub som är kontrollerad och torr så gör 6x9" basarna släpiga.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Komponentval Alfa 156

          6x9” trenden skippade jag till och med på 90-talet med Jensen-tolva och Hifonics Eros istället.

          Dessutom så är Alfan en Sportwagon, så kombi :-)

          Comment


          • #6
            Re: Komponentval Alfa 156

            Originally posted by thomash View Post
            6x9” trenden skippade jag till och med på 90-talet med Jensen-tolva och Hifonics Eros istället.

            Dessutom så är Alfan en Sportwagon, så kombi :-)
            Det med 6x9" var bara mer allmänt råd för att få en bild av ljudegenskaperna

            När jag monterar högtalare i dörrar bak och det sitter högt monterad diskant så utesluter jag den och monterar hellre en koaxial.

            Att spela in i vänsterörat är ingen kul upplevelse.

            Har väl ingen direkt erfarenhet hur det ser ut i Alfan, det är ingen bil som är vanligt återkommande i min kundkrets.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X