Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av baslåda till Golf V?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med val av baslåda till Golf V?

    Hej!

    Är totalt newbie på billjud och behöver all hjälp jag kan få med att välja baslåda till en Golf 5.

    Har okej ljud i främre dörrarna (högtalarna bytta av förra ägaren) men saknar de lägre frekvenserna. Är inte ute efter att få hela bilen att skaka i takt men något som fyller bra. Lyssnar mest akustisk musik, blues, pop.

    Funderade först på en slimmad aktiv variant, typ Cerwin Vega VPAS10. Sen hittade jag en beggad JL Audio 10w1v3 som sitter i en modellanpassad låda i bagaget. Hade vart praktisk och det jag läst om elementet så verkar det vara bra. Men skulle då behöva slutsteg. Vad ska jag isf kolla efter? Vill inte kosta på för mkt så gärna beggat.

    Har ingen erfarenhet tidigare att koppla in baslådor men kan säkert ta hjälp av folk som kan. Är det mkt tjorvigare Att koppla in en baslåda/slutsteg jämfört med en aktiv baslåda?

  • #2
    Re: Hjälp med val av baslåda till Golf V?

    Originally posted by Blåtand
    Hej!

    Är totalt newbie på billjud och behöver all hjälp jag kan få med att välja baslåda till en Golf 5.

    Har okej ljud i främre dörrarna (högtalarna bytta av förra ägaren) men saknar de lägre frekvenserna. Är inte ute efter att få hela bilen att skaka i takt men något som fyller bra. Lyssnar mest akustisk musik, blues, pop.

    Funderade först på en slimmad aktiv variant, typ Cerwin Vega VPAS10. Sen hittade jag en beggad JL Audio 10w1v3 som sitter i en modellanpassad låda i bagaget. Hade vart praktisk och det jag läst om elementet så verkar det vara bra. Men skulle då behöva slutsteg. Vad ska jag isf kolla efter? Vill inte kosta på för mkt så gärna beggat.

    Har ingen erfarenhet tidigare att koppla in baslådor men kan säkert ta hjälp av folk som kan. Är det mkt tjorvigare Att koppla in en baslåda/slutsteg jämfört med en aktiv baslåda?
    Satsa på den där anpassade lådan, mycket bättre ljud och spelar mot all förmodan djupare och mer musikaliskt.

    Inkopplingen är den samma, ström, jord och signal .... så funkar alla produkter.
    Skillnaden är bara att kabelarean kommer förmodligen att bli en aning större/grövre på strömsidan.

    Golf V är enkel att dra ström i, ja även att sno signal till förstärkaren.
    Antingen koppla in sig på högtalarsignalen eller köpa en Plug n Play kabel så blir det samma som om din radio hade Lågnivå.
    sigpic

    We know the Rolex feeling, only the best are copied.

    Ljudbyggaren sedan 1998

    Importör av Mosconi, Gladen
    Se oss på Facebook för nyheter.

    Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

    Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

    International Head Judge och numera även kallad besserwisser

    Comment


    • #3
      Re: Hjälp med val av baslåda till Golf V?

      Ok då kör jag på det!
      Orginalstereon är bytt av förra ägaren till en navigations touchscreen. Lär jag behöva plug&play kabeln ändå?

      Vad ska jag kika efter för beggat slutsteg? Så billigt som möjligt.

      Comment


      • #4
        Re: Hjälp med val av baslåda till Golf V?

        Originally posted by Blåtand View Post
        Ok då kör jag på det!
        Orginalstereon är bytt av förra ägaren till en navigations touchscreen. Lär jag behöva plug&play kabeln ändå?
        Bara om det är en originalstereo, är det en eftermarknads så brukar dom ha lågnivå.
        Ibland är RCAn på kabel och den brukar folk strunta i att montera eftersom den inte används, den kabeln kan vara svår att få tag på eller ibland ganska så dyr!

        Originally posted by Blåtand View Post
        Vad ska jag kika efter för beggat slutsteg? Så billigt som möjligt.
        Är det priset det hänger på så nått från GAS, MDS eller annat som bara är framtaget för att vara billigt.
        sigpic

        We know the Rolex feeling, only the best are copied.

        Ljudbyggaren sedan 1998

        Importör av Mosconi, Gladen
        Se oss på Facebook för nyheter.

        Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

        Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

        International Head Judge och numera även kallad besserwisser

        Comment


        • #5
          Re: Hjälp med val av baslåda till Golf V?

          Ok tack för tipsen!

          Behöver jag kika något spec vad gäller steget? Watt etc?

          Comment


          • #6
            Re: Hjälp med val av baslåda till Golf V?

            Nä egentligen inte.

            Effekten är inte det som avgör om steget är bra, sen e det skillnad på Klass A B och digitalsteg.

            Ett bryggat Klass A B 2-kanalssteg på 2x100 watt spöar skitten av ett 1000 watts digitalt monoblock för rund slängar 2000kr.

            Att bara jaga steg för så lite pengar som möjligt är inget öronen uppskattar.
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment

            Working...
            X