Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

    Originally posted by Eazy View Post
    Vänta nu, limmade du fast adaptrarna du gjorde med trälim mot plåten på dörren? Trodde man bara kunde limma trä med trälim.
    Jajamän, funkade superbra (nåt PVA lim). Gjorde rent plåten med sprit först och lät det härda över natten, sitter som berget!
    Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

    Comment


    • #92
      Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

      Originally posted by Marre View Post
      Ser bra ut, kul med fler Mercedesbyggen.
      Har du hunnit bygga nåt mer?
      Stort tack. Inte blivit något mer ännu, har varit lite för mörkt och regnigt för det. Hämtade precis upp bilen igår efter två veckor på verkstan, läkande kylare, intercooler, bränsleledning och motorlampan på... Det mesta är ordnat nu, ska kolla om jag hittar någon billigare IC än original bara då den skulle landa på ~7000 sek, men den är inte akut att byta heller.

      Funderar på om jag ska försöka montera in mina poddar, men ser verkligen inte fram emot att dra nya kablar ut i dörrarna. Planen är att installera poddar + steg för framsystemet som jag hämtade i julas, så jag kan använda varsitt steg för bredbandare/ midbas och snygga till kabeldragningen.
      Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

      Comment


      • #93
        Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

        Originally posted by Lillalilja View Post
        Stort tack. Inte blivit något mer ännu, har varit lite för mörkt och regnigt för det. Hämtade precis upp bilen igår efter två veckor på verkstan, läkande kylare, intercooler, bränsleledning och motorlampan på... Det mesta är ordnat nu, ska kolla om jag hittar någon billigare IC än original bara då den skulle landa på ~7000 sek, men den är inte akut att byta heller.

        Funderar på om jag ska försöka montera in mina poddar, men ser verkligen inte fram emot att dra nya kablar ut i dörrarna. Planen är att installera poddar + steg för framsystemet som jag hämtade i julas, så jag kan använda varsitt steg för bredbandare/ midbas och snygga till kabeldragningen.
        Trist med motorproblem.
        Vet inte hur det ser ut i din bil, men i e klassen är det tack & lov inga kontaktstycken ut till dörrarna utan en kanal som går hela vägen ut.
        Tog ett riktigt långt buntband och lyckades lirka det genom kanalen, kunde sedan fästa kablarna i det och dra igenom relativt smidigt.

        Comment


        • #94
          Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

          Originally posted by Marre View Post
          Trist med motorproblem.
          Vet inte hur det ser ut i din bil, men i e klassen är det tack & lov inga kontaktstycken ut till dörrarna utan en kanal som går hela vägen ut.
          Tog ett riktigt långt buntband och lyckades lirka det genom kanalen, kunde sedan fästa kablarna i det och dra igenom relativt smidigt.
          Den började läka kylarvätska när jag var ute på roadtrip ~6 timmar hemifrån, inte så mycket att göra än att stanna och fylla på vatten eftersom. Tror jag använde närmare 12 liter. Överhettade tyvärr två gånger ändå. Ska in på service snart igen och spola igenom ny olja och hoppas att maskin klarade sig.

          Gott tips med buntbandet, tack för det! Tror det är kanal i min också, fann dock inget lätt sätt att öppna den på/ trä igenom kabel men ska prova ditt knep.
          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

          Comment


          • #95
            Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

            Kul projekt!

            Comment


            • #96
              Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

              Imponerande tycker en annan som aldrig hållt på med glasfiber.

              Comment


              • #97
                Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                Originally posted by pike2k View Post
                Imponerande tycker en annan som aldrig hållt på med glasfiber.
                Instämmer. Blir sugen på att prova varje gång jag ser något - sen läser jag på om hälsoriskerna och blir osugen igen...
                Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                Kablar: Supra, Gladen
                Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                Comment


                • #98
                  Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                  Originally posted by Nattlorden View Post
                  Instämmer. Blir sugen på att prova varje gång jag ser något - sen läser jag på om hälsoriskerna och blir osugen igen...

                  Du ska ju inte äta det😳😄
                  Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
                  "The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."
                  Facebook: husse bygger gladenwagon
                  Instagram: husse_bygger_gladenwagon

                  Comment


                  • #99
                    Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                    Originally posted by huSSe View Post
                    Du ska ju inte äta det😳😄
                    Nej, men både att ta i och inandas var ju inte helt trevligt.
                    Ford Focus Mk. 3.5 to be upgraded with:
                    Elektronik: Mosconi, Pioneer ( + stock headunit )
                    Högtalare: Gladen Aerospace, Focal, Ino Audio
                    Kablar: Supra, Gladen
                    Ljuddämpning: Silent Coat, STP AeroFlex 6, Stinger foam rings
                    Tillbehör: Valicar, Gladen, Autoleads

                    Redaktör på hifi-forumet Faktiskt.io

                    Comment


                    • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                      Det är ganske mycket riktigt otrevliga saker i bilar vill jag lova som man inte ska va nära.!!!

                      Comment


                      • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                        Hej allesammans, har inte varit inne här på längre (ny dator och glömt inlogg hit) och andra projekt under lockdown. Stort tack till alla snälla kommentarer!!

                        Originally posted by ztaphy View Post
                        Kul projekt!


                        Originally posted by pike2k View Post
                        Imponerande tycker en annan som aldrig hållt på med glasfiber.
                        Första gången jag använder glasfiber! Enklare än man tror, men kräver en del tålamod. Får öva in tekniken att undvika luftbubblor. Enklare att jobba med än trä på många sätt, kan enkelt bygga komplicerade former och styra materialtjocklek själv. Men kladdigt! Rekommenderar helt klart att prova, kan ju provbygga någonting innan man ger sig på en frontsub-låda.


                        Originally posted by Nattlorden View Post
                        Instämmer. Blir sugen på att prova varje gång jag ser något - sen läser jag på om hälsoriskerna och blir osugen igen...
                        Väl ventilerat och eventuellt skyddsmask så är det lugnt. Ge det ett försök du som bygger så mycket!

                        Originally posted by Nattlorden View Post
                        Nej, men både att ta i och inandas var ju inte helt trevligt.
                        Ganska pikant lukt men är man utomhus är det nog lugnt. Värsta tyckte jag var alla flisor och stick, spröten i ändarna blir som nålar när man ska börja slipa sen. Använde bara tunna latexhandskar för att slippa kladdet så får väl skylla mig själv.
                        Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                        Comment


                        • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                          Har bestämt mig för att avyttra bilen (har jobbat hemifrån sen i mars, kör bara till butiken nån km härifrån + dyr motorrenovering väntar). Hade långtgående planer på att klä om den då spraylimmet släppt under värmen i somras så spacklet lös igenom skarven (löste det lite snabbt med tuschpenna för fotona) samt fixa passformen lite bättre men bestämde istället för att bygga hemmabas av den. Lärt mig sjukt mycket av frontsub-projektet och längtar till nästa bil för att kunna bygga igen! Lite sugen på att gå på en sluten 18" + 8" framsystem för att testa "andra sidan" då detta bygget varit ganska inriktat på SQ.

                          Nedre vänstra hörnet syns inte från kupén så la inte så mycket energi på att fixa till den. En omklädnad och lite mer spackel för att möta kanterna bättre var på agendan innan jag bestämde mig för att sälja bilen.


                          Lite byggbilder från hemmabas-projektet:

                          Lyxig arbetsbänk


                          Införskaffade en dremel och byggde en jigg i akryl


                          Dubbelbaffel och ursprungliga planen var portad låda vilket senare reviderades för en sluten låda pga portljud (fick ej plats större & längre port)




                          Lagt igen porten här


                          I bakkant är en separat kammare för inbyggnadssteg




                          Slutresultat (hålet är ventilering för steget, inte en port)
                          Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                          Comment


                          • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                            Fint bygge!

                            Comment


                            • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                              Blev det inget med porten?
                              sigpic

                              We know the Rolex feeling, only the best are copied.

                              Ljudbyggaren sedan 1998

                              Importör av Mosconi, Gladen
                              Se oss på Facebook för nyheter.

                              Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

                              Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

                              International Head Judge och numera även kallad besserwisser

                              Comment


                              • Re: Projekt frontsub och pyssel i Mercedes W204

                                Originally posted by Nonne View Post
                                Blev det inget med porten?
                                Nej, egentligen var allting fel för att bygga portat (för liten volym, för liten port, väldigt peakad frekvensåtergivning) men jag byggde portat ändå för att testa och få lite mer erfarenhet hur det låter. Första baslådan för hemmamiljö och första gången jag beräknade volym själv så ett par viktiga lärdomar. Testlyssnade i ett par veckor innan jag målade och la igen porten. Blå är sluten och grön portad (samma lådvolym).

                                Frontsub & pyssel i w204 Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X