Announcement

Collapse
No announcement yet.

12 tums bashjälp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 12 tums bashjälp

    Hej!

    har en mds bas av märket http://www.mds.se/sv/product/42/MDS-Fanatic-FR12W

    har lyckats bränna 2 basar av den modellen på bara några månader och är nu ute efter något lite mer seriöst som håller.
    steget som jag kör med är ett MDS t3 steg som klarar 500 rms watt i 2 ohm.
    och maxeffekt 1500watt

    så basen jag är ute efter skall vara en 12 tums bas och med 4x2 spolar så att man får ut 2 ohm.
    har en budget på 1500 just nu som jag tänkte lägga och för tilfället kör jag en 35 liters basport låda men kommer inom kort bygga en sluten låda i reservhjulsbaljan.

    http://www.ljudia.se/billjud-s82121/...20-dvc-p78219/

    kollat lite på denna men då jag inte har någon erfarenhet utav märket eller kvaliten så vågar jag inte köpa den, några andra förslag?

    tack på förhand // daniel

  • #2
    Re: 12 tums bashjälp

    Beror på hur mycket plats du ordnar i reservhjulsbaljan... Du bör nog fixa 25-30 liter iallafall. Det finns massor av basar att välja mellan, ta en titt på dessa t.ex

    SPL Dynamics V-300D4
    Hertz Energy ES300.D
    DLS RW12
    Alpine SWR1224

    Comment


    • #3
      Re: 12 tums bashjälp

      det är ett stort utrymme där under plus att jag skall höja golvet lite med så att 30-35 liter skall inte vara några problem att fixa
      Last edited by n1k391; May 2, 2011, 00:49.

      Comment


      • #4
        Re: 12 tums bashjälp

        Sen så har du nog missförstått det där med slutsteg lite, det tål inte 500Wrms vid 2Ohm utan det ger ut upp till 500Wrms när det belastas med 2Ohm.
        Mitt projekt: Volvo V60
        BRL - B2 & Dayton

        More to come...

        Comment


        • #5
          Re: 12 tums bashjälp

          Vilken lådvolym hade du till Mds basarna?
          Storlek på portar och längd?
          hur stog gainen på steget?
          vilken tjocklek på kablarna?
          Batteri?

          Många faktorer som spelar in om varför du brände basarna?

          och hittar du inte vart felet ligger så finns risken att du bränner fler basar?

          Övriga får lägga till vad ni tycker behövs eller vad som är felaktigt

          Comment


          • #6
            Re: 12 tums bashjälp

            Har testat mds FR10"an och gett över 1300watt, klarade det utan problem samt även med mer effekt och dist.
            Därimot gav basen upp då spolen blev så varm att man inte kunde hålla på magneten (mååånga burpar på full volym utan mellanrum).

            Så undrar om ditt problem med att basar går sönder beror på ditt steg/ström, eller om du höjt för mkt så du skickat dist?

            Mvh Jimmy
            155++db@25hz
            http://www.bilstereoforum.se/showthr...t=6241&page=15

            sigpic

            Ljudbyggaren.se

            Comment


            • #7
              Re: 12 tums bashjälp

              Har pratat med Daniel nu, då jag hänvisade han hit för att få lite proffshjälp (de vill säga er ) och fått ur han följande.

              Jag vet att han använder original batteri och en 1,5-2 farads kondensator (osäker på vilket de va)

              Sen sa han att han inte visste tjockleken på strömkabeln till steget men att kabeln var röd :P Han har smält en säkringshållare sen tidigare (antar att detta skett pga för hör värme i själva kabeln = för tunn) men han trodde den va snäppet smalare än den jag använder. DVS tunnare än 10mm² så skulle gissa på 8mm² vilket jag då såklart ansåg vara på tok för tunn kabel för det steget/basen och att han borde byta till 21mm².

              Sen frågade jag även om högtalarkablarna men inte heller här visste han helt säkert men de även dessa va ganska tunna (dock så vet jag inte vad tunnt innebär för han) men jag skulle tro att de är typ 2*2,5mm kablar han använder. Kanske borde använda 2*4mm istället?

              Lådan däremot vet jag vad det är för någon! Och det är MDS egna låda http://www.mds.se/sv/product/800/MDS-E112-Tomlada-1x12
              Men de säljer ju den lådan till FR12an så där tror jag inte problemet ligger.

              Sen till inställningarna då. Inte heller här hade han någon direkt koll på rak arm mer än att han visste att han skruvat ner Hz för att få ut mer bas. Resten av iställningarna har jag ingen aning om.

              Dock har han ett slutsteg till som driver framsystemet. Men de har nog varesig jag eller han någon koll på hur det är gjort för det är utfört av en firma i GBG.

              Hoppas det var till någon hjälp?

              Comment


              • #8
                Re: 12 tums bashjälp

                nu är jag hemma ifrån jobbet, har kollat upp allt nu och så som steget är inställt så står level på 75% så steget går inte på full effekt. inställt på lpf dvs låga frekvenser och frekvensen är inställd på 40Hz , Ingen bass boost , phase 0-180 grader står på 0.
                starkare strömkabel skall inhandlas då jag vet att den jag kör med nu är för klen då jag bränt säkringshållaren = en svart klump. http://www.cdbilradio.se/street-wire...211-c-178.aspx detta kabelkit kör jag med då cdr rekomendera det till mig och sa att det skulle funka bra( men tydligen inte) högtalarkabeln som jag kör med är 2,5 men har en supra 6 liggandes som skall användas.
                kabelkitet skall bytas till ett 35mm2 kabelkit.

                och som toxtreme var så snäll att tillägga så kör jag ju även med en kondensator av modell http://www.cdbilradio.se/sonda-3f-po...272-c-600.aspx
                Last edited by n1k391; May 3, 2011, 02:33.

                Comment


                • #9
                  Re: 12 tums bashjälp

                  kabelkitet skall bytas ut till ett kraftigare 35mm² och sen så skall min supra kabel användas som ljudkabel.
                  lådan kommer att landa på ca 30 liter. och kommer vara en sluten plastad låda i reservhjulsbaljan, steget som kommer köras med är det som jag har .

                  Comment


                  • #10
                    Re: 12 tums bashjälp

                    Att byta ut strömkabeln är nog en bra idé, högtalarkabeln däremot duget gott och väl men kör på Supran om den ändå ligger och skräpar. Det där med gainen verkar du dock ha missförstått, du kan mycket väl plocka ut full effekt ur steget trots att gainen står på 75%, det är ingen volymkontroll utan en matchning mot huvudenhetens utgångssignalnivå. Lågpassfiltret borde du kunna ställa upp till ca 60Hz iaf, 40Hz lät väl lågt om du inte har ett grymt framsystem.
                    Mitt projekt: Volvo V60
                    BRL - B2 & Dayton

                    More to come...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 12 tums bashjälp

                      Jag kör med ett dls Us 6,5 kit som jag kör ihop med ett audison steg . Huvud enheten är original som jag kör med en hognivå omvandlare. Basen står på plus 3-4 av 12 . Och diskanten 5. Så är ett grymt system fram ,

                      Comment


                      • #12
                        Re: 12 tums bashjälp

                        Fader står på plus 3 av 12

                        http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318817
                        Det kitet kör jag med fram
                        Last edited by n1k391; May 3, 2011, 19:08.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 12 tums bashjälp

                          Du spelar inte ner till 40Hz med dom. Verkar som Audison steget delar högpass i 24db/okt. Skulle delat minst 50Hz eller 63Hz med den brantheten. För varje oktav du går ner måste konen röra sig 4 gånger så mycket. Så flytta upp delningen till 50/63Hz istället, ljudet blir renare vid högre volym om du inte belastar dom så lågt. 2,5mm² högtalarkabel räcker annars, men strömkabeln ska vara 21mm². Skulle hellre satt i extra batteri än kondensator, den enda nyttan är i princip dess filtrering av störningar till strömmatningen av steget. Kolla länken nedan om du orkar...

                          http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/4/452834.html

                          Comment


                          • #14
                            Re: 12 tums bashjälp

                            tack för all hjälp! märker att man skrivit i rätt forum.
                            har nu ställt upp hz på mitt bassteg till 50 hz, ingen bas just nu så kommer ställa upp mera om nödvändigt.
                            Målet med det hela är att inget skall synas! så kommer att plastas en baslåda på ca 30 liter i reservhjulsbaljan.
                            endast det gamla steget kommer att vara kvar från den gamla installationen.
                            ljudkabeln kommer bli min suprakabel som är kraftigare och bättre.
                            kommer byta ut strömkabeln till en 35mm² kabel.
                            stereons fader står på +3 för att få ett så jämt register som möjligt så att inte basen tar över.
                            är nu ute efter en bas som kan passa till detta.
                            vill ha en kraftfull bas som klarar av att plågas under en längre tid, beredd att gå upp en del i min budget och lägga runt 3000 för basen,
                            sen nästa fundering en kraftig 10a eller en 12a? blir väl rappare bas från 10 med djupare från 12?
                            tack på förhand!
                            hela bagaget kommer självklart att dämpas och alla sladdar kommer att dras på ett snyggt sätt, kommer bygga en ny upphöjd bagagematta som jag monterar steget och kondensatorn och hög/lågnivåomvandlaren under som sedan skall kläs med högtalartyg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 12 tums bashjälp

                              Jag står fast vid DLS Nobelium 10i :P

                              Comment

                              Working...
                              X