Announcement

Collapse
No announcement yet.

Citroen C5, SQ-bygge

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

    Originally posted by zrken View Post
    Åh vilket hantverk du levererar!
    Undrar lite hur du approachade 'räkna ut volym' på de där rätt udda formerna och ändå landade välidigt nära?
    Tack! I och med att jag ville maximera höjden på lådan började jag med att mäta ut hur hög lådan kunde vara utan att interferera med bagagerumsgolvet.
    Efter att ha delat den önskade volymen 22 liter med höjden på lådan fick jag fram hur stor innerarean på bottenplattan behövde vara.
    Därefter tog jag en wellpappbit som jag klippte ut till en form som skulle kunna passa i min installation och med en area jag genom överslagsräkning trodde skulle bli hyfsat rätt. Efter att ha delat upp formerna på mallen i cirkelsegment, rektanglar och trianglar räknade jag ut arean av dessa var för sig och summerade sedan ihop det hela. Nu såg jag hur mycket för liten eller stor wellpappmallen var och kunde efter ett par iterationer hitta rätt form och mått på det hela.

    Comment


    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

      Dagens projekt var att färdigställa monteringen av batteriet.
      En 22 mm mdf-skiva fick bilda bottenplatta. På denna pluggades och limmades mdf-klossar som stopp i sidled åt alla håll.
      En strykning med kvistlack för fuktsäkringens skull och därefter kläddes det hela med matta. Efter håltagning i reservhjulsbaljan ska rostfri 10mm stång, låsmuttrar, fyrkantsbrickor och kupolmuttrar ska hålla fast batteriet.
      En kantlist sattes fast på U-balken för att skona batteriet.












      Comment


      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

        Kanonfin batterihållare det där!
        ...there are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't...



        Bygglogg BMW G20: BMW G20 SQ (Ny!)
        Bygglogg BMW F36: BMW F36 SQ
        Bygglogg Audi Q7: Audi Q7
        Bygglogg BMW F10: Tvåstegsprojekt i BMW F10

        Team Ljudbyggaren
        1:a Plats Skilled OEM - SM 2017
        3:e Plats Master OEM - SM 2018
        8:e Plats Master OEM - EM 2018 ()

        Comment


        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

          Jag gillar att du tar även batterihållaren så här seriöst. Det brukar vara en rätt vanlig punkt av 'yolo' i relation till övriga insatser på byggen.

          Bygglogg: SQW: TransFårrden

          Comment


          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

            Även säkringshållaren till strömkablaget för bakre batteriet fick en egen liten låda att husera i. Ser lite trevligare ut och ger ett mekaniskt skydd även om den kommer att sitta dold under bagagerumsgolvet.
            I ändarna på lådan kommer det att sitta förskruvningar runt kabeln för att förhindra att kontakteringen på säkringshållaren belastas mekaniskt.



            Nu på kvällen kopierade jag över formerna på mitt originalbagagerumsgolv till en MDF-platta men det återstår en hel del jobb innan det är helt klart.

            Jag har också bestämt mig för att köpa en DSP Mosconi 6to8 av Ljudbyggaren för att få full kontroll på ljudinställningarna. Till den blir det en Amas 2 Bluetooth adapter som stöder APT-X. Jag har både en Iphone 5 som inte stödjer APT-X och en Samsung Galaxy Note 4 som stöder APT-X så det ska bli intressant att jämföra eventuella ljudskillnader.

            Med detta är det dags att uppdatera systemskissen till version 2.0 där jag också bytt ut Polkbasen mot en Gladen SQX 10.

            Last edited by Backkungen; May 10, 2015, 23:44.

            Comment


            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

              Är synnerligen intresserad av att höra mer hur din bas låter!
              Hoppas hitta ett gäng SQX/SQL demos inom kort.

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                Originally posted by zrken View Post
                Är synnerligen intresserad av att höra mer hur din bas låter!
                Hoppas hitta ett gäng SQX/SQL demos inom kort.
                Jag får ev in min sqx8a i handsfacket på lördag! Dock kommer ja ha en bas bak oxå

                Comment


                • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                  Originally posted by Backkungen View Post
                  Även säkringshållaren till strömkablaget för bakre batteriet fick en egen liten låda att husera i. Ser lite trevligare ut och ger ett mekaniskt skydd även om den kommer att sitta dold under bagagerumsgolvet.
                  I ändarna på lådan kommer det att sitta förskruvningar runt kabeln för att förhindra att kontakteringen på säkringshållaren belastas mekaniskt.



                  Nu på kvällen kopierade jag över formerna på mitt originalbagagerumsgolv till en MDF-platta men det återstår en hel del jobb innan det är helt klart.

                  Jag har också bestämt mig för att köpa en DSP Mosconi 6to8 av Ljudbyggaren för att få full kontroll på ljudinställningarna. Till den blir det en Amas 2 Bluetooth adapter som stöder APT-X. Jag har både en Iphone 5 som inte stödjer APT-X och en Samsung Galaxy Note 4 som stöder APT-X så det ska bli intressant att jämföra eventuella ljudskillnader.

                  Med detta är det dags att uppdatera systemskissen till version 2.0 där jag också bytt ut Polkbasen mot en Gladen SQX 10.

                  Trevligt att det blev en 6to8 till slut kommer köra själv på kombon alpine cde178bt och 6to8! Nästan värt att åka 5 mil för att provlyssna framöver och jämföra

                  Comment


                  • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                    Ett klipp i dubbel bemärkelse var den här saxen jag köpte på Hemtex igår. Grym skärpa och känsla. Nu är det ett rent nöje att klippa i vinyl och filtmatta.



                    Med den nya saxen gav jag mig i kast med att klä baslådan. Först gjorde jag dock en extrabaffel i 16 mm MDF som limmades och skruvades på den ursprungliga i 22mm MDF. Med detta kunde jag sänka ner basen så att ramen hamnar under ovankant på lådan.
                    Extrabaffeln gjordes ett par millimeter större än den ursprungliga så att jag fick en bra kant att använda vid klädselarbetet.
                    Kanterna rundades av i fräsbordet för att piffa upp utseendet.



                    Här är baffeln klädd och renskuren. Kanterna trycktes till med däckjärn för cykel.





                    Det färdiga resultatet:



                    Här med basen provmonterad:

                    Comment


                    • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                      Originally posted by zrken View Post
                      Är synnerligen intresserad av att höra mer hur din bas låter!
                      Hoppas hitta ett gäng SQX/SQL demos inom kort.
                      Jag kanske dyker upp på någon träff i sommar och har förhoppningsvis anläggningen klar då för en provlyssning

                      Comment


                      • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                        Snyggt som bara den!!

                        Comment


                        • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                          Originally posted by Peppe_e View Post
                          Snyggt som bara den!!
                          Tack!

                          En Neutrik Speakonkontakt är nu monterad i baslådan. Biltema reade ut guldpläterade flatstiftshylsor för en tid sedan. De passade perfekt på Neutrikkontakten och jag lyckades rullpressa dem med gott resultat.

                          Kabeln till baslådan är en ganska styv grovkardelig variant jag hittade på Mekonomen, 2*4,0 mm2 OFC-kopppar i rundkabelformat. Jag vill minnas att jag läst någonstans att grovkardeliga kablar är bättre på att förmedla basregistret medan finkardeliga är bättre i diskantregistret.







                          Baslådan fick lite Aerowave i sig för en förhoppningsvis lite torrare basåtergivning.



                          Nästa projekt för dagen var bagagerumsgolvet.
                          Det var inte så enkelt som att kapa till en MDF-skiva efter ytterkonturen på originalgolvet utan någon sjuk hjärna på Citroen hade konstruerat undersidan på golvet till en onödigt komplicerad geometri vilket gjorde det hela lite mer utmanande och betydligt mer tidsödande.

                          Här nedan ett par byggbilder på golvet. I morgon ska det färdigställas med bland annat pianogångjärn så att det går att fälla upp på ett smidigt sätt.





                          Comment


                          • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                            Dagen har ägnats åt bagagerumsgolvet. Jag ville ha det delat med gångjärn för att smidigt kunna fälla upp det vid eventuell service och översyn av installationen.
                            Två pianogångjärn införskaffades på Clas Ohlson.
                            Golvet kapades ett par decimeter från framkant och därefter frästes kanten för att få gångjärnet i nivå med golvet.





                            Skruvhålen för gångjärnen var inte försänkta så detta fick jag fixa i pelarborrmaskinen.



                            Islagsmuttrar monterades för gångjärnen. De 20 mm M4-skruv jag hade var för långa så jag tog fram min favorittång för att kapa av skruvarna till rätt längd. 40 skruv tog sin lilla stund att fixa till. Med gängsäkring ska de inte lossna i första taget.







                            Nästa steg var att fixa fastsättningen av golvet i bilen. Originalskruvarna användes men först frästes lagom urtag för dessa.



                            Provmontering av golvet. Skön känsla när det passade perfekt



                            Så här går det nu att fälla upp golvet vid behov:

                            Comment


                            • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                              Underbart snyggt arbete. Blir ju nästan sugen på ett C5-bygge till ju.
                              Fd tävlande med min Citroën C5.

                              Svensk mästare Advanced Unlimited 2012

                              sigpic

                              Samarbetspartners:
                              Ljudbyggaren

                              Comment


                              • Re: Citroen C5, SQ-bygge

                                Originally posted by Expoze View Post
                                Underbart snyggt arbete. Blir ju nästan sugen på ett C5-bygge till ju.
                                Tack! Klart att du ska dra igång ett C5-bygge till. Vid det här laget kan du väl bilen utan och innan och då behöver man ju inte uppfinna hjulet från början så att säga

                                Comment

                                Working...
                                X