Announcement

Collapse
No announcement yet.

Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

    Halloj! Ja det har inte hänt så mycket med bilen på den senaste tiden. Det enda som har hänt är att det har gjorts en täckplåt över hålet där porten ska sitta, en tillsvidare grej bara. Sen har jag tvättat bilen rejält utvändigt och invändigt i fredags.

    Gjorde som sagt ett täckplåt över hålet för porten. Vet inte om jag ska montera porten eller om jag ska lacka täckplåten blanksvart och sen sätta dit en spl-usa klibba. Värför jag inte har monterat porten är för att jag måste skära bort lite plåt i dörren. Och precis där hålet till porten ska vara går kabelhärvan in via en gummituta och går antagligen in till centrallåsboxen? Så därför har jag gjort en tillfällig lösning med täckplåten. Vi får se hur jag löser det med porten senare.


    Sen i fredags så fick det bli att tvätta bilen rejält (vilket det inte har gjorts utav tidigare ägare)

    Nu ser den ju hyfsat fräsch ut

    2st nytvättade v70is


    Sen fick det bli att göra rent inuti bilen också
    Innan:


    Efter:



    Sen så fick det bli att dammsuga och tvätta alla mattor


    Det var helt dött på stan så jag och en polare åkte till en ö som ligger lite utanför stan. Påväg dit så va jag bara tvungen att väga bilen 1.8 ton väger bilen i nuläget. 220kg bilstereo är det nu i bilen

    Vi åkte runt lite på ön och hittade ett riktigt grymt ställe att fota på (om man har en bra handbroms och vågar stå nere i rampen




    Denna bilden blev riktigt grym med lite filter


    Sen får jag väl bjuda på lite brassemusik också Sjuk mid i den här låten!
    (Bara framsystemet som spelar)
    https://www.youtube.com/watch?v=GNNGvmt6Vrs



    Det som ska göras med bilen invändigt och utvändigt med bilen är:
    Invändigt:
    -Skaffa LEDs och montera i bagaget (så det lyser ner mot lådan och slutstegena)
    -Flytta på Voltmätaren, usb och aux och sedan lacka om vissa paneler i blanksvart.
    -(Eventuellt) byta ut ratt, framstolar och baksäte till vitt/beige helskinn
    -Måla om all beige plast i inredningen till svart.
    -Sen skulle jag vilja byta ut all belysning till rött. Men den orken/motivationen har jag inte.

    Utvändigt:
    -Slipa ner, rostlaga och lacka skärmkanterna bak och fixa till lite bubblor under lacken på höger framskärm.
    -Coils så bilen blir så låg som möjligt.
    -18" fälgar med polerad kant och lackat centrum i någon schyst färg. (Ska börja greja med fälgarna på Måndag eventuellt)
    -(Eventuellt) Fulltona bilen (20% ljusinsläpp)
    -Laga vingen då den är sprucken.
    -Göra om avgassystemet då det är tattarbyggt ala hejsan -.-
    -Valsa skärmkanter och bygga om innerskärmarna.
    -Montera lite klibbor
    osvosv
    -----------------------------------------------------------
    148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

    Comment


    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

      Halloj! Ja det händer inte så mycket med bilen just nu då motivationen inte är på topp, och jag börjar att tröttna på bas av någon anledning :O Det är mycket roligare att dela ner framsystemet till 60-80hz :lol:

      Aja, har iallafall mattat ner "centrumet" på fälgarna då jag tänkte lacka dom mörkgråa och sen slipa ner och polera upp fälgkanten. Men den idén försvann rätt fort när jag såg att fälgarna är pulverlackerade = jävligt svårt att slipa ner skiten... Så det blir eventuellt att lacka fälgarna mattsvarta med "chromade" nitar och hjulbultar.

      Insex skruvar/bultar fick bli "nitar"

      -----------------------------------------------------------
      148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

      Comment


      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

        Fick bli att dämpa dörrarna ikväll i brist på annat

        Nu är det en "låda" mellan dörrsida och dörrplåt

        Och sen silvertejp över dämpningen så inte högtalarna kommer i kontakt med plåten.


        Ska testa och montera porten någon dag också, så får vi se om det blir någon skillnad.








        La upp lite videos på när jag provspelade framsystemet efter lite pillande på inställningarna smile
        Bryter trenden med att man ska spela "nutidsmusik"
        https://www.youtube.com/watch?v=oW6MUjrJvPQ

        https://www.youtube.com/watch?v=dMkVhS6X5r0

        https://www.youtube.com/watch?v=2hSneKvyauI

        Ska testa att ge varje midd "300wrms" imorgon så får vi se vad som händer
        Kom ju på att jag har 2st 8 middar och 1st horn kvar också :O Så det får bli att bygga en låda till det och bygga någon form utav ställning Frågan är ju bara vad jag ska driva lådan med. Kör jag alla 3 horn på mitt "diskant-steg" så blir impedansen 1.34ohm, vilket det steget antagligen inte pallar med. Har ju ett 4-kanals steg liggandes, men det behöver vara hos bäckman en snabbis. Vi får se hur det blir, har platsbrist i bilen i bak känns det som. 330L låda, och 5st steg är lite jobbigt att få plats med + att få det att se bra ut.
        Last edited by Bäck; March 9, 2015, 04:13.
        -----------------------------------------------------------
        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

        Comment


        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

          Någon som är sugen på basar, låda och monoblocken? Pris: BUD
          Grejorna är god för 149db+

          (((Intressekoll)))
          -----------------------------------------------------------
          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

          Comment


          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

            Redan ledsnat?

            Comment


            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

              Tippar på att det inte spelade "konkurrenskraftigt högt" ?

              Bygglogg: SQW: TransFårrden

              Comment


              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                Originally posted by Namenlos View Post
                Redan ledsnat?
                Haha ja av någon anledning :/ Men det är väl bara en svacka förmodligen.
                -----------------------------------------------------------
                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                Comment


                • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                  Originally posted by zrken View Post
                  Tippar på att det inte spelade "konkurrenskraftigt högt" ?
                  Det är väl så att jag vill mycket mer.. men orkar inte lägga mer pengar på att bygga nya lådor, skaffa ny generator och slänga in en hel drös med batterier. Grejorna spelar riktigt bra, men inte tillräckligt för mig. Har väl också tröttnat på att åka runt på full mutter med en jäkla massa bas. Är nästan mer inne på Sound quality hållet i nuläget. Men det är väl bara en svacka...


                  Känner också att värför ha hela bagaget fullt med en stor låda och en hel del med steg när det inte spelar därefter? Och för att få det att lira som jag vill krävs det en hel del med pengar = vilket jag inte vill lägga eller har tillgång till.
                  Aja vi får se vad som händer.
                  -----------------------------------------------------------
                  148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                  Comment


                  • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                    Originally posted by Bäck View Post
                    Är nästan mer inne på Sound quality hållet i nuläget. Men det är väl bara en svacka...
                    Låter mer som att du är påväg ur en svacka
                    Sponsor:
                    Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
                    Tudor Batteries - www.tudor.se
                    Sonax Bilvård - www.sonax.se

                    Comment


                    • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                      Välkomen över till <andra sidan>
                      (Säger jag som är ett schizoläger själv :P)

                      Bygglogg: SQW: TransFårrden

                      Comment


                      • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                        Originally posted by ppk View Post
                        Låter mer som att du är påväg ur en svacka
                        Haha nu får ni vara lugna och fina grabbar Självklart så kommer det bli en redigt grym "SQ" anläggning om jag skaffar mig en fin bmw sen
                        Då jag älskar "finlir" och att pilla med sleeves och är pedant som fan om jag verkligen vill något riktigt mycket
                        -----------------------------------------------------------
                        148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                        Comment


                        • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                          Originally posted by zrken View Post
                          Välkomen över till <andra sidan>
                          (Säger jag som är ett schizoläger själv :P)
                          Somsagt, nu ska ni vara lugna och fina SQ kommer när det inhandlas en finare bil (Tex en Bmw e91 335d eller något liknande.) Då det känns mer värt att lägga ner mycket pengar och energi i en sådan än i en gammal äcklig volvo
                          Men är kvar i PA och "mycket bas" träsket ett tag till...
                          I nuläget så känner jag bara att ja vill ha mer bas, typ 150+/++ till musik (under typ 35hz) Och om man ska få en anläggning att lira så högt och djupt krävs det att man har en heel drös med batterier, dämpningsmaterial, en stöddig generator och en BRA låda/vägg osv. Vilket jag inte känner att jag vill lägga både energi på eller pengar. Hade hellre velat att åka i en fin bil, med "sq" grejor i och sen haft en busbil/driftbil vid sidan om
                          -----------------------------------------------------------
                          148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                          Comment


                          • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                            Vad du än tänker nu kommer du med åren att dras mer och mer åt "Den andra sidan" Jag lovar! Så väntar vi bara lite så.....

                            Comment


                            • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                              Originally posted by Peppe_e View Post
                              Vad du än tänker nu kommer du med åren att dras mer och mer åt "Den andra sidan" Jag lovar! Så väntar vi bara lite så.....
                              Jadå det kommer att bli ett fint sq bygge så fort jag har införskaffat mig ett fast jobb och en vettig bil
                              -----------------------------------------------------------
                              148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                              Comment


                              • Re: Volvo S40 Seröst ljudbygge (GROUNDZERO)

                                Imorgon så ska det göras en liten låda till 2st spl usa 8or och ett horn i så dom som sitter i bak får ont i öronen

                                Har säkert varit väldigt otydlig om vart lådan ska vara. Men här så ser ni vart den kommer att hamna. Ska göra ett "stativ" så lådan kommer upp en bit från basarna + att man ska kunna vända på lådan vid demo.


                                Va ju tvungen att göra en ny "systemskiss" nu när det är lite grejor som är nya
                                -----------------------------------------------------------
                                148.64dB i 43hz med 1800w (olabbat), i en icke dämpad v70.

                                Comment

                                Working...
                                X