Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

    Tjena!

    Jag har ett litet dilemma om vad jag ska bygga i bilen, en e38'a.
    Kriterierna är orginalutseende, bra ljud och trevlig midbas.

    Problemet är att det endast är 5,25" hål i dörrsidorna, vilket resulterade i att jag införskaffade mig ett par phoenix gold ti5 elite mellanregister, som lär spela bra i små slutna lådor. Dessa tänkte jag montera i väldämpade orginallådorna på ett par 3-4liter.
    Till dessa hade jag tänkt pröva på en "augmented wideband" lösning med några trevliga 3" bredbandare med bra off-axis egenskaper på orginalplats uppe i dörrarna.

    Men självfallet började jag ifrågasätta phoenixarnas väldigt korta slaglängd kombinerat med den lilla konarean kommer ge någon nämnvärd midbas, samtidigt som jag råkade köpa på mig ett billigt boston rally rc620 kitsystem. Inte direkt high-end, men förhoppningsvis inte helt skit.


    Så nu till frågan;
    Vad låter bättre, boston 6.5" strypta av ett 5,25" hål, dock monterade i stadig baffel spelandes i dämpade dörrar med tillhörande diskant.
    Eller, Phoenix gold 5,25" i dämpade orginallådor med bredbandare utan diskant.
    I båda fallen blir det tillräckligt med effekt och aktiv delning.

  • #2
    Re: Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

    Originally posted by Dude
    Tjena!

    Jag har ett litet dilemma om vad jag ska bygga i bilen, en e38'a.
    Kriterierna är orginalutseende, bra ljud och trevlig midbas.

    Problemet är att det endast är 5,25" hål i dörrsidorna, vilket resulterade i att jag införskaffade mig ett par phoenix gold ti5 elite mellanregister, som lär spela bra i små slutna lådor. Dessa tänkte jag montera i väldämpade orginallådorna på ett par 3-4liter.
    Till dessa hade jag tänkt pröva på en "augmented wideband" lösning med några trevliga 3" bredbandare med bra off-axis egenskaper på orginalplats uppe i dörrarna.

    Men självfallet började jag ifrågasätta phoenixarnas väldigt korta slaglängd kombinerat med den lilla konarean kommer ge någon nämnvärd midbas, samtidigt som jag råkade köpa på mig ett billigt boston rally rc620 kitsystem. Inte direkt high-end, men förhoppningsvis inte helt skit.


    Så nu till frågan;
    Vad låter bättre, boston 6.5" strypta av ett 5,25" hål, dock monterade i stadig baffel spelandes i dämpade dörrar med tillhörande diskant.
    Eller, Phoenix gold 5,25" i dämpade orginallådor med bredbandare utan diskant.
    I båda fallen blir det tillräckligt med effekt och aktiv delning.
    Boston elementen kommer spela högre med samma effekt, men Phoenix TiElite är inte fy skam. Det är Morels bästa element som de är baserade på. Så det beror på vad du prioriterar

    mvh Jonas
    SM-guld 2007 och 2008.
    Hållt på med bilstereo sen innan de flesta på forumet var födda

    Comment


    • #3
      Re: Phoenix gold vs Boston acoustics mellanregister

      Det absolut bästa resultatet jag fått i dom dörrarna är med Morel middar.

      Mycket ull i lådan och ett hål längst bak mot dörrplåten på ca 20mm så spelar det på finfint!
      sigpic

      We know the Rolex feeling, only the best are copied.

      Ljudbyggaren sedan 1998

      Importör av Mosconi, Gladen
      Se oss på Facebook för nyheter.

      Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

      Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

      International Head Judge och numera även kallad besserwisser

      Comment

      Working...
      X