Announcement

Collapse
No announcement yet.

6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

    Originally posted by Nordenmark View Post
    Hur lågt kan man dela 3":aren?
    Tyvärr kommer jag inte ihåg det Men under 400 var det iaf. Vad är lägsta möjliga delningen för mellanregister på ODR:en? Kan det vart 350 hz eller nåt? Osäker, tiden går så fort

    Comment


    • #32
      Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

      Men hur ska ja koppla isf om ja ska gå ner så lågt med 3"aren? Då kan ja inte andvända mig av tillhörande filter så går ja ut från 6,5" utgång å begrensar den med LP på steget vid tex 400hz då? Puttmister sa nånting i den stilen om ja inte missförstod det helt, vilket inte är omöjligt!

      Comment


      • #33
        Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

        500 hz är det som gäller om du skall kunna spela på lite. Om det blir lite "glapp" mellan dome och midbas gör väldigt lite, snarare tvärtom då man ofta får resonanser i panelen runt 300-500hz. Koppla in som du har gjort och testa. Tycker du att det blir konstigt har du ju den andra varianten med aktivdelning kvar kostnadsfritt..
        //Patrik

        BRL Trollhättan AB

        BMW 525 Fas V YONONO :
        Wired with Audioquest.


        5 X Svensk Mästare, EM 3a 2009 Advanced 5, EM 2a 2010/2011/2012

        WWW.BRL.SE

        Comment


        • #34
          Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

          Originally posted by Puttmeister View Post
          500 hz är det som gäller om du skall kunna spela på lite. Om det blir lite "glapp" mellan dome och midbas gör väldigt lite, snarare tvärtom då man ofta får resonanser i panelen runt 300-500hz. Koppla in som du har gjort och testa. Tycker du att det blir konstigt har du ju den andra varianten med aktivdelning kvar kostnadsfritt..
          Säger du det litar ja helt på det!
          Och ja det har du rätt i, bara att riva ner filerna för domen, då dom sitter på dom andra och koppla om två kablar så är det klart!
          Känns som ja börjar få lite kolla på detta nu!

          Comment


          • #35
            Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

            Originally posted by kellegubben View Post
            Känns som ja börjar få lite kolla på detta nu!
            Grattis!
            Det trodde jag med för 15 år sedan
            sigpic

            We know the Rolex feeling, only the best are copied.

            Ljudbyggaren sedan 1998

            Importör av Mosconi, Gladen
            Se oss på Facebook för nyheter.

            Vi kan allt från originalljud i tex BMW, Mercedes och Audi till att komponera fantastiska system som tar medaljer både på SM och EM.

            Gör som Koenigsegg, OPTIMISE YOUR EXPERIENCE med Mosconi och Gladen!

            International Head Judge och numera även kallad besserwisser

            Comment


            • #36
              Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

              Originally posted by Nonne View Post
              Grattis!
              Det trodde jag med för 15 år sedan
              HAHAH aj då...

              Comment


              • #37
                Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

                Jag tycker att jag kunde dra på ordentligt trots delning på en bra bit under 500Hz Men det är väl bara att testa. Med de passiva filtrerna kan du inte välja delning, utan det krävs en processor för det.

                Comment


                • #38
                  Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

                  Tänkte/ gissa på att delningen på filtret till 6,5" är bredare än vad som behövs till midden. Tänte om filtret är avstämt till *nu vet inte ja men säg* 250hz för 6,5"orna å delar man då steget högre säg tex då 500hz då ska ju inte middarna kunna spela lägre än just 500hz om middarna sitter på 6,5" utgången på filtret vell? Eller är ja fel ute nu?

                  Comment


                  • #39
                    Re: 6,5" i dörrar, vinklar mm för bästa SQ?

                    Originally posted by kellegubben View Post
                    Okej, fått förslag på att vinka dom rakt mot motsatta dörren så så blir det med dom.

                    Vet inte men det kanske inte heter bas? Det är ett 6,3 kitt... tweeter/dome/????
                    Dome:ar är inte kända för att gå långt ner. Skulle tro att de går som lägst 400hz. Då skulle iaf jag rikta sexorna. Om de nu möter där uppe.

                    All delning ovanför 200hz bör riktas.
                    Last edited by micke_nkpg; January 14, 2010, 14:16.
                    //Micke

                    Profile: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=498

                    Comment

                    Working...
                    X